Klarare vatten?

#1 - 26 oktober 2006 11:11
Tips på hur jag skall få klarare vatten.

Mitt förra akvarium gjorde ja regelbundna vattenbyten på, inget mer. Det var väldigt klart och fint.

Mitt nuvarande blir inte riktigt klart. Alltid lite grumligt och delvis algpåväxt.
#2 - 26 oktober 2006 13:49
Det kanske är skillnad på akvariestorlek, filter, antal fiskar, fiskarter.
#3 - 27 oktober 2006 15:51
Kramfors skrev:
akvariestorlek

Ja detta är större.

Kramfors skrev:
filter

nej

Kramfors skrev:
antal fiskar

knappt

Kramfors skrev:
fiskarter

knappt

Finns det något preparat man kan droppa ner för att få klarare vatten?
#4 - 27 oktober 2006 17:39
Större akvarium = större filter..
#5 - 27 oktober 2006 20:41
Toxivec brukar ge klarare vatten. Men som sagt - det är ju egentligen till för att påverka värdena så jag vet inte om det är det bästa alternativet.
#6 - 31 oktober 2006 15:48
rezziq skrev:

[quote=Kramfors;861696]akvariestorlek

Ja detta är större. Nytt filter, högre pumpkapacitet, samma inredningsmaterial, andra lysrör?

Kramfors skrev:
filter

nej Kan tolkas som att du använder ditt gamla filter, vilket eventuellt är för klent för det större karet, och den marginelt ökade befolkningsmängden

Kramfors skrev:
antal fiskar

knappt Trots det, kan det i samverkan med andra förändrade faktorer vara orsaken

Kramfors skrev:
fiskarter

knappt Trots det, kan det i samverkan med andra förändrade faktorer vara orsaken
[/quote]

Börja med att fiska upp lite vatten i ett glas, när det ser som grumligast ut (precis innan vattenbyte?) och traska iväg tex till köket, eller någon annanstans där du har en färgneutral belysning, och titta efter om vattnet är vit-, brun-, gul- eller gröndisigt.

rezziq skrev:
Finns det något preparat man kan droppa ner för att få klarare vatten?

Nej. Mirakelmedeciner brukar vara just det. Mirakel om de gör någon förändring. Det beror helt på vad det är som gör att ditt vatten ser disigt ut.

B!
Bilagor:

Annons