Alkottar ställer inte in pH på någon speciell nivå, utan sänker löpande (det finns dock en nedre gräns, där inte garvsyrorna kan sänka pH mera. Var den ligger har jag inte reda på, men jag gissar på omkring pH 4,5).
Så, du får mäta tills du ser att du uppnått det pH-värde du vill ha. kH hänger med pH neråt. Har du lågt pH har du oftast också lågt kH. Undantaget är om du kokat vattnet innan - då försvinner karbonaterna, men vattnet kan ligga kvar på samma pH som förut.
Med lågt kH blir dock vattnet mera instabilt, vilket kan medföra den risk du nämner. Omvandling från ammonium till ammoniak kan ske om pH plötsligt höjs i en ammonium-rik miljö. Det kan ske i t ex akvarier med mycket växter, där växterna i starkt ljus under dagen suger upp all koldioxid de kan, och därmed även kolsyra. Ju starkare ljus, desto snabbare kan det gå.
Jag har ingen erfarenhet av odling av fjärilsciklider, och jag vet inte hur kH påverkar äggen. Jag tror dock att även gH kan inverka...både kH och gH är faktorer som påverkar vattnets osmotiska tryck, och därmed också påverkar äggen. Så att sänka kH kan vara riskabelt, men det kanske är nödvändigt om man vill att äggen skall kläckas?
Hoppas någon med mera kunskap om just fjärilsciklider kan fylla i den kunskapsluckan! :)