Klippt och klistrat från Zoopet

#1 - 22 juni 2003 22:33
Detta är väl inte helt ok? Läs medlemskommentaren längst ner på sidan. Ord för ord exakt som i Zoopets artbeskrivning.

http://www.akvarieguiden.nu/fiskar/fiskarkiv.php?go=info&id=0362

/Skvallerbytta bingbång
#2 - 23 juni 2003 05:08
Nej,det är verkligen inte OK!!!
Skärpning!!!!
#3 - 23 juni 2003 07:05
Varför bry sig om ngn vill ta credit för kunskaper som de kanske besitter men inte orkar skriva så de koppar allt? mkt att gnälla över
#4 - 23 juni 2003 07:11
Det kan ju vara så att allt material på Zoopet är skyddat av copyright, och detta är en ren stöld, utan att ange källan det är taget från [;)]
#5 - 23 juni 2003 07:12
Vad har dom kopierat?
#6 - 23 juni 2003 07:29
Det kan ju vara så att allt material på Zoopet är skyddat av copyright, och detta är en ren stöld, utan att ange källan det är taget från

Visst, och det är förbjudet att köra för fort oxå men jag kan gå i god för att större delen av den svenska befolkningen är lagbrytare i trafiken, och inte gnäller man över det ? snarare att man blir sur på folk som "kör som sniglar". Att kalla det stöld att kopiera lite material från en hemsida tycker iallafall jag är en överdrift. Speciellt om man inte gör det för pengar, utan enbart för att glänsa lite.
#7 - 23 juni 2003 07:41
Jag vill inte göra detta till någon etisk diskussion, men jag hoppas du inser hur dåliga dina argument är. Om "den större delen av den svenska befolkningen" snodde dina pengar varje månad, skulle det vara OK då också? Om personen ifråga hade angett källan hade det inte varit några problem.
Ställ dig också frågan om hur du skulle gilla att någon tog dina erfarenheter och gjorde dem till sina, och att denna person fick "cred" för detta, utan att tala om vem som var källan.
Har du sett filmen "Känd från TV"? Den illustrerar problemet!
#8 - 23 juni 2003 07:43
Se även här:
http://www.zoopet.com/akvarium/copyright.asp
#9 - 23 juni 2003 07:48
snacka med kjell om problemet då
#10 - 23 juni 2003 07:52
Jag tror kanske han läser på forumet ibland [;)]
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 23 juni 2003 08:18
Självklart är det olagligt att stjäla text rätt av och ange som sin egen. Även om det gäller kortare text så skall källa anges - en längre text (som i detta fall) har man inte ens rätt att kopiera även om källa anges.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#12 - 23 juni 2003 08:48
Hhmm.. vederbörande fortsätter att klippa o klistra...osmart..

Var det inte någon som flaggade för kunskap,fakta och mindre onödigt pladder för lite sen? ...

Trovärdigheten krackelerar.

Mvh Jarinen
#13 - 23 juni 2003 09:03
Självklart är det inte ok att ta pengar av någon, speciellt inte mig =P, men i detta fall så var det ett textstycke och det är ingen som kommer att bli lidande av att någon kopierar det. Samma sak gäller med fortkörning och andra vardagsbrott, ingen kommer bli lidande av att någon kör 125 km/hpå E-4:an (istället för 110 km/h) och på samma sätt kommer ingen bli lidande av någon kopierar lite text på en hemsida, om inte texten är felaktig.
#14 - 23 juni 2003 09:12
Intressant att se dig använda det argumentet när du betalar böter för fortkörning [;)].
Principiellt gäller i det svenska samhället att man skall följa den svenska lagstiftningen. Det finns ofta en anledning till dessa lagar.
Om det är OK att kopiera det som Kjell skrivit, varför är det inte OK att kopiera en bestseller-bok och publicera den i sitt eget namn, eller för den delen att sno musik.
Kan du (H.G) tala om hur många ord, eller vilka ämnen som är OK att stjäla, så att vi vet det
#15 - 23 juni 2003 09:14
om någon tar all din text så kan man tappa anonsörer vilket genererar mindre pengar, om man kör 125 på en 120 väg kan det vara skilnaden mellan liv och död om man krockar. Du tänker inte direkt långt i dina resonemang
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 23 juni 2003 09:16
Stöld av text är stöld (enligt svensk upphovsmannarättslagstiftning och straffbart) och vi accepterar inte att text eller foton stjäls här på Zoopet och läggs in på andra sidor, lika lite som vi accepterar att någon stjäl från andra sidor och lägger in här på Zoopet. Det var ju inte heller första gången för denna person.
Kan man inte acceptera dessa regler har man inget på Zoopet att göra.
Jag är tacksam för att det finns sådan som har ögonen öppna och meddelar mig om stölder som dessa, men jag vore ännu tacksammare om meddelade detta i ett mail till mig, istället för att ta upp det i forumet.
Jag tar då kontakt med tjuven direkt vilket är bättre för alla parter än att en diskussion uppstår på forumet.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#17 - 23 juni 2003 09:51
Skillnaden mellan att kopiera en bestseller och ett textstycke om fiskar är rätt stor tycker jag. Om man kopierar en bestseller och ger ut den i sitt eget namn gör man det för att tjäna pengar, och jag tror knappast det var skälet till varför texten om guramin blev stulen. Jag tycker att det är ok att sno lite text från en pålitlig hemsida för att hjälpa andra, men inte att sko sig själv på andras arbete.

GoSatta: Om jag skulle sno all text på zoopet, och göra en egen akvariesida skulle jag garanterat inte locka bort annonsörerna från denna sida. De som vill göra reklam för sina produkter vill nå ut till så många som möjligt , och eftersom min nyskapade fisksida har precis samma koncept och innehåll som denna sida så kommer ingen att söka sig dit och inga annonsörer, som redan har sina reklam på denna sida, kommer att vilja ha sin annons på min sida.

Det du säger om att 15 km/h extra på en 110 väg skulle vara skillnaden mellan liv och död när om man krockar är lite överdrivet. Visst spelar farten in i hur illa man skadar sig, men det finns så mkt andra faktorer (hur man krockar, vilken bilmodell man själv har, vilken bilmodell man krockar med osv.).
#18 - 23 juni 2003 10:00
Kjell, sorry, du har rätt i att det nog varit smidigare.

HG: det var en väldigt dryg attityd. Det har gjorts mängder av undersökningar som visar att 10 km/h hit eller dit kan vara - och ofta är - skillnaden mellan liv eller död. Riskera gärna ditt eget liv, men inte mitt tack.
#19 - 23 juni 2003 10:11
"Om jag skulle sno all text på zoopet, och göra en egen akvariesida skulle jag garanterat inte locka bort annonsörerna från denna sida. De som vill göra reklam för sina produkter vill nå ut till så många som möjligt , och eftersom min nyskapade fisksida har precis samma koncept och innehåll som denna sida så kommer ingen att söka sig dit och inga annonsörer, som redan har sina reklam på denna sida, kommer att vilja ha sin annons på min sida."

Varför skulle du inte locka bort annonsörerna från Zoopet isåfall? Naturligtvis skulle du kunna det! Om din site till slut hade mest besökare av någon anledning skulle annonsörerna välja dig och Zoopet skulle gå under. Ja, kanske inte i dagens läge eftersom någon skulle påpeka att siten var stöld först, men om copyright inte funnits...

/A
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 23 juni 2003 10:37
Ett lagbrott är ett lagbrott och det gäller både fortkörning och stölder av text och foton. Så jag har lite svårt att förstå argumentationen - inte lär man klara sig från fortkörningsböter om man påstår att man anser det vara OK att köra för fort bara för att ingen blev lidande av att man körde för fort. De gånger jag har åkt fast har jag betalt utan att gnälla eftersom jag varit väl medveten om att jag brutit mot lagen - även om ingen blev lidande.
Frågan är om tjuven i detta fall betalar mig utan att gnälla, väl medveten om att han brutit mot lagen.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#21 - 23 juni 2003 11:12
Varför inte lägga in några rader java som hindrar alla höger klick.
Det kan ju vara en bra grej om man vill försvåra stölder av material.
#22 - 23 juni 2003 11:13
H.G

Om jag skulle sno all text på zoopet, och göra en egen akvariesida skulle jag garanterat inte locka bort annonsörerna från denna sida. De som vill göra reklam för sina produkter vill nå ut till så många som möjligt , och eftersom min nyskapade fisksida har precis samma koncept och innehåll som denna sida så kommer ingen att söka sig dit och inga annonsörer, som redan har sina reklam på denna sida, kommer att vilja ha sin annons på min sida.

Där har du fel, efter som Zoopet inehåller en hel del unikt självproducerat material så lockar det anonsörer eftersom det enda stället att hitta informationen är här, dyker den då upp på fler ställen så minskar atraktionen av att anonsera här efter som informationen är långt ifrån unik.

PS.
Hajen det hjälper itne så mycket mot text stöld tyvärr och inte för bilder heller för den delen för dom kommer vem som helst med lite datorkunskap åt endå.
DS.
#23 - 23 juni 2003 11:21
Ursprungligen skickat av Hajen 80

De som vill komma åt texten kan antingen ladda hem hela zoopet.com med ett program, eller så välja "view source" från "view"-menyn där uppe :)
Funkar lika bra.

Och jag måste bara få lägga mig i debatten lite här. Jag har haft oerhörda problem genom tiderna att folk har snott mina designer och gjort om dem till sina egna. Har tom så långt som att polisanmäla för att få folk att sluta använda sig av det jag ritat. Ifall jag spenderar 1 år med att ta fram en design och rita mina menyer mm så vill jag inte se nån som tar min design, gör en egen sida med den och sen hävdar att "detta har jag gjort". Det är överhuvudtaget aldrig ens tillåtet att "sno" något från en sida utan medgivandet från ägaren.

Och ifall nu denne lilla gynnare ville hjälpa till så hade han publicerat en länk till zoopet.com. Och skrivit nåt i stil med: "Vill du veta mer om Guramin, så gå gärna in på www.zoopet.com och läs lite här. Det står väldigt mycket intressant här".

Så jag tycker inte att det håller att man ska få börja "ta" saker hit och dit. Punkt slut!

Och sen tycker jag som Kjell. Bättre att maila till honom, än att starta en tråd om det, men det är rätt bra ändå att sånt här tas upp i debatt då det verkar finnas väldigt olika delade meningar om detta :)

Mvh Fredrik
#24 - 23 juni 2003 11:26
Det är självklart bättre att det debatteras i en tråd! Då kan ju alla läsa och begrunda. Det man ska akta sig för är ju att hänga ut namn och anklaga folk. Men en ren allmän diskussion är alltid intressant och lärorik!

/A
#25 - 23 juni 2003 11:38
Ursprungligen skickat av alie

Det är självklart bättre att det debatteras i en tråd! Då kan ju alla läsa och begrunda. Det man ska akta sig för är ju att hänga ut namn och anklaga folk. Men en ren allmän diskussion är alltid intressant och lärorik!

Det är lite svårt att debattera om det inte är i en tråd *ler* ;)
Men, som du säger, så är det kanske lite mindre bra att hänga ut enskilda personer eller händelser i ett öppet debattforum som detta :/
Hoppas bara att man får ett gott slut på allt detta tillslut! :)

Mvh Fredrik
#26 - 23 juni 2003 11:47
"Det är självklart bättre att det debatteras i en tråd!"...än att det enbart skickas till Kjell som privat mail (underförstått)....menade jag. =)

Jag menar att när en sådan här sak upptäcks borde ett mail skickas till Kjell med tjuven angiven..MEN att det är bättre att det oxå debatteras som allmänt ämne i en tråd! Diskussioner är för det mesta lärorika och intressanta.

/A
#27 - 23 juni 2003 11:50
Det är självklart bättre att det debatteras i en tråd! Då kan ju alla läsa och begrunda. <b>Det man ska akta sig för är ju att hänga ut namn och anklaga folk</b>.
Det är väl precis det som man har gjort här...
Man har ju pekat ut en specifik medlemskommentar som en enskild medlem har gjort, det går inte att hänga ut någon mycket mer än så.
Ta såna där saker per mail, det skapar bara en massa onödiga aggressioner om man ska diskutera fel som enskilda medlemmar har gjort helt öppet.

Att diskutera copyright-lagarna och förklara öppet hur dessa fungerar ser jag däremot som enbart positivt, men i så fall så kanske man borde göra det i en annan tråd där man inte först pekar ut en enskild medlem...

Mvh Fredrik Isaksson
#28 - 23 juni 2003 12:05
Damn! Han har gjort likadant på min sajt www.akvarie.net. =( *raderar genast*
#29 - 23 juni 2003 13:10
Ursprungligen skickat av Hajen 80

Försöker ha så lite extra saker som möjligt i koden för att få sidan snabbladdad. Man kommer tyvärr runt den javapryl du pratar om.
#30 - 23 juni 2003 13:53
Någon måtta får det väl vara på vad som är "eget" matrial, en artbeskrivning eller sjukdomsyntom av en fisk är nästan omöljlig att skriva alltid finns det någon sida eller bok som redan har skrivit det, jag vet inte om det är fel att göra en sammanfattning av någon längre artikel som tex Fohrman har skrivit om man anger källan.
Det är väl det egna omdömmet som får avgöra eller....?
#31 - 23 juni 2003 13:57
Om man anger källan är det ok med ett kort utdrag eller en sammanfattning ja. I det här fallet var alltså artikeln kopierad ord för ord. Och ingen källa angiven.
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 23 juni 2003 14:09
Någon måtta får det väl vara på vad som är "eget" matrial, en artbeskrivning eller sjukdomsyntom av en fisk är nästan omöljlig att skriva alltid finns det någon sida eller bok som redan har skrivit det, jag vet inte om det är fel att göra en sammanfattning av någon längre artikel som tex Fohrman har skrivit om man anger källan.

Det är väl det egna omdömmet som får avgöra eller....?

I detta fall så handlar det om att en person gång på gång ordagrant har lagt in hela stycken som plockats från andra sidor (flera artbeskrivningar som plockats från Zoopet har lagts in på Akvarieguiden och på Defdacs sida och dessutom plockat text från ciklid.se och lagt in på zoopet) och angivit sig själv som ursprungskälla.
Jag har väldigt svårt att se hur någon kan ha mage att på något sätt försvara detta.
Det är inte fel att SAMMANFATTA ett längre stycke MED EGNA ORD så länge källan anges, eller citera kortare bitar om källa anges, men detta handlar det ju definitivt inte om i detta fall - utan tvärtom här gäller det en systematisk stöld.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#33 - 23 juni 2003 14:34
Och jag förstår inte hur man kan bli så gniden att man inte kan låta andra använda material som man har lagt ut till allmän beskådning på en hemsida.

B-ianca: Har du aldrig kört för fort ? Om du har det så är du en hycklare som försöker vinna poäng i denna debatt p.g.a att jag står för vad jag tycker. Och om du menar att du kör laglydigt jämt: Grattis. Du är en av få.
Jag tycker inte att det är ett grovt brott att köra lite för fort (Det är skillnad på vårdlöshet i traffiken och fortkörning) eller att kopiera lite text från en hemsida.

Nu är jag trött på att lyssna på er som säger att om alla skulle kopiera från zoopet skulle zoopet förlora annonsvärde och sånna saker. Är det ens det som har hänt? Har "tjuven" skrivit en egen hemsida men bara material som är "stulet" eller har han koppat EN artikel? Man måste tänka på hur grovt brottet är. Jag kan garantera er att ingen kommer kunna tvinga poiseidon att betala kjell något för den här "stölden". Om kjell skulle lämna in en anmälan så skulle den inte precis hamna överst i högen av anmälningar om man säger så.

Ni som tänker skriva "ett brott är ett brott"... Är ni naiva? Till och med jag som blott är 17 år förstår att det inte funkar så. vad är viktigast? Att polisen kräver ut lite skadestånd av en person som kopierat lite text (inte en hel hemsida eller en bestseller som vissa verkar tro att jag menar) eller att de tar fast en våldtäktsman?
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 23 juni 2003 14:49
Skärp dig H.G. - ingen har påstått att det är ett grovt brott och det är ju löjligt av dig att skriva sådant som
"vad är viktigast? Att polisen kräver ut lite skadestånd av en person som kopierat lite text (inte en hel hemsida eller en bestseller som vissa verkar tro att jag menar) eller att de tar fast en våldtäktsman?"
Det är tämligen självklart vad som är viktigast men om man resonerade så är det få brott som är värda att utredas eftersom de inte är värre än våldtäkt och därför inte hamnar överst i högen av anmälningar (som du skriver), men detta har väl inte ett dyft med saken att göra. Snarare är det skrämmande att det begås så många brott att inte polisen hinner utreda dom och detta är säkert en av anledningarna till den ökande kriminaliteten i samhället.
Undra vem det är som är naiv.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#35 - 23 juni 2003 15:04
HG: nej jag kör aldrig för fort. Hänvisar till ytterligare en undersökning som jag tyvärr inte kan länka till, eller minns detaljerna i, där man kom fram till att om alla följde hastighetsbegränsningarna (som finns av en anledning) skulle olyckorna minska med X antal procent.
#36 - 23 juni 2003 15:16
Med så lättillgänglig information som det finns idag med internet och övrig media så kan ju vem som helst kopiera fakta och den kan ibland vara belastad med felaktig information. Därför är det ju dessutom oansvarsfullt att inte ange källan. Och anger man källan så ökar man också i trovärdighet.

Försvarar man dem som bryter mot dessa både skrivna och oskrivna internetregler så ligger det väl nära till hands att andra tror att man själv har kopierat sådant material (skoluppsatser t ex?). [:)]
#37 - 23 juni 2003 15:20
Kjell: Varför ska man anmäla brott som inte är grova´, när man vet att polisen har fullt upp ändå? Enda anledningen jag kommer på är att man kanske kan stoppa någon från att begå grövre brott, men jag tror knappast att lite copyright bortt på internet leder till någon grov kriminalitet.

B-ianca: Okej, vill inte tvivla på ditt ord, men jag har svårt att föreställa mig en person som aldrig kör för fort.

Maliin: Jag tycker det är roligt att skriva uppsatser och dylikt så nej jag har aldrig kpoierat något rakt av, wskriver om och samanfattar och lyckas oftast mkt bra. Det har dock hänt att en och annan läxa som lärarna givit oss har blivit kpoierad ett antal gånger.
#38 - 23 juni 2003 15:59
Till HG: Jag tycker att det är löjligt att gå in på hårklyverier om vad som är grova brott eller inte, och att man skall strunta i att anmäla för att de ändå har annat att göra... I så fall kan man begå ganska många olika brott utan att man skulle bli straffad; så länge man håller sig till "mindre grova brott", vilket då är allt utom våldtäkt och mord, eller?
Som jag ser det här är det, förutom det rent juridiska, PRINCIPEN! Man gör inte så som den här killen gör! Hade han bara skrivit att "vad jag förstår efter att ha läst informationen på www.zoopet.com..." och delar ur texten med egna ord, så hade det varit en helt annan sak: Referat är en helt annan sak än illegal kopiering. Om du, ELLER någon annan, blir påkommen i skolan med att ha kopierat en uppsats el. dyl. så blir du/den som gjort det bestraffad för det. Det här är ett stort problem i skolan idag, tyvärr. Det som är tristast med det hela är att de elever som blir påkomna sällan förstår att det de gjort är både moraliskt oförsvarbart och en olaglig handling. Piratkopiering är ett brott med fastställd straffsats. Du skriver att du förstår en hel del, trots att du "blott" är 17 år; nej, det är det du inte gör. Upphovsrättsliga ärenden har mycket litet att göra med din infantila jämförelse om fortkörning. När det gäller att kopiera texter så kan man ju knappast utsätta någon för fara rent fysiskt, men det kan vara så att man stjäl deras levebröd. Detta märks ju tydligt inte minst inom skivindustirn, där nedladdning från nätet och storskalig piratkopiering gör att en artist kan vara megastor i ett land, utan att sälja en enda skiva, om man hårddrar det hela.
När det gäller informationen här på Zoopet så är det väl Kjells och Christians stora erfarenhet som har gjort den här siten möjlig. Även om de inte har siten som levebröd (?), så är den unik informationsmässigt, och bör, inte bara i juridisk mening, få det erkännande som alla författare skall ha.

Ju fler människor som resonerar som du, desto lägre blir moralen i samhället i stort, och alla visar mindre respekt för nästans egendom. Jag avskyr att behöva generalisera så här, men det är oroväckande att se en tendens där ingen respekterar någonting längre. I det här fallet är det inte någon som har kört på någon, eller vad det nu var du tog som likvärdigt exempel, men det är ändå en tråkig tendens. Internet gör allt så abstrakt, så länge man inte har något ansikte eller en personlig kontakt så kan man göra nästan vad som helst. Jag tror inte att du skulle resonera såhär om det var din granne eller en kompis som snott en text av dig, eller hur!?
#39 - 23 juni 2003 16:13
Mycket bra skrivet Carla, det handlar om att visa andra (och även sig själv) respekt . Men tyvärr så tror jag nog att en tredjedel av min bekantskapskrets resonerar som HG. ;-)
#40 - 23 juni 2003 16:42
Den där H.G verkar vara en klipsk kille . En riktig [:-24]
#41 - 23 juni 2003 17:29
är det en slump att vissa trådar totalt spårar ur medans trådar som från folk verkligen vill ha svar inte når en tredje del av svar som på denna..?? [:-117]
Kjell Fohrman
Administrator
#42 - 23 juni 2003 17:56
"är det en slump att vissa trådar totalt spårar ur medans trådar som från folk verkligen vill ha svar inte når en tredje del av svar som på denna..??"
Vare sig det är en slump eller inte så är det under alla omständigheter tråkigt.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är det bra att jag och Christian blir uppmärksammad på problem som detta och det allra bästa är att vi får reda på det genom ett mail så att vi utan "buller och bång" kan ta kontakt med personen som gjort fel direkt och även kontakta de som står bakom sidan där texten lagts in (vilket jag gjorde direkt efter att jag tog del av det första inlägget - de håller nu också på att plocka bort inläggen ifråga).
Det finns betydligt viktigare frågor att diskutera här på forumet.
Akvaristiska hälsningar
KJell
#43 - 23 juni 2003 17:56
Ska inte säga ngt mer i denna tråd nu eftersom alltför många retar upp sig på min "dåliga" moral och min syn på små brott.

Frasse: Tog nästan åt mig. Om du hade lagt in några "lixom" "ba" "assa" så hade jag blivit riktigt ledsen...
#44 - 24 juni 2003 21:38
lite av det kramfors var inne på....en del ,dom flesta antar jag artbeskrivningar på zoopet är väl plagiat?vart någonstans står det på sidan om källor till böcker dessa är tagna ifrån? menar att om någon skriver en bok(akvarie) så brukar författaren ange källor.
Kjell Fohrman
Administrator
#45 - 25 juni 2003 08:00
en del ,dom flesta antar jag artbeskrivningar på zoopet är väl plagiat?

Inga artbeskrivningar på Zoopet är plagiat. Varje artbeskrivning som finns med här har jag själv skrivit eller alternativt tagit från någon av de böcker jag givit ut.
Men självklart kommer informationen någonstans ifrån: När jag skriver en artbeskrivning, utgår jag från följande saker a)min egen erfarenhet, b) andra erfarna akvaristers personliga erfarenhet, c) kollar igenom 5-6 böcker och vad de skrivit om arten (ofta motsägande uppgifter) d)jag söker efter info om arten på webben.
Allt detta vägs sedan samman och jag skriver med EGNA ord en egen artbeskrivning.
På samma sätt använder säkert en del idag Zoopet (eller någon av mina böcker) som en av flera källor när de skriver egna artbeskrivningar med egna ord och det tycker jag är helt OK.

Detta är något helt annat än vad som gäller i detta fall - här har någon klickat på "Markera allt" och "Kopiera" och sedan "Klistra in" - det enda som ändrats är att ett ny författare har angivits.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#46 - 25 juni 2003 08:48
Förstår inta vad ni diskuterar om. Det är helt klart fel att göra på detta sättet. Att citera, låna, inspireras mm. är inget att klanka ner på men detta är ju ripp off rakt av. Skammligt.
#47 - 25 juni 2003 09:54
När vi gick/går i skolan lärde vi oss att skriva uppsatts och därmed hur man citerar, namngiver källor och hur att korrekt "...SAMMANFATTA ett längre stycke MED EGNA ORD så länge källan anges, eller citera kortare bitar om källa anges..." som Kjell nämner.

Det finns regler att följa om man är osäker och jag säger inte att jag alltid följer dem till 100%, men gör så gott jag kan :o)
Kjell Fohrman
Administrator
#48 - 25 juni 2003 10:06
Bör väl nämna att texten nu är bortplockad från artbeskrivningarna i akvarieguiden.nu så ämnet är väl kanske inte så där jätteaktuellt längre.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

Annons