Profilen och tråden lades in av vad man i internetforumsammanhang ofta kallar ett "troll", dvs någon som avsiktligt lägger in osanningar, snusk eller andra otrevligheter i sitt meddelande och/eller profil bara för att jäklas och provocera. Detta är bete för att reta upp folk och få dem att skriva argsinta svar så att trollet kan sitta och skratta åt alla de som gick på betet.
Det som anses mest lämpligt är att INTE svara på tråden utan istället skicka ett meddelande till forumadministratören (vilket jag gjorde så fort jag såg meddelandet) varefter administratören kan t.ex. radera meddelandet, eller hela tråden eller trollets användarprofil och i vissa fall anmäla ägaren till IP adressen.
Undantaget är när det gäller en profil, eller IP adress, som skött sig bra tidigare på forumet och man därför har misstanke att det rör sig om en bedragare som utan den äkta medlemens tillstånd skriver otrevligheter i dennes användarnamn eller från dennes dator, då det i vissa fall kan vara värt att undersöka om så är fallet innan man beslutar om drastiska åtgärder.
Visst skulle det kunna liknas vid censur, men någonstans bör man ändå dra gränsen. Tar man bort illvilliga inlägg från troll så klassificeras det enligt min mening som bra moderering av forumet. Att ta bort seriös kritik som framförs på ett civilicerat vis är givetvis en helt annan sak, som man kanske inte bör ägna sig åt om man vill framstå som seriös forumadministratör.
I vilket fall som helst vill man ju undvika troll i forumet. Några små troll som tar sig in då och då gör kanske inte så mycket, men när det kommer stora troll, eller när de små växer sig större kan det vara lämpligt att administratören hivar ut dem. Tar de sig sedan in igen får administratören hiva ut dem igen och igen... Övriga personer bör dock undvika att ge trollen en massa mat under tiden de är inne, för då är det större risk att de kommer tillbaka igen efter att administratören slängt ut dem.
Därför vill jag uppmana alla zoopetare att:
<center><b><font color=red><h2>MATA INTE TROLLEN!</h2></font id=red></b></center>
~~~ Max Photo ~~~