knakande kar ????????

#1 - 9 mars 2007 15:55
Jag kollade på mitt lilla 54 liters kar i dag. Det står på en byrå och när jag lutade mina armbågar på byrån så knakade karet, högt!. Efter det så har jag haft värsta nojjan, mina andra kar har aldrig knakat.....tänk om det spricker :eek: :confused:
#2 - 9 mars 2007 18:33
Är det verkligen karet som knakar och inte byrån?
Det kan ju också vara så att det knastrade i gruset. Jag har iaf hoppat högt flera gånger då ålen och malarna far fram i gruset och det låter som glaset spricker.
#3 - 9 mars 2007 19:00
qenzo skrev:
Är det verkligen karet som knakar och inte byrån?

Det kan ju också vara så att det knastrade i gruset. Jag har iaf hoppat högt flera gånger då ålen och malarna far fram i gruset och det låter som glaset spricker.

Jag är 100% säker på att det knakande ljudet kom från karet (sambon blev lagom road när jag berättade om det)
Jag har i nuläget påfågelgoby ,småfenade guppys och körsbärsräkor i karet.
Det var just körsbärsräkorna som jag spanade in när "knaken" kom, så jag hade huvudet rätt nära glaset när det hände. Jag tänker i alla fall inte ha armbågarna på byrån mer (det klarar inte mina nerver [:o] )
#4 - 9 mars 2007 22:55
kan du inte flytta undan gruset lite och kolla efter spricka?
om du vågar vill säga[:o]
#5 - 9 mars 2007 22:58
man blir lite skraj när man hör sånna ljud :)

dagen efter jag fyllde i mitt 320l nu här i förra veckan så satt ja här och det small till bakom mig där karet står. riktigt högt alltså. vet fortfarande inte vad det var men läcker gör det då inte.'

tror de kan ha varit golvet som satte sig, karet står lite rakare nu i alla fall så det var ju bra :)
#6 - 9 mars 2007 23:03
Har läst ett annat inlägg där karet (ett större) knakade efter igångsättning.
Men jag (Om det var i er storlek) skulle ta ur all inredning (försiktigt) och kolla om man kunde se ngn skada på glas eller silikon,
#7 - 9 mars 2007 23:04
Vic skrev:

Borde det inte märkas i form av vatten på golv eller liknande om akvariet har spruckit?:p
#8 - 9 mars 2007 23:12
Tydligen kan kar knarra... Har inte märkt det själv. Har haft ett 220 l i många år och aldrig hört ett pip men om man t.ex ställer det på furumöbler utan underlag så kanske glaset kan kan gå igenom silikonen och låta om det är ngn sedvridning.... vad vet jag.
#9 - 9 mars 2007 23:13
Glenn skrev:
Borde det inte märkas i form av vatten på golv eller liknande om akvariet har spruckit?:p

hehe det verkar ju onekligen lättare att kolla först :p

det var inte ljusrampen som knakade då? det kan dom ju göra ibland.
#10 - 9 mars 2007 23:19
hört knakningar innan med men då varit från ljusrampen av värmen
men vara nära en olycka hemma en gång då jag precis gjort vattenbyte och gått från rummet hörde jag en rejäl smäll där inne, skyndar mig in igen o ser att ena mittstaget på mitt 720liters har lossnat , lagom roande, glaset bågna väl typ 10cm framåt och bakåt, tömde kvickt ut hälften av vattnet och borrade nya hål och satte fast mittstaget igen och det karet står fortfarande idag och håller kanon
#11 - 9 mars 2007 23:26
Åh jävlar....!
Typ en centimeter från en katastrof då?
Men om ditt 54:a liters knarrar må det vara en enklare match att ta reda på vad som felar.
Kolla med ett pass om det står rakt tex.
#12 - 10 mars 2007 00:55
Vic skrev:

jag tror inte att det är någon bra ide´, jag har jordbotten i det karet, tror att vattnet hade blivit svart då .

byrån är av oljad ek, så träet kanske är "rörligt" :confused: men karet står på en plastlist så det borde inte vara av betydelse.

Glenn: Jag menar att det kanske kommer att spricka, inte att det har sprukigt :p

I vilket fall som helst så var det inget roligt ljud, är fortfarande nojjig [B)]

Annons