Klippa växter...

#1 - 22 januari 2004 14:07
Finnd det några generella regler vad det gäller klippning v växter? T.ex. var man skall klippa...

Går alla växter att klippa?

Frisera vallisneria går bra va?
#2 - 22 januari 2004 14:55
Jag brukar rycka bladen på Vallisneria istället för att klippa dem. För någon månad sedan lyssnade jag tyvärr på några som klipper och nu ser mina plantor ut som skrutt! Fransiga och fula och inte blir det bättre av att guldbarberna sliter i fransarna också. Nä, ta tag i bladet, gör ett snabbt och hårt ryck - vips får du med bara just detta blad. Visst, det tar lite längre tid än att klippa men resultatet blir du garanterat mer nöjd med.
#3 - 22 januari 2004 15:51
Klara: Nu hade jag ju inte tänkt att ta bort hela bladet utan barta korta av det...
#4 - 22 januari 2004 15:57
Jo det förstod jag... men det kommer att se för j-t ut. Ryck de som är för långa istället. På så sätt ger du nya blad en chans att komma också = mer ljus till nedre delen.
#5 - 22 januari 2004 17:33
Klara: Alla mina blad är långa då det växer bra i mitt kar. Skulle jag ta bort alla blad som var "för långa" skulle det inte bli några kvar.

Sen får gärna andra komme med vettiga svar på övriga frågor...
#6 - 22 januari 2004 20:37
Alla här (med växter i karet) måste ju ha erfarenheter av ansning...
#7 - 24 januari 2004 01:21
Tråkigt att ingen vill dela mwed sig av sina erfarenheter...
#8 - 24 januari 2004 06:18
Kan inte svara på om det finns några generella regler,jag klipper så nära rötterna som möjligt förutom Vallisnerian som jag klipper rakt av till önskad längd eller rycker hela bladet.Håller med både Dig och Klara.Skulle jag rycka bladen på en del av Vallisneriaplantorna skulle hela plantan försvinna så då ser jag inte något alternativ till att klippa.Det konstiga med (min)Vallisneria är att en del plantor inte får några nya blad dom bara drar iväg på längden men skjuter sidoskott(sticklingar)istället,medans andra plantor bildar nya blad istället för sidoskott(sticklingar)[?]
#9 - 24 januari 2004 10:53

Finnd det några generella regler vad det gäller klippning v växter?

Klipp där du önskar att det ska komma nya skott, eller precis ovanför där du ser att det kommer nya skott.

Icke stängselväxter typ Vallisneria, Echinodorus, Cryptocoryne etc är det bara att rycka bort blad/klippa där du vill som du redan fått tips om.

Är växten i strålande skick så verkar man kan kunna snitta den lite varsomhelst. Jag har nog aldrig lyckats döda växter med trimmning, utan snarare tvärtom, alltid livat upp dom.
#10 - 26 januari 2004 13:15
Jag klipper valisinerian och får varken bruna eller fransliga toppar men då har jag välmående växter som växer snabbt.

Annons