Klippa växt plantera

#1 - 13 mars 2004 10:20
Hej,
jag har en växt som har skjutit ut en lång löpare till ytan och börjat växa ut,rötter finns på dom nya skotten,kan jag klippa bort dom och plantera dom i botten tro?
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=166016 se i galleriet stora karet på växten..
#2 - 13 mars 2004 10:27
Normalt sett så kan man klippa av sådanna skott och sätta dom i grusen. Men efterssom detta är skott som satt på växten när du köpte den så är det övervattensformen som förmodligen inte kommer att klara sig om du sätter dom i gruset. Då står valet mellan att låta dom sitta kvar eller att klippa av dom och se dom sakta dö.
MVH
Magnus
#3 - 15 mars 2004 09:55
Jag har likadana växter, jag fullständigt älskar dem, och de är otroligt bra att ha som kontrast mot tex röda plantor eller "spetsiga". Jag klipper o ansar mina i förgrunden så att de håller sig små. Långa skott böjer jag ner och snirklar runt stenar o rötter. Eller så klipper jag av dem och petar ner dem där det behövs lite "påfyllning". Se bara till att du har rejält med nya "luft-rötter" när du planterar skotten. En del löpare får växa upp till ytan, där de ligger o flyter som näckrosblad.

De är glade för CO2 o näring. Får luftbubblor på ovansidan.

Annons