Killis i elefantfotspår

#1 - 28 september 2010 20:55
Har ni inte sett denna film så gör det!
Killi's i det vilda. åh herregud.

&feature=related" target="_blank">
&feature=related
#2 - 28 september 2010 21:18
Underbar filmsnutt ju :)
#3 - 28 september 2010 21:26
drd skrev:
Underbar filmsnutt ju :)

Helt fantastisk. Aldrig vart intresserad av killi's innan men nu vette tusan om man inte borde skaffa en killi-tank ^^
#4 - 29 september 2010 04:35
Mycket kul o se! Mitt redan lilla intresse för dessa fiskar blev lite större:D
#5 - 29 september 2010 05:59
ja samma här! fantastiskt vad moder natur kommer på.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 29 september 2010 08:32
Mycket trevlig video - tack för tipset.

När jag ser videon så drar jag mig till minnes att Sune Holm på en mässa visade upp en avgjutning som han gjort på ett elefantspår och som man kunde hålla killis i.
#7 - 29 september 2010 11:11
Fast det där är med all säkerhet arrangerat. Det är nog ungefär lika naturligt som Disneyfilmen där lämlar störtar ner i norra ishavet: grävt fotspår, isläppta växtlekande killis, resten akvariebilder.
#8 - 29 september 2010 11:22
tror faktiskt inte att det är fake. Killi's är ju designade på detta sätt och jag visste redan hur dom fungerade. Men det blir mycket tuffare när man ser det i verkligheten ^^
#9 - 29 september 2010 11:24
Azur skrev:
Fast det där är med all säkerhet arrangerat. Det är nog ungefär lika naturligt som Disneyfilmen där lämlar ses störta ner i norra ishavet: grävt fotspår, isläppta killis, resten akvariebilder.

[SIZE=3][FONT=Calibri]Lutar nog åt det också….[/FONT][/SIZE]
[FONT=Calibri][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Calibri]….oddsen att det skulle ramla ner lite ägg i fotspåret, i lagom tid till regnet kommer, [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]samtidigt som en snubbe sätter dit en kamera, och sedan var han/hon där och [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]filmade när den hoppade ur pölen….följde dess hoppande till vattendraget….[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Hmmmm…..[/FONT][/SIZE]
[FONT=Calibri][SIZE=3][/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3]men en väldigt trevlig film var det iaf.....[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3].[/SIZE][/FONT]
#10 - 29 september 2010 11:38
Men dom kan ju legat i jorden rätt länge. Killiägg klarar sig en bra tid utan vatten :P
Men även om den skulle vara fake, så visar den ju ändå hur det går till ^^
#11 - 29 september 2010 12:04
Såg fler klipp på tuben med just elefantspår så det lär ju inte vara helt orealistiskt!
#12 - 29 september 2010 12:30
skulle vara rätt härligt o skaffa en stor tank (2-300 liter) och fylla den till hälften. Dra en upphöjning vid 50/50 med en liten "fors" på 5 cm lutning eller nått. Ha den nedsänkta halvan med 3-4cm vatten, och lite gropar i sanden som bildar pölar, medans den upphöjda halvan har en 30-40cm djup :) skulle vara riktigt coolt faktiskt ^^
#13 - 29 september 2010 12:42
Mycket trevlig video - tack för tipset.

När jag ser videon så drar jag mig till minnes att Sune Holm på en mässa visade upp en avgjutning som han gjort på ett elefantspår och som man kunde hålla killis i.

Jag har också sett den :) Mattias köpte den av Sune. Ett tag fanns den förvarad i mitt källarförråd. Nu tror jag att den bor hemma hos Mattias. Riktigt fräck är den. Den består av två delar. En del med ett helt fotspår där man bara ser fisken ovanifrån och en annan del med ett halvt spår, med glasruta så att man ser in i spåret från sidan. Tror att jag har foton på det hemma. Ska kolla det när jag är hemma från Tyskland igen.
#14 - 29 september 2010 12:53
Annika skrev:
Jag har också sett den :) Mattias köpte den av Sune. Ett tag fanns den förvarad i mitt källarförråd. Nu tror jag att den bor hemma hos Mattias. Riktigt fräck är den. Den består av två delar. En del med ett helt fotspår där man bara ser fisken ovanifrån och en annan del med ett halvt spår, med glasruta så att man ser in i spåret från sidan. Tror att jag har foton på det hemma. Ska kolla det när jag är hemma från Tyskland igen.

Wow, en sån skulle inte vara helt fel att ha =)
#15 - 29 september 2010 12:57
http://s336.photobucket.com/albums/n353/willowland/?action=view&current=killipaint.png

Så skulle det vara kul att göra en killitank ^^ Väldigt enkelt, men om man kunde få se deras naturliga beteende så skulle det ju slå ALLT! ;D
#16 - 29 september 2010 13:27
som sagt var....jag tror att just filmen är lite arrangerad.

men det är möjligt att en filmare faktiskt har sett mer eller mindre hela händelseförloppet.

och sedan "återskapat" den med lite trixande och klippande.

för sopm sagt var...oddsen att man är där med kameran i högsta hugg vid alla tillfällena.....

är kanske inte den högsta.....

.
#17 - 29 september 2010 13:37
haha nej, helt rätt. Lite som när filmare lyckas pricka in när en kungsfiskare på några centimeter fångar yngel mitt ute på havet, och dessutom filmar attacken från flera vinklar. Yeah right ^^
#18 - 2 oktober 2010 09:46
Kul film! Dessutom är ju Fundulopanchax gardneri en fantastiskt fin fisk. Nu borde alla förstå varför täckglas är absolut nödvändigt i en killiburk.
#19 - 2 oktober 2010 11:12
Kul film! Dessutom är ju Fundulopanchax gardneri en fantastiskt fin fisk. Nu borde alla förstå varför täckglas är absolut nödvändigt i en killiburk.

Om inte annat så lär man sig det ganska snabbt :D
#20 - 2 oktober 2010 11:43
Japp där satt det pedagogiska värdet i movien.
;)

Annons