KH-plus?

#1 - 22 november 2004 18:23
Har läst om att Sera har en produkt som höjer vattnets KH. Varför hade inte jag hört talas om den tidigare? Är det inte bra?

Kan man inte sänka PH först och sen höja KH så att PH håller sig vid de önskvärda värden? Det vore ju grymt praktiskt.

#2 - 22 november 2004 18:39
Problemet är väl bara detta...
Sänkt pH tenderar att sänka KH.
Höja KH höjer i princip pH.
Så om du tillför substanser för att göra bägge delarna så ökar du i princip bara buffertkapaciteten
#3 - 22 november 2004 19:42
Det går inte att höja kh utan att också höja ph.
MVH
Magnus
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 22 november 2004 20:18
Det går inte att höja kh utan att också höja ph.

Det är möjligt att detta stämmer, men det finns i alla fall preparat som höjer KH ganska mycket, men pH ytterst marginellt.
#5 - 22 november 2004 21:17
Vilka är dessa?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 22 november 2004 22:01
Vilka är dessa?

Jag har använt preparat både från Dupla och Amtra men det finns säkert flera, dock har jag inte testat några andra.
#7 - 22 november 2004 22:09
Tack! Ska kolla upp dessa. Det vore skönt att inte behöva oroa sig över att PH bara fortsätter att sjunka när man nått 6.5.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 22 november 2004 22:11
Att hålla ett stabilt pH på ett så lågt värde som 6.5 utan CO2 är nog dessvärre omöjligt
#9 - 22 november 2004 22:33
Jaha? Berätta gärna lite mer. Hur lågt PH kan man hålla utan CO2? Finns det något billigt och okomplicerat sätt att tillsätta CO2 eller måste man ha en apparat? Ursäkta min okunnighet.

Såg häromdan i en akvarieaffär att de hade 6.5-buffer. Skulle inte det hålla ett stabilt PH vid 6.5?
#10 - 23 november 2004 00:35
Precis! Prova Seachem Discus Buffer som finns att köpa på tyska internetbutiker för en billig penning. Buffrar vattnet vid pH 5.8-6.8 (för mig är det 6.5 och det svänger inte). Gissar att det är en fosfat-baserad buffer till skillnad mot bikarbonat som buffrar vattnet vid högre pH. Ovan nämda produkt skall även innehålla ämnen som mjukgör vattnet så att passar utmärkt för Amazonas och liknande biotoper.
#11 - 23 november 2004 05:46
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

[quote]Det går inte att höja kh utan att också höja ph.

Det är möjligt att detta stämmer, men det finns i alla fall preparat som höjer KH ganska mycket, men pH ytterst marginellt.
[/quote]Det beror på att de inte höjer KH, utan höjer alkaliniteten, och vad test för KH mäter är egentligen alkalinitet. Fosfatbuffert är ett klassiskt exempel på ett sånt preparat, men det finns andra.

Inget fel i det, alkalinitet = stabilitet mot pH fall, men vill man kunna beräkna CO2 halt i vattnet från alkaliniteten så funkar inte de preparaten.
#12 - 23 november 2004 09:19
Pompe: Hur mycket har du gett för Seachem Discus Buffer? Produkten jag såg på Herkules zoo var av ett annat märke men verkade ha samma egenskaper - buffrar vattnet vid 6.5.

Kommer PH att hålla sig vid 6.5 även om jag har rötter i akvariet för att få svartvatten-färgen?
#13 - 25 november 2004 01:50
15 euro för ett halvt kilo på aquaristic.net. Man ska ha en t-sked per 50 liter vatten till att börja med, hur mycket man behöver beror på vilken bufferförmåga vattnet redan har antar jag men det räckte för mig, så ett halvt kilo räcker länge...

Angående rötter så borde det ju inte var något problem vad jag förstår, men jag har bara några få riktigt urlakade. Jag antar att det sammanlagda effekten varierar beroende på vilket vatten man har, hur mycket osv. Du får helt enkelt prova!
#14 - 25 november 2004 07:21
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

Att hålla ett stabilt pH på ett så lågt värde som 6.5 utan CO2 är nog dessvärre omöjligt

Jaha? Berätta gärna lite mer.

Det beror på att om du ska ha perfekt CO2-halt (säg 30 ppm CO2) så ska du enligt CO2-tabllen ha ett KH på 2. Med ett KH runt 2 så ger små CO2-förändringar stora pH-förändringar.

Eftersom du blev förvånad över att det började snackas om CO2 så kan du skippa resonemanget. Om du bara ska sänka för firrarnas skulle så finns det betydligt smidigare och bättre sätt, t ex torvfiltrering.

Annons