Kille eller tjej?

#1 - 1 augusti 2008 18:47
Ja, frågan finns i rubriken.:)
Vad tror ni?

[ATTACH]13064[/ATTACH]
#2 - 1 augusti 2008 19:04
Jag är jättedålig på sådant här [:o] Men kanske en hane ? Tycker "morrhåren" ser lite långa ut för att vara hona. ;)
#3 - 1 augusti 2008 19:05
Det ser ut som att den har spröt. Då är det en hane
#4 - 1 augusti 2008 19:05
Jag tror det är en Kille Mvh Simon :)
#5 - 1 augusti 2008 19:08
Jg köpte en guldancistrus i zooaffären med två "spröt/morrhår" som en hona enligt affärsinnehavaren. Efter några veckor kom det många fler "morrhår". Köpte sen in en ancistrus utan några som helst morrhår. Nu har de producerat 3st kullar. Så min erfarenhet är att så fort det finns morrhår/spröt så är det en hane.
#6 - 1 augusti 2008 19:11
e absolut ingen expert men tror att även äldre honor kan se ut så där

/stefan
#7 - 1 augusti 2008 19:14
eppelviken skrev:
Jg köpte en guldancistrus i zooaffären med två "spröt/morrhår" som en hona enligt affärsinnehavaren. Efter några veckor kom det många fler "morrhår". Köpte sen in en ancistrus utan några som helst morrhår. Nu har de producerat 3st kullar. Så min erfarenhet är att så fort det finns morrhår/spröt så är det en hane.

Honor kan också ha spröt, då min hona har några millimeterlånga längs nosen;)
#8 - 1 augusti 2008 22:17
Den ser ut att ha antydan till skäggväxt även uppe på nosen så även jag tror det är en hanne, men för att vara säker skulle jag vilja se en bild till.
#9 - 1 augusti 2008 22:29
En profilbild skulle göra det lite enklare ;)
#10 - 2 augusti 2008 09:01
99% säker på att det är en hane,jag har inte haft någon hona så liten som har skägg och jag haft några hundra stycken.

Thomas
#11 - 5 augusti 2008 20:01
Lyckades ta ett par bilder i kväll. Förhoppningsvis kan ni se tydligare på dessa.:)

[ATTACH]13144[/ATTACH]

[ATTACH]13145[/ATTACH]
#12 - 5 augusti 2008 20:08
Det är en hane det ser man tydligt på dessa bilder,hur stor är den??även honor kan ha små spröt men inte så stora så jag säger hane.
Guest
#13 - 5 augusti 2008 20:44
Än så länge en hona, men med tanke på att den ser liten ut och skäggtömmarna ser ut som att de kommer att bli längre så är det nog en ungdomlig hane.
#14 - 5 augusti 2008 21:44
Den är ungefär 7 cm lång.

Jag har en till som jag köpte samtidigt och som går i ett annat kar och den har knappt några spröt alls. Där är jag övertygad om att det är en hona.

Jag funderar ju på om jag skall flytta över denna hona till den som jag lagt ut bilder på. När de gick i samma kar tidigare så jagade denna på bilden jämt bort honan om hon kom för nära.
#15 - 5 augusti 2008 21:58
Lutt, det är väl endå en hane? Den har ju ett spröt på nosen ju. Det får väl aldrig honor?
#16 - 5 augusti 2008 22:01
beerzon skrev:
Lutt, det är väl endå en hane? Den har ju ett spröt på nosen ju. Det får väl aldrig honor?

I slutet av hans inlägg skriver han att han tror att det är en ungdomlig hane ;)

När det gäller malar vett Lutt vad han pratar om :D
#17 - 5 augusti 2008 22:14
Nina82 skrev:
I slutet av hans inlägg skriver han att han tror att det är en ungdomlig hane ;)

När det gäller malar vett Lutt vad han pratar om :D

Nej han skriver inte att han tror, utan om de bildas mer skägg. Men som jag skrev innan, honor får väl inte skägg på nosen utan endast kring läpparna? :confused:
Guest
#18 - 5 augusti 2008 22:15
Kollar man extra noga på TinaM:s sista bild (då den sitter på rutan) så ser man hur långa skäggtömmarna är och en tendens till dubbelväxt (V-formade längst ut på skäggtömmarna) kan inte minnas att jag har sätt honor med sånt. Men jag bibehåller mig rätten till att ha fel, får kolla in mina egna håriga kvinnor;)

Beerzon: Honor kan också få skäggtömmar, Ancistrus sp.3 är och lär förbli en myt, har dock bara sätt ca 9-10 art VF Ancistrus live och har aldrig sätt en hona utan skäggtömmar.
Men våran svenska odlade Ancistrus stam kan många ggr ha utan, vilket är mysko.
Bilagor:
#19 - 5 augusti 2008 22:17
beerzon skrev:
Nej han skriver inte att han tror, utan om de bildas mer skägg. Men som jag skrev innan, honor får väl inte skägg på nosen utan endast kring läpparna? :confused:

Nu får du ge dig :p

Han skriver att det ser ut som att skägtömmarna kommer växa sig längre och att det nog är en hane.
Guest
#20 - 5 augusti 2008 22:18
beerzon skrev:

Som du ser på en av bilderna har den två rader, det kan även honor ha. Men denna känns som en hane pga. längden på skäggtömmarna i mitten längst ner närmast munnen.
#21 - 6 augusti 2008 11:33
den har förgreningar på "skägget" vilket honor inte får, så det är en hane.
Guest
#22 - 6 augusti 2008 18:23
Kollade på en av mina A. dolichopterus honor idag och hon hade några v-formade/förgreningar på skäggtömmarna.

Jag skulle avvaktat ett tag och se om den får några rader skäggtömmar som vandrar upp mellan ögona TinaM
#23 - 6 augusti 2008 18:37
Ställer mig bakom Lutten, cross-dressing är vanligare än man tror bland våra ancistrus.
#24 - 6 augusti 2008 19:05
Köpte 2 st stora ancistrus idag, och de sa att även honon har spröt närmast munnen, men bara hanar får det upp på huvudet (mot/mellan ögonen) så jag köpte en tjusig hane med massor av spröt och en hona med några spröt vid munnen, som din. I alla fall enlig akvarielagret...

Annons