klo groda

#1 - 5 augusti 2008 15:50
Hej jag har just köpt 2 st klo grodor. är det någon som har lite info om dom? Kunde inte hitta det bland arbets beskrivnigarna.

Tack på förhand.:D
#2 - 5 augusti 2008 16:00
Finns tex http://members.aol.com/sirchin/afc.htm En bra sak är att fråga efter latinska namnet när man köper vad det än är fisk/amfibie eller vad som helst.
Ändrat till lite mindre gnällstuk på inlägget
#3 - 5 augusti 2008 16:29
Jo men jag frågade vad dom äter och vilka fiskar de kunde vara ihop med mm. Men det kan ju vara kul och veta lite mer om dom.
#5 - 6 augusti 2008 08:03
Går det in i munnen och dom hinner på det är det mat kan man säga
#6 - 14 augusti 2008 20:16
eriahl skrev:
Går det in i munnen och dom hinner på det är det mat kan man säga

Jag har svårt att få mina att äta... Vad jag kan se vill säga.
Har sett i tidigare inlägg att de kan matas i handen och bli tama, det går inte alls. Och så har jag hört att största anledningen till att de dör är att de får i sig för lite mat, de kan inte konkurera med fiskarna om maten och man ska mata på botten. Men fiskarna tar allt ändå.
Så då lyfter jag ur dem, lägger dem i egna byttor med växter och mat i, och de äter inte... Jag blir så ledsen, tänk om de svälter? Jag tycker så mkt om mina grodor!

Vet ni någon mat som är oemotståndlig för dem som man kan muta med?
#7 - 14 augusti 2008 20:17
Glömde nämna att mina är dvärgklo grodor, afrikanska...
#8 - 15 augusti 2008 07:42
Linapina skrev:
Jag har svårt att få mina att äta... Vad jag kan se vill säga.

Har sett i tidigare inlägg att de kan matas i handen och bli tama, det går inte alls. Och så har jag hört att största anledningen till att de dör är att de får i sig för lite mat, de kan inte konkurera med fiskarna om maten och man ska mata på botten. Men fiskarna tar allt ändå.

Så då lyfter jag ur dem, lägger dem i egna byttor med växter och mat i, och de äter inte... Jag blir så ledsen, tänk om de svälter? Jag tycker så mkt om mina grodor!

Vet ni någon mat som är oemotståndlig för dem som man kan muta med?

Vad är det för fiskar du har? Hur många?
#9 - 15 augusti 2008 08:50
lottiz skrev:
Vad är det för fiskar du har? Hur många?

Fram till igår så var det ett 240L kar med:
Platy
sorgmanteltetra
Guldbarb
rosentetra
vinkeltetra
Dessa vet jag inte hur många det var, men säg 80 st (fick med dem när jag köpte ett kar, annonsören "glömde" skriva det)

2 blackmolly
6 st pansarmalar
2 st ancistrus
och de 2 grodorna.

Gott om gömställen, Grodorna kommer bara fram på kvällen när det är mörkt.

Idag så byter jag 30-40 fiskar mot några slöjstjärtar, de fiskar som åker är Platys, 2 blackmolly och guldbarb.

Guldbarben har varit ohyggligt glups, och ätit upp allt jag stoppat i akvariet, de har nästan tryckt bort de andra fiskarna, så de är riktigt feta och mår gott...
#10 - 15 augusti 2008 12:43
Då är det inte helt konstigt att inte grodorna äter. Alldeles för många stora och glupska fiskar, och att grodorna är gömda dagtid är ett tydligt tecken att de stressas av sällskapet.

Det hjälper inte att flytta grodorna kring matning, det är stressande i sig och då tar det flera dagar innan de äter normalt.

Slöjstjätarna vill ha helt annan temperatur än grodorna, och är alldeles för glupska och stora för att grodorna ska trivas.

Mitt tips är att sätta upp ett eget litet grodkar, kanske med några tetror till sällskap.
#11 - 15 augusti 2008 13:53
lottiz skrev:
Då är det inte helt konstigt att inte grodorna äter. Alldeles för många stora och glupska fiskar, och att grodorna är gömda dagtid är ett tydligt tecken att de stressas av sällskapet.

Det hjälper inte att flytta grodorna kring matning, det är stressande i sig och då tar det flera dagar innan de äter normalt.

Slöjstjätarna vill ha helt annan temperatur än grodorna, och är alldeles för glupska och stora för att grodorna ska trivas.

Mitt tips är att sätta upp ett eget litet grodkar, kanske med några tetror till sällskap.

Ja ok, men slöjstjärtar har jag ju inte haft i med dem än, de kommer hem snart. Och de skulle gå ihop med resten av fiskarna... Men men, man lär så länge man lever. Då ska jag kolla vilken litermängd grodorna vill ha då så får jag göra ett kul hem åt dem, och några få mindre fiskar kanske.
#12 - 15 augusti 2008 19:21
Sen vi tog ut alla platy och guldbarber, och sen hade vi i slöjstjärtarna, så verkar grodorna mkt piggare... De simmar runt i hela akvariet utan att gömma sig, och verkar oberörda av fiskarna som är kvar. Det var till och med så att en rosentetra simmade fram till den stora grodan och gav den en "kyss" på munnen, grodan reagerade först vid kyssen och simmade iväg.
Jag tog ned mat och vifta framför dem, de tog bara ett bet var sen simmade de vidare.

Är det här ett onormalt beteende? Är grodorna dåliga/störda eller mår de bättre tro?

Imorgon åker jag till akvarie butiken igen, och då ska jag skaffa fler grodor då jag läste att de är flockdjur, så minst 3 till. Och mår de inte bra i det här akvariet så kommer de få ett eget!

Men jag är ytterst nyfiken på det nya beteendet!
#13 - 27 augusti 2008 21:52
jag matar mina med frysta rödamygglarver och använder en grill pinset och håller bitarna i. mina slöjstärtar kommer fram och äter dom med men grodorna ger dom på nöten och fortsätter att äta.
dom ska matas på samma ställe varje gång har jag läst någon stans. sen ser dom tydligen dåligt så man får röra lite försiktigt på maten precis framför dom eller så håller man den bara på samma ställe tills dom kommer fram från sitt gömställe.

Annons