klogrodor och princessor..

#1 - 15 augusti 2004 08:43
Är det någon som har erfarenhet av att ha klogrodor ihop med prinsessor? Vattenmässigt borde det inte bli något problem, klogrodor trivs i basiskt vatten. Frågan är om prinsessorna blir levande foder eller om grodorna får stryk av dessa tuffa ciklider. Vore intressant att få några synpunkter på detta..

//Jenny
#2 - 16 augusti 2004 15:14
grodor å princessor... låter som en saga tycker jag. =)

jag vet inget om pricessor, men jag har haft en stor albino klogroda med andra aggresiva fiskar bla ciklider som bråkade med allt utom just grodan. dom brydde sig inte det minsta om den och om nån bet den någon gång så brydde sig inte grodan så mycket, bara ryckte till lite.

så det kan kanske fungera om akvariet inte är jätte litet, för princessor är revirhävdande eller? du kan ju testa med en groda och kålla i början så den inte får stryk.
#3 - 16 augusti 2004 19:38
Tack för svaret!

Dessvärre är ju karet inte så stort, bara 100 liter, eller ev. ett åttakantigt på gissningsvis 110 liter. Alternativet är ett 275 liters med multisar men frågan är om de klarar grodorna, troligen inga yngel kvar..
#4 - 16 augusti 2004 20:03
nä grodor kan nog äta lite yngel.

jag hade min groda med en ormhuvudsfisk ett tag i ett 54 liters och det fungerade men ormhuvudet va inte så jätte aggresivt mot andra fiskar heller.

men jag tycker du ska testa med albino groda dom är helt underbara djur. =)
#5 - 16 augusti 2004 20:10
Ja, visst är dom, mycket charmiga, jag har en albino och en brun (inte dvärg..) och de är nu ca 8 cm långa, det känns lite jobbigt att göra sig av med dem nu när jag går över till fisk som passar i basiskt vatten (funkar bättre hos mig eftersom pH är högt ur kranen)
#6 - 16 augusti 2004 20:20
jaha! du har redan grodorna, trodde du skulle köpa. vill dom ha basiskt vatten? jag har min i vanligt, har alltid haft det.
#7 - 16 augusti 2004 20:22
Nej, men de funkar även i basiskt vatten, de är i "vanligt" vatten nu..
#8 - 16 augusti 2004 20:24
ok! då förstår jag, blev lite rädd där. =)

Annons