Klibbig fena

#1 - 3 april 2010 09:16
har 2 guppy och den ena har stjärtfenan, som klibbat ihop sig i nederkant, den har varit "trött" senaste dagarna och frågade en uppfödare som sa jag skulle hälla i salt i akvariumet..Men tänkte nu, tror ni klibbet försvinner? eller ska jag ta o byta allt vatten?? Och sen hälla i saltet? tänkte om det är nån sjukdom i akvariumet pgr av fenan.. För berätta ej för honom om fenan bara tröttheten, kom på det nu idag!

Har ni nå bra tips?
#2 - 3 april 2010 09:19
Hej!

Låter nästan som mina gula Molly.
Fyll i schemat för sjuka fiskar så är det lättare att få hjälp då det är så mkt som spelar in.
#4 - 3 april 2010 09:20
Oki,
#5 - 3 april 2010 11:43
Det kan hjälpa tillfälligt med salt i vattnet, men det kommer med all sannolikhet tillbaka. Dosen på salt kan du köra med 0,5 dl/100 liter akvarium.
Annars är det inte så mycket att göra i nuläget utan du får kanske ta bort honom om han blir för dålig.
#6 - 3 april 2010 11:49
Har läst att det kan bero på att mat ligger kvar i vattnet o på så vis bildar bakterier,,,jag hälde bort allt, tvättade allt o sedan hade i nytt vatten med salt och de andra dom behöver....sen tänkte jag att bara ge dom mat som de äter upp direkt, så inget ligger kvar .....Tror du inte att de kan bli bra då?
#7 - 3 april 2010 11:58
har 2 guppy och den ena har stjärtfenan, som klibbat ihop sig i nederkant, den har varit "trött" senaste dagarna och frågade en uppfödare som sa jag skulle hälla i salt i akvariumet..Men tänkte nu, tror ni klibbet försvinner? eller ska jag ta o byta allt vatten?? Och sen hälla i saltet? tänkte om det är nån sjukdom i akvariumet pgr av fenan.. För berätta ej för honom om fenan bara tröttheten, kom på det nu idag!

Har ni nå bra tips?

Nu har jag ju sett i en annan tråd att du har fiskarna i ett 5 liter akvarium. Troligtvis är det den dåliga vattenkvalitén i det lilla akvariet som gör fisken sjuk. Det kan vara början på fenröta m.m.
Skaffa ett större akvarium annars kommer nog alla dina guppys dö inom en snar framtid. Om du inte kan skaffa ett större akvarium borde du försöka ge bort fiskarna. Låter kanske hårt men det är för fiskarnas bästa! Du vill säkert också att fiskarna ska må bra! :)
#8 - 3 april 2010 12:25
ja jag tycker de e konstigt allafall att dom säljer dom så o talar om hur man ska göra om de sedan beror på storleken.... tycker jag dom inte ska få sälja djur
#9 - 3 april 2010 13:59
Har läst att det kan bero på att mat ligger kvar i vattnet o på så vis bildar bakterier,,,jag hälde bort allt, tvättade allt o sedan hade i nytt vatten med salt och de andra dom behöver....sen tänkte jag att bara ge dom mat som de äter upp direkt, så inget ligger kvar .....Tror du inte att de kan bli bra då?

Nja, då är det troligen större risk att det blir obalans om du gör en sådan rengörning av karet.
Och har du fisken i ett 5 liters kar/burk är det nog läga att kolla efter större lya till dem, ju större kar desto lättare att sköta:).
#10 - 3 april 2010 14:59
jo börjar förstå det...men om jag skaffar ett större, kan jag ha växter då som ger dom syre?? eller måste jag börja ha pump?
#11 - 3 april 2010 15:38
Pump/filter måste du ha till alla fiskar, vare sig du har växter eller ej.
#12 - 3 april 2010 16:17
Om jag vore dig skulle jag dels kolla efter något lämpligt objekt på antingen Blocket eller i din lokala zooaffär, och detta så snart som möjligt:).
Det finns ofta färdiga paket med pump och allt annat mer eller mindre nödvändigt som man behöver för en igångkörning av akvarium.
#13 - 3 april 2010 16:26
oki, skumt då att när man läser om fisk sorten står de att har man massor me växter den behöver så klarar dom sig utan pump
Bilagor:
#14 - 3 april 2010 16:48
oki, skumt då att när man läser om fisk sorten står de att har man massor me växter den behöver så klarar dom sig utan pump

Vet inte riktigt var du läst det men jag är övertygad om att guppy "klarar" sig utan pump/filtrering men deras redan korta levnadstid kommer mest troligt att kortas eftersom de inte får de förutsättningar som krävs för fullt liv.

Som djurvän vill man ju såklart sina djurs bästa och gällande akvarium med fisk eller annat levande så bör man ha en pump med filter för att få en så bra balans och syretillförsel som möjligt.

Ta till de råd du får här på forumet och läs igenom nybörjardelen här i forumet.
Finns en kanonbra nybörjarguide bla.
Finns även bra artiklar här på zoopet så satsa några slantar på ett större kar och njut ist. för att ha en liten burk med ständiga problem.

Lycka till med din nya hobby och hoppas du hittar vad du söker :)
#15 - 3 april 2010 17:03

Det finns hur mycket som helst man kan skriva om ditt "problem" som du har fått, men som Nina skriver är det lättare att du går den "rätta" vägen nu i början.
Läs igenom nybörjarguiden och leta upp ett bättre kar än det lilla du nu har, och kör igång på nytt. Ge det lite tid och du kanske har hittat en trevlig hobby som ger dig tillfredsställelse och du väljer att utöka den, eller så märker du att det inte var riktigt vad du ville syssla med men då har du försökt iaf:).
Sedan är det bara att söka på svar, och hittar du inte svaren på dina frågor är det bara att bomba vidare med frågor:D!
#16 - 4 april 2010 08:50
Bra att du förstår i alla fall att du inte kan ha fiskarna i en 5 liters burk. Vissa envisas ju med att fortfarande ha kvar dem där även fast det inte är speciellt snällt mot fiskarna!

Filterpumpen hjälper ju även till att hålla lite rent i akvariet så därför är det bra med pump! Akvarier utan pump med stillastående vatten brukar lätt börja lukta äckligt.

Affärer brukar sälja kompletta "nybörjarkar" på runt 60 liter där både pump, doppvärmare och lysen brukar ingå. Det brukar både vara billigt och praktiskt! Går på runt 600-900 kr :)

Annons