Kläckningstid?

#1 - 19 oktober 2010 21:03
Har fyra undulater, två hanar och två honor, och nu har en av honorna lagt tre (än så länge) ägg i holken, hur lång tid tar det för äggen att kläckas? Födde upp en kull nymfparakiter för längese´n, antar att det är ungefär samma, men minns inte riktigt.
#2 - 19 oktober 2010 21:16
Det var länge sedan jag hade undulater och fick några kullar men jag är ganska säker på att det tog 18 dagar för äggen att kläckas. Lycka till!
#3 - 19 oktober 2010 21:24
Ok, tack :) Faktum är att alla fyra är i samma bur, och det är ändå lugnt, de håller sams. Men honan tar hand om äggen, hon är i holken titt som tätt.
#4 - 19 oktober 2010 21:30
Hade efter den första kullen också två par i samma bur vill jag minnas och det fungerade bara bra. Det ska nog inte vara några som helst problem. Uppdatera gärna om hur det går.
#5 - 19 oktober 2010 21:36
Har hört att särskilt häckande honor kan vara griniga, men hon är sansad mot de två andra, och ändå har de inte levt ihop särskilt länge. Ok, får se om några veckor hur det har gått, om äggen blir nå´t :)
#6 - 19 oktober 2010 21:42
De är ju så söta när de har blivit lite befjädrade, små dunbollar, så någon bild hade varit kul att få se så småningom.
#7 - 19 oktober 2010 21:46
Ja, det kommer säkerligen bilder :) Har nyligen förevigat nykläckta av en annan (mindre söt, men inte desto mindre vacker) sort.
#8 - 22 oktober 2010 17:10
Nu har det kommit ett fjärde ägg :)
#9 - 2 november 2010 13:14
Schpännande!
#10 - 2 november 2010 17:16
Ett femte blev det, får se hur många som kläcks.
#11 - 2 november 2010 20:33
Jag ska hålla tummarna! Efter nyår är det dax att köra igång ett par av mina undulater!
#12 - 2 november 2010 20:41
Inka skrev:
Jag ska hålla tummarna! Efter nyår är det dax att köra igång ett par av mina undulater!

Tack :) Har aldrig haft undulatungar, däremot nymfparakitungar.
Bilagor:
#13 - 2 november 2010 20:49
Nymfar blir det här också senare. Jag har en vithuvad lutino och en vithuvad pärl. Om 16 dagar ska jag ner till Jan Högberg på Vildmarksfarmen och hämta ett par vithuvade pärl, split brokiga och så vanliga isabellpärl!
Hittills har jag haft två kullar kanariebebisar.
Katarinaparakiterna fick en unge som skadades och dog och mina rödhuvade papegojamadiner behöver träna. De matade fint men "glömde" värma ungarna. Det är normalt att de slutar värma efter tio dagar men mina tyckte det var dax efter fem. Funderar på att skicka dem på föräldrakurs!

Jag glömde skriva vad jag håller tummarna för... givetvis för att det ska bli ett gäng superfina ungar hos dig!
#14 - 2 november 2010 21:48
Ok :) En del fåglar alltså. Mamma är en lutino vid namn Sol, och pappa, hmm... Har ju fyra tillsammans, så antingen är det Aqua eller Zephyr som är pappa :p
#15 - 3 november 2010 21:15
Jag älskar undulaternas färggenetik. Det finns ju så många färger! Var tvungen att fuska och räkna ut vad dina ungar kan få för färger. Om pappa är Aqua blir hanungarna gröna normaltecknade och honungarna gröna opaliner. Fast undulater bär ju oftast på en massa dolda anlag också...
Med Zephyr blir ungarna hälften vanliga gröna och hälften mörkgröna.
Kanske du redan har koll på det här men jag kunde bara inte låta bli!
Jag är för övrigt galen i opaliner och har en hona som ser väldigt mycket ut som Aqua.
#16 - 3 november 2010 21:28
Hoppas det är Aqua som är pappa då, för gröna opaliner är nog mina favoriter av de framavlade :) Men jag gillar även lutinos. Svårt att veta vem som är pappan, Sol och Aqua var de två första jag hade, och de satt och vänslades lite häromdagen, men Zephyr har suttit och ugglat utanför holken några gånger. Kan ju slänga in en bild på Talwyn (den andra honan) också.
#17 - 5 november 2010 20:48
Vilken läckerbit! En av mina fåglar ser ut nästan exakt så, fast hon saknar det gulmaskade. Tycker att det ser ut som att Talwyn har en irisring i ögat? Har jag rätt? Isf är hon ju dubbelfaktor dominantbrokig. Det är min lilla tjej!

Härliga namn du har på dina fåglar!

Jag älskar också gröna opaliner. En av de vackraste jag sett är en ljusgrön opalin. Jag har en mörkgrön unge som heter Edvin.

Hur går det med äggen?
#18 - 5 november 2010 21:11
Ja, hon ser lite speciell ut :) Tror hon har irisring, har faktiskt inte tänkt på det. Ska kanske försöka para henne med Aqua eller Zephyr då. Vad blir det för ungar av en så´n?

Ja, ville ha lite ovanliga och speciella namn, Sol är ju för att hon är gul, och Sol är ju namnet på våran sol :p Aqua är också på grund av färgen, och Zephyr och Talwyn är från en av mina favoritspelserier.

Tja, tror det går bra med äggen :) Kunde inte kolla förut, för Sol låg därinne, ville inte störa henne.
#19 - 7 november 2010 16:31
Om jag har rätt i att hon har irisring är hon gulmaskad blå dubbelfaktor dominantbrokig.
Om man parar henne med Aqua blir det 50% blå enkelfaktor dominantbrokig och 50% gulmaskad blå enkelfaktor dominantbrokig. Alla med anlag för opalin.

Med Zephyr ser det ut så här:
25.0% Gulmaskad blå enkelfaktor dominantbrokig
25.0% Blå enkelfaktor dominantbrokig
25.0% Koboltblå enkelfaktor dominantbrokig
25.0% Gulmaskad koboltblå enkelfaktor dominantbrokig

Har inte Talwyn irisring är hon recessivbrokig och då ser det helt annars ut.
#20 - 7 november 2010 18:46
Hmm, hehe, rena ormboet den där genetiken, eller kanske fågelboet i det här fallet :p När jag fick ungar av mina nymfparakiter, så blev en unge pärlfärgad, av två grå föräldrar, förmodligen hade väl nå´n av dem, eller båda, det anlaget. Jaja, ska bli intressant att se vad det blir, om det blir nå´t :)
#21 - 7 november 2010 19:47
Jag hoppas det blir några riktigt fina ungar!
#22 - 7 november 2010 20:00
Ja, hoppas kan man ju :) Sol verkar i alla fall ta uppgiften på allvar, hon befinner sig allt som oftast i holken.
#23 - 10 november 2010 14:55
Vad roligt! Mina gouldsamadiner ser jag knappt just nu. De har varsin bunt ägg i båda holkarna. Nu gäller det bara att det är befruktade ägg också.
#24 - 10 november 2010 15:04
Ja, det hade varit kul, att försöka sig på nå´t finkaktigt :)
Bilagor:
#25 - 11 november 2010 16:13
Haha, finkaktiga fåglar är kalasfina! Jag har haft vansinnig otur med mina fåglar och deras häckningar i höst. Förhoppningsvis reder det sig till våren. Får väl värma upp med någon extremt lätthäckad art för att känna självförtroende igen. Haha. Typ måsfinka, kanarie eller sebrafink.

Har du koll på ungefär vilket datum första ungen ska kläckas?
#26 - 11 november 2010 17:07
Ok :) Hmm, jag skrev det första inlägget den 19 (då hade hon lagt 3), och de lägger väl ett varannan dag? Alltså bör hon ha lagt det första runt den 15? Och de första äggen ruvar hon väl heller inte så mycket innan de sista är lagda, för att de inte ska dra ifrån för mycket? Hmm, de bör väl börja kläckas i slutet av veckan, eller början av nästa då?
#27 - 11 november 2010 19:26
Detta är spännande!
Undulater ruvar i regel efter första ägget. Så ungarna kläcks med två dagars mellanrum. Nu är det spännande! Du har inte lyst äggen för att se om de är berfuktade?
#28 - 11 november 2010 19:36
Hmm, jag förstod det som att de inte ruvar för fullt de första äggen för att de inte ska dra ifrån? Tyckte hur som helst att hon inte var inne i holken lika mycket i början som hon är nu. Nej, har faktiskt inte gjort det.
#29 - 12 november 2010 08:20
Spännande, nu borde det vara dags...
#30 - 12 november 2010 18:13
Lite osäker på hur de ska se ut när de är befruktade... Lös igenom ett par av dem idag, och de var vita, med ett gult område i.
#31 - 15 november 2010 14:08
Om gulan fortsatt vara en gula så är de obefruktade. Ett ägg som är på väg att kläckas innehåller ju en unge som gör att ägget är alldeles ogenomskinligt. Tidigare under ruvningen kan man se hur blodkärl växer fram och på så sätt se att de är befruktade.
En del undulathonor börjar ruva efter andra ägget men jag fattar det som att det är vanligast att ungarna kläcks med två dagars mellanrum. Annars kan man ju tycka att det vore bra om de gjorde som vilda kanarier t ex, som börjar ruva efter tredje, så det är mindre risk att de yngre ungarna hamnar under sina större syskon.
I våras, när mina två kanariekullar kläcktes började ena honan ruva på en gång och den andra efter tredje ägget.
#32 - 15 november 2010 16:53
Det kanske var de två senaste lagda äggen jag lyste då, hon var inte inne i holken alls lika mycket efter de två-tre första äggen som hon var se´n, och är fortfarande, så kanske får räkna dagarna från tredje ägget eller så.
#33 - 21 november 2010 02:04
Hallåj! Jag har varit nere i Västerås och lite överallt på en liten fågelresa. Hur har det gått? Blev det något av äggen?
Bilagor:
#34 - 21 november 2010 16:09
Hmm, nej, det verkar tyvärr inte så :( Ger dem väl några dagar till, nå´t kanske kläcks.
#35 - 22 november 2010 19:41
Ja det var ju lite trist. Ta bort äggen och holken när du känner dig helt säker. Sen matar du upp fåglarna igen ordentligt med äggfoder/ hårdkokt ägg, rejält med kalk och så grodda/ blötlagda frön och nyttigheter. Sätt tillbaka holken igen efter ett par- tre veckor så kanske fåglarna lyckas bättre nästa gång! Ett försök till tycker jag absolut de ska få!
Jag har bara haft misslyckade häckningar under hösten men nu ligger en gouldsamadinhona på sju befruktade ägg... jag håller tummarna stenhårt både för mina egna och för att det blir smått hos dig också!
Lycka till!
#36 - 24 november 2010 22:00
Ok, får hoppas att dina kläcks då, mina verkar tyvärr inte göra det. Men de borde väl varit befruktade, eftersom hon ändå tog hand om dem, och ruvade dem?
#37 - 27 november 2010 12:59
Tjaa, de kan mycket väl ha varit obefruktade ändå. Ibland går det lite för fort för fåglarna. Testa igen!
#38 - 27 november 2010 21:58
Ja, får väl göra det :) Hoppas det går bra med dina.
#39 - 18 december 2010 22:16
Händer det något i Mickes zoo? Jag fick ut en sketen liten unge från mina sju befruktade ägg. Den andra honan la fem ägg och fick tre ungar ur dom. Trist att ägg kan förstöras också. Nåväl, fyra friska ungar blev det som är ringmärkta och tigger mat hela dagarna. Honan med bara en unge planerar fler.
Bilagor:
#40 - 19 december 2010 01:39
Nja, inga nya ägg, men honan har varit inne i holken ett par gånger igen, så det kanske kommer fler. Men vet ju inte om det går bättre då.
#41 - 19 december 2010 14:11
Jag ska hålla tummarna! Hur länge väntade du med att sätta upp holken igen?
#42 - 19 december 2010 14:36
Inka skrev:
Händer det något i Mickes zoo? Jag fick ut en sketen liten unge från mina sju befruktade ägg. Den andra honan la fem ägg och fick tre ungar ur dom. Trist att ägg kan förstöras också. Nåväl, fyra friska ungar blev det som är ringmärkta och tigger mat hela dagarna. Honan med bara en unge planerar fler.

Kan du inte ta lite bilder på småfjösarna... om du kommer åt vill säga:p
Dom är så otroligt ful-snygga första tiden!!
#43 - 19 december 2010 16:22
Inka skrev:
Jag ska hålla tummarna! Hur länge väntade du med att sätta upp holken igen?

Den har suttit uppe hela tiden, efter att jag tog bort de första äggen. Honan verkar inte ha varit intresserad av den på ett tag, men nu har hon varit inne i den några gånger.
#44 - 29 december 2010 16:35
Hur går det, hur går det? Så fort jag känner att jag orkar kliva in i voljären ska jag fånga in min Malva och Roland och placera i häckbur!
#45 - 29 december 2010 16:42
Har inte tittat i holken på ett tag, tror inte det är nå´t i den, just nu verkar intresset för den vara ganska svalt.

Annons