Klockrent dålig artikel, är den ett skämt?

#1 - 24 april 2008 08:53
Kolla in den här: http://www.nwt.se/ArticlePages/200801/22/20080122112047_717/20080122112047_717.dbp.asp

Är det så att den driver med sig själv eller vad är det frågan om? Helt sanslöst fel precis överallt! Fattar ingenting...

"Slöjstjärt är även kallad guppy" "Ciklider är fredliga fiskar som passar bra med de flesta andra fiskar"

Vilken nolla till journalist... Ett kul garv blev det iallafall.

MVH
/Jens
#2 - 24 april 2008 09:01
Tror ju dock inte att det är malawi ciklider han syftar på.....finns ju många andra ciklider som ex fjärilsciklid, palettciklid mf, som ändå är fredliga mot andra fiskar.
#3 - 24 april 2008 09:20
Men det är ju en fullständigt felaktig generalisering. Det stora flertalet ciklider är väl inte direkt kända för att vara söta små knähundar. Centralare, sydamerikaner osv. Att han inte skriver att scalareren är en relativt fredlig cilkid eller något i den stilen. Nu kommer okunnigt folk pga. artikeln att gå ut och köpa "ciklider" pga. att de är snälla. Kul :)

MVH
/Jens
#4 - 24 april 2008 09:23
Zybeer skrev:
Men det är ju en fullständigt felaktig generalisering. Det stora flertalet ciklider är väl inte direkt kända för att vara söta små knähundar. Centralare, sydamerikaner osv. Att han inte skriver att scalareren är en relativt fredlig cilkid eller något i den stilen. Nu kommer okunnigt folk pga. artikeln att gå ut och köpa "ciklider" pga. att de är snälla. Kul :)

MVH

/Jens

Men då är det ju upp till affären dom okunniga går till som ska säga "det här är en malawi ciklid dom ska du inte ha tillsammans med...."
#5 - 24 april 2008 10:02
Roligt att hobbyn får lite exploatering i media =) Skit samma om de skriver att slöjstjärt kallas guppy.
#6 - 24 april 2008 12:06
All publicitet är god publicitet!
#7 - 24 april 2008 12:16
Ha,ha.. :D Hoppas verkligen det var journalisten som hade dålig koll och inte affärsinnehavaren :p

Pinsamt för honom iaf.
#8 - 24 april 2008 12:29
Journalister är fysiskt oförmögna att rapportera vetenskap eller nåt som gränsar till vetenskap utan att få det helt och hållet fel. Det är bara så det är.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 24 april 2008 12:31
MattiasL skrev:
All publicitet är god publicitet!

Jag har själv blivit intervjuad ett par gånger och det blir aldrig rätt. Jag brukar be om att få kolla artikeln innan den publiceras, men det hinns oftast inte med.
Så man får bara hoppas att det inte blir alltför fel. Anledningen till att man ändå ställer upp på intervjuer, trots att man vet att den kommer att innehålla fel, är just det som du skriver ovan.
#10 - 24 april 2008 13:35
Hehe, och så var det den lokala blaskan här också... [:I]

Skrev faktiskt in och påperkade felen just nu. [:o]
#11 - 24 april 2008 13:49
Azur skrev:
Journalister är fysiskt oförmögna att rapportera vetenskap eller nåt som gränsar till vetenskap utan att få det helt och hållet fel. Det är bara så det är.

Jag har själv blivit intervjuad ett par gånger och det blir aldrig rätt. Jag brukar be om att få kolla artikeln innan den publiceras, men det hinns oftast inte med.

Så man får bara hoppas att det inte blir alltför fel. Anledningen till att man ändå ställer upp på intervjuer, trots att man vet att den kommer att innehålla fel, är just det som du skriver ovan.

Som utbildad och i flera år versam som journalist tänker jag opponera mig å det starkaste[:(!]
Att intevjua folk är ingen lätt sak, då man ofta får dra info ur många som tror att oavsett hur udda eller kufiskt det de intevjuas för är av allmän kännedom.
Som allmänreporter på en dagstidning har man ofta 4-5 andra uppdrag som ska in i tidningen och som surrar i huvudet.
Som intervjuad har man alltid man alltid rätt att läsa texten, och den ska man utnyttja.
Den som har skrivit tidningsartikeln har ett sätt att skriva som gör att jag tror han är praktikant
#12 - 24 april 2008 13:50
Azur skrev:

Kunde inte låta bli att skratta/fnissa åt formuleringen som stämmer titt som tätt. Sen finns det duktigt folk på att fota här som skulle kunna lära honom att fota fisk oxå
#13 - 24 april 2008 14:11
haha! jag skrev till blaskan jag med å rapporterade de (ot)roliga felen :)..... tömma vatten å rengöra stenarna..... fattas bara att han skall skriva att man måste koka inredningen också :p
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 24 april 2008 14:17
AllaFiskar skrev:
Som utbildad och i flera år versam som journalist tänker jag opponera mig å det starkaste[:(!]

Att intevjua folk är ingen lätt sak, då man ofta får dra info ur många som tror att oavsett hur udda eller kufiskt det de intevjuas för är av allmän kännedom.

Som allmänreporter på en dagstidning har man ofta 4-5 andra uppdrag som ska in i tidningen och som surrar i huvudet.

Som intervjuad har man alltid man alltid rätt att läsa texten, och den ska man utnyttja.

Den som har skrivit tidningsartikeln har ett sätt att skriva som gör att jag tror han är praktikant

Jag har aldrig sagt att det är en lätt sak att vara allmänreporter;), bara konstaterat att det blir en himla massa fel.
Man behöver inte dra info ur mig:D
#15 - 24 april 2008 14:19
AllaFiskar skrev:

Fast jag har sett det själv. Flera gånger. Bästa var när jag var närvarande när en journalist från en stor rikstäckande tidning intervjuade en mycket duktig forskare och lärare vid stockholms universitet. Intervjun pågick i en timme, och forskaren upprepade flera gånger och mycket pedagogiskt huvudpunkterna av resultatet, men redan från början framgick det av frågorna att journalisten bestämt sig för en vinkling, och inte tänkte låta detaljer som att resultatet faktiskt var det helt motsatta ändra det.

Och så blev det. Det som stod i tidningen var det helt, fullständigt, motsatta mot vad resultatet av forskningen faktiskt var.

Mitt intryck är snarare att många journalister har otroligt dålig allmänbildning vad gäller teknik och naturvetenskap.
#16 - 24 april 2008 14:34
Naturligtvis finns det journalister som är totalt inkompetenta (som inom alla yrkeskårer).

(och utan att ens känna dig Kjell, så tror jag faktiskt inte heller du är någon man behöver dra orden ur;))

Ifallet som Azur beskriver måste jag fråga vad det var som forskaren sysslade med? Om journalisten redan från början "bestämt" sin vinkel låter det ju som något kontroversiellt..

Jag har haft bestämd vinkel en gång när jag intevjuade en hysterisk förespråkare för den ekonomiska globaliseringen. Kanske hade jag ändrat min förutbestämda vinkel om han inte sagt att utslagning av svaga grupper är smällar man får ta vid ekonomisk expanssion i tredje världen och att kapitalet inte kan ta hänsyn till sådant, men nu sa han det...

Jag säger inte att ansvaret ligger på den intervjuade, men handlar det om forskningsrapporter liggr det kanske i det egna intrsset att ha koll på vad de står innan det går i tryck.

Har suttit själv med forskningsrapporter för att "dra ut essensen" (försök själv att sammafatta 300 sidor på 30 rader) and that´s a bitch.
Det optimala vore naturligtvis om varje tidning kunde ha sina experter på alla områden, men det är tyvärr inte möjligt
#17 - 24 april 2008 14:34
Förr i tiden brukade jag ibland nästan skriva artikeln åt journalisterna.
Så dom stuvade bara om texten en del.
DÅ blev det faktiskt riktigt bra.
:D
#18 - 24 april 2008 15:28
Det verkligt intressanta psykologiska fenomenet är väl att alla de där artiklarna i tidningar där man INTE sitter på förstahandsdata eller specialkunskaper - dom tror man på! För egen del tom på första april.
#19 - 24 april 2008 15:30
Kul att den här tråden drog igång en liten debatt :) Bra att ni rapporterade felen till tidningen, har inte hunnit pga. jobb hela dagen. Självklart är det ju bra att en artikel ger lite rampljus åt hobbyn, men det är ju även att önska att åtminstone några fakta kommer ut rätt :) Det ska bli spännande att se om de korrigerar resultatet av intervjun. Sen håller jag med om att det lät som en praktikant och det ursäktar ju en del. Jag har svårt att tro att det var en utbildad journalist av språket att dömma.

MVH
/Jens
#20 - 24 april 2008 15:57
AllaFiskar skrev:

Jag tänkte faktiskt den tanken med..
En bra och duktig journalist skriver inte så illa som denne gjorde.
#21 - 24 april 2008 16:25
Har själv blivit rejält utskämd då en journalist intervjuade mig och skrev om mina svar utan att jag fick se artikeln innan. Inte kul!

Roligaste i artikeln var i min åsikt " Leif Sären har akvariefiskar som hobby och äger en akvariefiskaffär i Karlstad.", just för att han inte har det som hobby, utan säger att man måste vila när man är hemma och därmed bara har det som arbete.

Kanske är journalisten kvoterad? Vet att det förekommit på bl a lärarhögskolorna att elever anmält sina lärare för diskriminering när de inte blivit godkända för undermåliga svenskakunskaper.
#22 - 24 april 2008 17:31
gillar meningen: ägaren måste regelbundet byta vatten en gång i veckan.
#23 - 24 april 2008 18:25
Jag tyckte ändå detta var bäst ;) "citerat" Slöjstjärt är en av de poppläraste fiskarna. En bra nybörjar fisk. Även kallad Guppy. :p
#24 - 25 april 2008 06:32
Liiite skoltidningsvarning på artikeln men förhoppningsvis är det ingen som sköter sina akvarium utifrån en artikel i lokalpressen.

Personligen så hatar jag kvällstidnings journalister efter att en händelse för några år sedan där de bevisade att man som journalist kan ljuga, förvränga och förvanska hur mycket som helst utan att bli straffad. Deras enda mål var att få ett scoop så de kunde sälja fler lösnummer. Jag kommer i största möjligaste mån undvika all kontakt med t.ex. aftonbladet och expressen efter det, däremot fick jag ökat förtroende för den lokala tidningen.
#25 - 25 april 2008 06:56
Kanske kunde inte reportern svenska ordentligt??? Kasnke blev det feltolkningar. Och ja, reportrar är bra knepiga. Själv blivit interjuvad när jag jobbade innom bilverkstad bara för att jag var tjej, och det är ju ovanligt... :rolleyes: *suck Han som gjorde interjuvn var stressad, eller kasnke var han inte van att interjuva kvinnor?? men flertalet ggr fick jag rätta honom och när interjuvn sedan var tryckt ångrade jag bittert att jag ens stälde upp på skiten. Allt var fel...

//Camilla
#26 - 27 april 2008 15:36
Ni som skrivit till tidningen kan väl säga till om ni får något svar tillbaka eller om dom korrigerar felen i nästa nummer :D

Annons