Klantskalle! EC och kaliumnitrat mix!

#1 - 31 oktober 2008 10:45
Hej allihopa.
Gjorde alldeles nyss en jätte korkad sak[:(!]

Jag blir alltid lite hjärn död när jag pratar i telefon och nu var det inget undantag! Min kusin ringde medans jag trixade med PMDD och EC. Jag hällde upp Kaliumnitrat i ett mått för att ha i akvariet, men innan jag visste ordet av så har jag hält i det i EC burken. 20ml i en nästan helt full flaska med 250 ml EC [B)]

Hur blir det här igentligen? Är Easy Carbon förstörd?

Tacksam för snabbt svar[:o]
Guest
#2 - 31 oktober 2008 11:58
Den borde bli verkningslös.
#3 - 31 oktober 2008 12:36
Jaha...:(
Det är bara att köpa en ny flaska då eller...?
#4 - 31 oktober 2008 12:55
Öh, va?
Easycarbon får antagligen sin hållbarhet sänkt lite, men annars är den antagligen opåverkad.

Frågan är ifall du tillsätter så mycket EC att kalium nitraten som kommer den vägen spelar någon roll - jag skulle tippa att den inte gör det.
Guest
#5 - 31 oktober 2008 13:11
Azur skrev:
Öh, va?

Easycarbon får antagligen sin hållbarhet sänkt lite, men annars är den antagligen opåverkad.

Öh, ja!
Prova att späda EC med vatten och vänta i fem dagar så får du se att den blir verkningslös. (har provat 2 gånger och jag är inte den enda)
För visst är KNO3 löst med vatten?

Och angående mängden KNO3 i EC:n så spelar den mindre roll ja...(därför påpekade jag inget om detta)

Hur lång tid det tar för att göra den verkningslös är en annan fråga, 20ml i 250ml är ju inte så mycket.
#6 - 31 oktober 2008 14:22
Så om jag har fattat det hela rätt kommer ECn att fortfarande kunna användas med samma effekt som innan jag hällde i KNO3 men "bäst före" datumet har förkortats?
#7 - 31 oktober 2008 14:25
Eller är det som anette skriver:confused:
#8 - 31 oktober 2008 14:35
Ja, vattnet sänker hållbarheten, men 20 ml i 1 liter är så lite att jag tvivlar att hållbarheten sänkts dramatiskt.
Guest
#9 - 31 oktober 2008 14:43
Azur skrev:
Ja, vattnet sänker hållbarheten, men 20 ml i 1 liter är så lite att jag tvivlar att hållbarheten sänkts dramatiskt.

Fast nu var det 250ml. ;)

Men det är ju bara till att använda EC:n och se när den har blivet verkningslös. Den har ju inte blivet skadlig utan den kommer bara en dag sluta verka.
Ec har ju normalt inget "bästföredatum," men nu har den fått det.
#10 - 31 oktober 2008 17:05
Jaha, var det bara en liten 250 ml. Ja, använd tills den verkar ha tappat stinget.

Annons