Kliar pch simmar ryckigt

#1 - 4 september 2007 14:15
Hej. min ena saulosi hona har börjat simma ganska ryckigt och vill "klia" sig mot stenar och sanden hela tiden. Jag upptäckte beteendet idag och har inte sett det förut. ser också ut som att hon har råkat riva upp ett fjäll på huvudet så att det står rakt upp. (gissar att det kan ha hänt när hon kliarsig). Så min fråga är vad som kan ha hänt med henne och vad jag kan göra åt det.
Jag kan också fylla i med att hon och 3 andra saulosi bor ensamma i ett 250 liters kar och har bott där i 6 dagar nu. men jag tror inte att det är nitrit för jag har matat mycket noga och bara tagit ett litet flarn vegetabiliskt foder och delat till mindre bitar och matat med varje dag. har också kollat noga medans dom äter och vad jag har kunnat se har inte någon mat alls hamnat på botten.
#2 - 4 september 2007 14:35
Har nu vid lite närmare titt märkt att alla fyra har kliat sig mot sand eller stenar.
#3 - 4 september 2007 14:38
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Tror nog på Nitrit i alla fall iom att det är så nystartat[/COLOR][/FONT]
#4 - 4 september 2007 14:47
Ok men hur kan det vara så? Tycker att jag har matat välldigt försiktigt. 1 flinga per dag! till 4 fiskar! och allt har blivit uppätet vad jag har sett :S
Men jag har kanske fel.
Har naturstenar i karet och har märkt att det har blivit bruna fläckar på vissa (har inte hunnit kolla om det sitter i setnen eller om det är alger). kan metaller i vattnet orsakat problemen?

Har även letat lite i böcker efter vart problemet kan ha kommit ifrån och vad det står där är det antingen syrebrist (vilket jag utesluter då ingen fisk har vart vid ytan) eller pågrund av kvävehaltiga ämnen.
vad menar dom med det?
#5 - 4 september 2007 15:08
Mitt enda råd i nuläget...GÖR OMGÅENDE VATTENBYTE...30 - 50 %...kanske mer än en gång per dag.
Skaffa även ett nitrit-test. Testa ofta.
#6 - 4 september 2007 15:13
Ok vattenbyte ska jag göra så fort jag har skrivit klart det här.
Men Ska jag tillsätta något salt för såret på huvudet och i sånna fall hur mycket?
#7 - 4 september 2007 16:49
Har nu bytt ca 40% av vattnet och tillsat 2,5 matskedar bikarbonat och 2 matskedar salt i 250 liters karet. Är det för mycket/lite? Något annat jag kan göra?
#8 - 4 september 2007 17:57
Fippi skrev:
Har nu bytt ca 40% av vattnet och tillsat 2,5 matskedar bikarbonat och 2 matskedar salt i 250 liters karet. Är det för mycket/lite? Något annat jag kan göra?

Har aldrig använt varken bikarbonat eller salt.
Studera fiskarna om dom ändrar beteende. Gör ännu ett vattenbyte imorgon eftersom om det är nitrit som är problemet vill säga, stiger kvickt igen om du har höga värden. Köp test så fort du kan.
Du kan även sticka ner armen imorgon när det stått ett tag och känna om det sticker i skinnet, då har du garanterat nitrit. Obs! Du kan ha det även om det inte sticker men det beror på hur höga värden det är.
#9 - 4 september 2007 18:13
Om du har ett annat akvarium som är igång och utan problem med nitrit kan du ta det filtret och krama ur det i det karet du har nitrit det hjälper till att få igång bakterierna som tar bort nitriten.
#10 - 4 september 2007 19:24
Vad jag har hört så hjälper minskar salt nitritens skadliga verkan så det var därför jag använde det, bikarbonatet är för att de i affären rekomenderade det till malawi. nej tyvärr så har jag inget annat akvarium som är i gång.

Provade att sticka ner handen i vattnet nu för att känna efter ifall det sticker men det gjorde det inte (fast det kanske är för tidigt fortfarande). Men det var ett bra tipps för jag har märkt att det stack av vattnet för några dagar sen långt innan fiskarna visade något tecken på att något var fel.

Men imorgon ska jag köpa ett nitrit test, byta lite vatten till samt köpa och tillsätta bakteriekultur. för att bli av med det snabbt nu innan någon dör.
#11 - 5 september 2007 09:37
Fippi skrev:
Vad jag har hört så hjälper minskar salt nitritens skadliga verkan så det var därför jag använde det, bikarbonatet är för att de i affären rekomenderade det till malawi. nej tyvärr så har jag inget annat akvarium som är i gång.

Provade att sticka ner handen i vattnet nu för att känna efter ifall det sticker men det gjorde det inte (fast det kanske är för tidigt fortfarande). Men det var ett bra tipps för jag har märkt att det stack av vattnet för några dagar sen långt innan fiskarna visade något tecken på att något var fel.

Men imorgon ska jag köpa ett nitrit test, byta lite vatten till samt köpa och tillsätta bakteriekultur. för att bli av med det snabbt nu innan någon dör.

Låter bra! Glöm nu inte att vara försiktig med maten, gör vattenbyten så ska du se att det går bra. Lycka till!
#12 - 5 september 2007 18:29
Jag har nu köpt nitrit test och testat vattnet och nitriten låg på ca 1.
så jag bytte va 15% av vattnet och tillförde ca 80 ml bakteriekultur. Fiskarna kliar sig fortfarande lite mot stenarna men mycket mindre. Ska testa vattnet imorgon igen för att se om det har sjunkit något tills dess. Hur lång tid ska jag räkna med att det tar innan det märks någon större skillnad?
Ska jag fortsätta med att byta vatten varje dag nu även fast jag har tillsat bakteriekultur eller skulle det bara förvärra då bakterierna tas bort?
#13 - 5 september 2007 19:30
Fippi skrev:
Jag har nu köpt nitrit test och testat vattnet och nitriten låg på ca 1.

så jag bytte va 15% av vattnet och tillförde ca 80 ml bakteriekultur. Fiskarna kliar sig fortfarande lite mot stenarna men mycket mindre. Ska testa vattnet imorgon igen för att se om det har sjunkit något tills dess. Hur lång tid ska jag räkna med att det tar innan det märks någon större skillnad?

Ska jag fortsätta med att byta vatten varje dag nu även fast jag har tillsat bakteriekultur eller skulle det bara förvärra då bakterierna tas bort?

Jag är relativt ny akvarist och det jag lärt mig i ämnet har till stor del varit här på zoopet. Nu skriver jag som jag hade gjort om jag var du, däremot är det inte sagt att det är det bästa sättet.

Bytat mer vatten än 15 % varje gång jag byter, snarare 50 %. Har inte använt bakteriekultur själv, men det kan ju absolut inte skada. Däremot använder jag vattenberedningsmedel (tror jag det kallas) mitt heter Biotopol (JBL:s) Det används för att neutralisera div. metaller och klor. Inte säkert det är nödvändigt om du inte gjort det tidigare förstås. Hade även bytat vattnet minst 2 gånger per dygn, kanske mer beroende på nitritvärdet.
Fortsätt så och du kommer att fixa det, som du själv skrev så hade du redan sett skillnad på fiskarnas beteénde.
#14 - 5 september 2007 20:15
en annan sak förutom vattenbyte är att helst inte mata alls förrän du ser att nitriten är nere på 0 fiskarna klarar sig bra utan några dagar så det behöver du inte oroa dig för.Men matar du så gör du mycket sparsamt.

Annons