Klantigt fiskköp, tror jag?

#1 - 28 oktober 2007 21:32
Jag var ute efter att köpa [COLOR=#810081]Otocinclus vittatus[/COLOR], väl hos akvariehandlaren, så skulle de ha befunnit sig i ett kar tillsammans med någon tetrasort och "algätare" enligt etiketten på karet. Jag tyckte att det skymtade förbi en 3-4 st Otocinclus, men försäljaren sa bestämt till mig att det var vanliga "algätare".

Jaja, tänkte jag, de var ju väldigt lika otocinclus, så jag köper dessa. Fick med mig dem hem (5 st), läser på lite mer här på Zoopet, fattar ganska snabbt att dessa [COLOR=#810081]Gyrinocheilus aymonieri[/COLOR], var ett totalt felköp för mitt ~50 liters kar. Hade aldrig blivit något köp i fall jag hade läst på innan.

De är ju gulliga nu ca 5 cm stora, käkar alger och så...men vad kommer att hända om ett år eller så, ska de slakta allt jag har i akvariumet? En annan aspekt är ju också att det är synd om dem, eftersom de kommer att bli för stora för mitt kar.

Jag funderar starkt på att lämna igen dem, och byta till det jag egentligen var ute efter från början, nämligen otocinclus vittatus. Undrar bara hur jag blir bemött i affären, de kommer tycka jag är knäpp och att jag borde fattat vad det var för fisk jag köpte.
#2 - 28 oktober 2007 22:20
1) Lämna tillbaks dem. De blir stora och elaka, och blir det ganska snart. Även om de sällan blir 30 cm som i naturen, så blir de i alla fall 15 cm, och ja, de kommer att döda först varandra och sen andra fiskar.

2) Otocinclus passar storleksmässigt, men är mycket känsliga fiskar. Ta inte illa upp, men de passar egentligen bäst i stora växtkar - i små sällskapskar tenderar de att svälta ihjäl eller få buksot.

3) Mitt tips: ett par ancistrus. Ja, det är ganska stora fiskar, men det är också ganska slöa och långsamma fiskar, som inte kräver stora akvarier, och de är betydligt tåligare än Otocinclus också. Plus att de har massor av personighet, och om du får hane & hona så torde de leka.
Gärna äppelsnäcka eller räkor också, det hjälper med renhållning och med alger, och de är intressanta i sig själv.

Vill du absolut ha en liten algätande fisk, försök få tag i Parotocinclus (Bulldog pleco). Den ser ut och uppför sig som en spräcklig Otocinclus, men är inte lika ömtålig.
#3 - 29 oktober 2007 05:25
1) Jag lämnar tillbaka dem snarast. Räknar med att få ägna en stund åt att fånga dem små torpederna ;)

2) Jag tar aldrig illa upp när det gäller goda råd och tips, jag ska överväga vad du skrivit. Även om det är ett litet kar jag har så är det en blandning av sällskaps- och växtakvarium, jag har 5 olika växter (en riktig djungel där bak i akvariumet) och 2 sorters tetror (neon och sorgmantel).

3) Som sagt tips och råd ska man alltid ta till sig, ska titta på ancistrus, äppelsnäcka och räkor vid nästa besök hos lokala akvariehandlaren.

Jag vill också passa på att skriva att jag absolut inte känner mig lurad av säljaren av Gyrinocheilus aymonieri, jag tar på mig själv hela ansvaret, för att jag inte var tillräckligt påläst om denna art.
#4 - 29 oktober 2007 05:38
Mina ancistrusar kan ibland jaga bort varandra från mat. Och så har vi ju min gammelhona också som kan jaga de andra bara för att de visar sig typ. Så jag tycker inte att det är så lämpligt med ett par ancistrus i 50 liter. De får upp rätt bra fart när de är arga på varandra, och blir en jagad så behöver den kunna komma undan

Annons