KH värde

#1 - 30 mars 2007 09:17
Hej
Har precis köpt KH värde test och det visade sej att värdet var för lågt då det visade ljusblått. Vet ej om jag gjort rätt då det stod på tyska. Men tog 5 ml. akvarievatten och hällde i 3 droppar i. Då bruksanv. stod på tyska blev jag osäker. Hur ska man göra för att få upp värdet.
#2 - 30 mars 2007 09:40
Vilket märke har du? Ofta så ska du droppa i tills det slår över från blått till grönt till gult.Antalet droppar motsvarar då karbonhårdheten.
#3 - 30 mars 2007 09:51
Om färgen slog om på tre droppar, alltså Kh 3, så är det ju lågt men det finns värre... Har du inte extremt känsliga fiskar så kan det vara bättre att ha ett halvlågt värde än att börja experimentera...

Bikarbonat går att använda för höjning... kalkstenar också... men då får inte vattnet vara för surt... Jag brukar använda en kombination av de bägge... mängden bikarbonat får man testa sig fram till... teskesdsvis... Det är jätteviktigt att göra ett stort vattenbyte innan man häller i bikarbonaten...

Jag har fått cyano så fort jag försökt använda bikarbonat... så därför har jag bestämt mig för att jag väljer fiskar efter kranvattnet i stället...
#4 - 30 mars 2007 11:36
KH värde lågt

PH värdet är 7.5 och nitritvärdet är mindre än 0.3 Får testa med kalksten,har svärdbärare,fembandsbarb,indisk glasmal,Acistros,kardinaltetror,botia i 61 l. tank

Tant Nancy skrev:
Om färgen slog om på tre droppar, alltså Kh 3, så är det ju lågt men det finns värre... Har du inte extremt känsliga fiskar så kan det vara bättre att ha ett halvlågt värde än att börja experimentera...

Bikarbonat går att använda för höjning... kalkstenar också... men då får inte vattnet vara för surt... Jag brukar använda en kombination av de bägge... mängden bikarbonat får man testa sig fram till... teskesdsvis... Det är jätteviktigt att göra ett stort vattenbyte innan man häller i bikarbonaten...

Jag har fått cyano så fort jag försökt använda bikarbonat... så därför har jag bestämt mig för att jag väljer fiskar efter kranvattnet i stället...
#5 - 30 mars 2007 12:34
jag har iaf kh 2 :P
#6 - 30 mars 2007 16:33
Gör som Miina skriver, det du gjort är med största sannolikhet inte rätt.
Man ska droppa i droppar tills det slår om från blått till gult, antalet droppar är KH't i grader.
#7 - 30 mars 2007 18:03
nitrit ska vara noll inget annat är acceptabelt...
#8 - 2 april 2007 18:32
Kalkstenar kan inte påverka vattnet överhuvudtaget om du har 7,5 i ph. Jag har kh 2,5 i mitt kranvatten och det oroar mig inte för 5 öre.
MVH
Magnus

Annons