Klarningsmedel!

#1 - 31 augusti 2005 10:38
Har läst att man kan tillsätta ett klarningsmedel ifall man har ett grumligt vatten. Men finns det inte risk för att KH:et sjunker och att det då finns risk för PH-svängningar?

Har för mig att jag läst det någonstans och att man först bör tillsätta KH+ för att få upp buffringsförmågan. De flesta kranvatten har ju ett lågt KH, ca 3 och att man därför bör få upp det till ca 5-6.

I mitt fall är jag ganska säker på att det rör sig om mitt stora ingrepp jag gjorde i helgen, det finns inte tillräckligt med nitrifikationsbakterier. Det kommer säkert lösa sig på sikt men är det någon här på Zoopet som gjort detta och tillsatt klarningsmedel iaf utan att råka ut för missöden?
#2 - 31 augusti 2005 15:15
haft i jbl's klarningsmedel.

skulle klumpa ihop småprtiklar så dom fastnade i filtret men märkte ingen direkt effekt.
#3 - 31 augusti 2005 16:00
Hörde någon som använt Sera:s klarningsmedel, och det skulle tydligen funka utmärkt.
Efter ett dygn så hade all skit klumpat ihop sig och sjunkit till botten, vattnet blev kristallklart! Man behövde dock hålla koll på KH och PH.

Någon som testat?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 31 augusti 2005 16:26
Har använt Dupla Crystal och det funkar perfekt. Dock rekommenderar jag att att man sätter in ett extra innerfilter som man fyller med filtervadd eftersom då smutsen istället för att sjunka ner på botten (där det kan vara svårt att komma åt) fastnar i vadden. Vadden plockas ut efter högst ett dygn.
#5 - 1 september 2005 07:19
Ok Kjell, låter bra.
Finns det någon risk för att KH:et sjunker och att det i så fall finns risk för PH-svängningar?

Förresten, har inte Dupla gått i konkurs?
Var hittar jag Duplas produkter annars?
#6 - 1 september 2005 07:39
Jag tillsatte Sera Aquatan förra veckan i mitta nya Malawi efter jag hade installerat det. Det tillsammans med ett innerfilter med filtervadd gjorde susen. Efter ett halvt dygn var vattnet klart. Sedan var det bara att ta ur innerfiltret och njuta.

Jag har använt Sera ett till sällskapsakvarier förut med gott resultat just för att bli av med "dimman" lite fortare.

Detta var som sagt första gången med Ciklider. Jag mätte på PH:t ett par gånger just för att kolla om det började svänga lite. Men, märkte inget.
#7 - 1 september 2005 07:46
Ja men Sera Aquatan är ju inget klarningsmedel, det är ju ett vattenberedningsmedel!?
Det använder man väl främst för att minska stressen oss nytillsatt fisk och vid inkoppning etc.
#8 - 1 september 2005 08:04
Japp, du har rätt. Fast det är klumpbildande också. Precis som ett klarningsmedel.
#9 - 1 september 2005 08:09
Ok Gimbo!

Kjell, har du svar på mina frågor (se ovan)?

Annons