KINA !! Hur byta filter ?

#1 - 12 december 2007 07:54
Hej !

Sitter som sagt var i Kina. Är förhoppningsvis på väg till en lokal akvarieaffär som enligt utsago har snorbilliga filter/pumpar.

Om så verkligen är fallet är jag sugen på att köpa ett ytterfilter till mitt 240 liters Juwel kar.

I det karet sitter original jumbofilter. Jag ser framför mig två problem om jag vill byta filter.

1) Hur fasen få loss det gamla filtret med en massa fiskar och vatten i karet ?

2) Hur gör man med de goda bakterierna som sitter i det gamla filtret ?
Att köra dubbelt i 2-3 veckor tills bakterier finns i det nya ser jag som en ganska jobbig lösning för fiskarna. Blir ju storm i karet under de 2-3 veckorna.
Räcker det med att ta ur filtermatrialet ur det gamla filtret, och krama ur gojset i det nya ? (Det fungerade faktiskt ganska väl när jag startade upp mitt andra kar, behövde vare sig byta vatten, ej heller några externa bakteriekulturer).

Någon som har några tips ??
#2 - 12 december 2007 08:25
1. Tror nog det blir väldigt svårt för dig att få loss filtret om du har kvar fiskar och vatten i karet, men du underlättar ju om du t.ex. tömmer ut hälften av vattnet när du gör detta. Jag har för mig mitt var fast-siliconat på några ställen och i såna fall gäller det ju att ha något vass och försöka skära loss det.

2. Jag tror det vore bra om du kan lägga nuvarande filtermaterial i det nya ytterfiltret under ett par veckor. Du kanske får ta hälften gammalt och hälften nytt filtermaterial om det är svårt att få plats.
#3 - 12 december 2007 08:34
Funderar på om du inte kan använda det befintliga filtret som förfilter. På något sätt kan du nog kopla insugsslangen där juwelpumpen sitter. Du behöver ju inte ha så mycket filtermaterial kvar sedan.
#4 - 12 december 2007 11:18
hmmm....det blev inget besök idag.....mötena drog ut på tiden.

får se om jag hinner imorgon,,,,,innan planet går.

Annons