Knåpa ihop egen belysning!

#1 - 15 oktober 2004 20:50
Det borde väl inte vara några större problem att göra egen "lys-rörs" belysning?
Jag menar själva lysrörsarmaturen till akvarium skiljer sig väl inte från de som man har på andra ställen i hem och hus. Det är väl själva lysrören som är skillnaden.
Har jag förstått rätt eller finns det någon hake?

Tacksam för synpunkter! Kanske någon har egna erfarenheter att dela med sig av!
#2 - 15 oktober 2004 20:54
Det är väl snarast lysrörsarmaturen som ska vara säkrad för väta än att lysrören ska klara vatten som du är ute efter..

En lysrörsarmatur avsedd för badrum klarar oftast akvarier bra..
#3 - 16 oktober 2004 03:38
Ja, det är ju inte direkt elektriskt lågriskområde runt ett akvarium. Så bäst är att köpa färdiga lysrörsarmaturer som har tillräckligt hög vattensäkerhet (IP-klass), dvs anåassade för akvarium. Dessa är bara att bygga in i en egen lysrörsramp, så får du rampen att se ut som du vill.
#4 - 16 oktober 2004 03:57
Lysrören skiljer egentligen inte heller. Men effektiviteten på dem för växter är olika. Se artikeln "Växtljus" på akvarieguiden.nu om PUR-värden hos lysrör. Notera att växterna reflekterar grönt ljus, så att om lysröret har myckt grönt ljus, så är det inte så bra för växterna.
Jag har inte någon koppling till firman. Jag bara skickar in dessa länkar som exempel på vad jag menar med bra säkerhetsklassade armaturer:

Färdiga säkra elektroniska (energisparande) lysrörssats
http://www.akvakompis.se/shop/show_category.asp?category=104&subcategory=229
Reflektorer (ger upp till 100% mer ljus)
http://www.akvakompis.se/shop/show_category.asp?category=104&subcategory=230
Färdig säkra elektroniska (energisparande) lysrörssats
http://www.akvakompis.se/shop/show_category.asp?category=104&subcategory=238
#5 - 16 oktober 2004 06:09
Tack för bra tips! Hur otroligt det än kan låta så tänkte jag faktiskt inte på att de bör vara vatten "säkert".

Badrumsarmaturer var ett bra tips!

Länkarna var kanon, precis vad jag behövde!
#6 - 16 oktober 2004 09:54
Ett råd är att vid större effekter (2*36W eller mer) använda HF-don för längre livslängd på rören, mindre värmeutväckling, lägre energiförbrukning eller varför inte bygga en T5-rörsbelysning.
Sedan det där med fukt/vattensäkerheten. Många armaturer som säljs för akvariebruk är inte fuktsäkra. Oftast används standardlysrörshållare och dessa sitter helt öppet utan täckglas.
Jag anser att det fungerar bra, förutsatt att man har heltäckande täckglas över akvariet.
#7 - 16 oktober 2004 09:57
Jag använder icke fuktsäkrade delar till hela min ramp. Jag har inte täckglas (förlorar ju ljus med det :-) . Mina hållare mm har aldrig haft tillstymmelse till fukt på sig.
#8 - 16 oktober 2004 10:14
Jag har slaktat vanliga standard akvarielysrörsbelysningar till min hemmagjorda belysningsramp, dessa är inte direkt fuktsäkrade i fabriksutförande men funkar utmärkt ändå. Jag har inte heller täckglas. Eftersom jag inte ändrat nåt i det elektriska lär det heller inte vara något problem med elsäkerheten så länge som de inte trillar ner i vattnet. Kolla hur jag gjort på: http://och.nu/hasse/akva600bel.shtml

/Hasse
#9 - 16 oktober 2004 10:58
Vanliga köksbelysningsramper är gjorda för torra utrymmen, och inte för våta utrymmen som under huven på en akvarieramp. Bara för att gamla ramper har använt sig av vanligt lysrörsutrustning, så innebär det inte att det är tillåtet/tillrådligt nu.

Länkarna ovan innehåller sådanna elektroniska reaktorer som spar mycket energi och livslängd på lysrör (ca 50% lägre strömförbrukning har jag sett siffror på). T5-lysrör kan vara ett bra alternativ, eftersom det är högre effekt per meter lysrör på dessa jämfört med standard T8-lysrör. De använder dessutom strömsnåla elektroniska reaktorer (HF-don).

Men det är ert liv (eller någon gästs) liv ni leker med om ni inte använder rätt utrustning. Hushållsel (230 V eller mer) är LIVSFARLIGT om det inte hanteras med tillbördlig respekt och kunskap. En akvariebelysning skall vara skyddad så att den tål stänk av vatten.
#10 - 16 oktober 2004 11:40
Var en månad sedan sist jag köpte en ny akvarieramp med helt standard glimtändar/lysrörshållare. Den är tillverkad av CBS belysning och är både S och CE märkt.
Visst, Juwelarmaturerna ser fina ut, men man spar knappast pengar. 1000 kr för 2*36W är lite häftigt. Jag köpte för ett tag sedan HF-don för 2*58W för 325 kr styck.
#11 - 16 oktober 2004 13:22
Var tusan fick du tag på hf-don så billigt??
Jag har också varit ute efter hf-don för 36W T8 rör men de är svindyra.
/viggen_l
#12 - 18 oktober 2004 04:23
Tack till alla som svarat.
Jag har efter läsning av era inlägg kommit fram till jag nog skall satsa på armaturer som "Jackson" föreslog.
Några ny frågor har dykt upp.

1. Vilken watt skall jag välja på armaturen?

2. Om jag köper sådana armaturer som finns på länken som "Jackson" föreslog, kan man då själv bestämma hur långt lysrör man vill ha till?

3. Passar alla lysrör till dessa armaturer?

4. Kan någon förklara lite närmare vad HF-don, T5 och T8 är?

5. Reflektorer vad är det egentligen? Är det "bara" en spegel som sitter ovanför lysrören och reflekterar ned ljuset? Eller är det något mer avancerat?

Hoppas att någon orkar svara!
#13 - 18 oktober 2004 06:10
Ursprungligen skickat av Xander_Drax

1. Vilken watt skall jag välja på armaturen?

Välj den som passar längden på ditt kar.

2. Om jag köper sådana armaturer som finns på länken som "Jackson" föreslog, kan man då själv bestämma hur långt lysrör man vill ha till?

Nej, effekten avgör hur långt röret skall vara.

3. Passar alla lysrör till dessa armaturer?

"Ja", men inte moderna T5 och T8...

4. Kan någon förklara lite närmare vad HF-don, T5 och T8 är?

Sök på internet eller detta forum...

5. Reflektorer vad är det egentligen? Är det "bara" en spegel som sitter ovanför lysrören och reflekterar ned ljuset? Eller är det något mer avancerat?

Nja, inte "spegel" för den reflekterar ingen bild. (Speglar som reflekterar en bild reflekterar inte särskilt mycket ljus). Däremto reflekterar den "bara" ljus, vad annat skulle man kunna förvänta sig? ;-)
#14 - 18 oktober 2004 06:34
Tack för svaren! Jag vill påstå att de gjorde mig lite klokare!

Så watt har med längden att göra och vise versa.

Hur vet jag hur många watt som motsvarar en viss längd. Mitt kar är 140cm så jag behöver väl 120 eller 130 långa rör.

Är det inte en väldig nackdel att armaturen inte kalrar moderna T5 och T8?
(Jag vet visserligen inte vad T5 och T8 är, men vad jag förstått så skall det vara bra.)
#15 - 18 oktober 2004 07:30
T5 och T8 står för diameterna på röret. T8 är en gammal standard och är de lite tjockare rören som man normal ser. T5 är ett nytt effektivare rör som kräver HF-don för att fungera.

HF-don kan beskrivas som en elektronik box som styr röret och det har en mycekt hög frekvens. Helt flimmer fria

T8 kan styras antingen med HF-don eller med drosslar. (tråd lindad metall kärna, ungefär) Ger ett flimmer på 50 HZ som dock inte vi människor ser.

Effekten på ett 120 cm T8 rör är 36w tror näste steg är 150 cm 58W.
T5 har andra längder och högre w/cm än T8 vet inte stegen de ligger på.

Kanske klarnar lite med detta hastiga svar
Viggen_l
#16 - 18 oktober 2004 07:42
Ursprungligen skickat av viggen_l

T5 och T8 står för diameterna på röret. T8 är en gammal standard och är de lite tjockare rören som man normal ser. T5 är ett nytt effektivare rör som kräver HF-don för att fungera.

HF-don kan beskrivas som en elektronik box som styr röret och det har en mycekt hög frekvens. Helt flimmer fria

T8 kan styras antingen med HF-don eller med drosslar. (tråd lindad metall kärna, ungefär) Ger ett flimmer på 50 HZ som dock inte vi människor ser.

Effekten på ett 120 cm T8 rör är 36w tror näste steg är 150 cm 58W.

T5 har andra längder och högre w/cm än T8 vet inte stegen de ligger på.

Kanske klarnar lite med detta hastiga svar

Viggen_l

Tack Viggen_1: Det klarnade betydligt. Tack för svaret.
#17 - 18 oktober 2004 11:58
Ursprungligen skickat av viggen_l

Var tusan fick du tag på hf-don så billigt??

Jag har också varit ute efter hf-don för 36W T8 rör men de är svindyra.

/viggen_l

Kolla upp finska Helvar, har bra priser.
http://www.helvar.com/english/
Jag fick rabatt hos min lokala eldetaljist och det drog nog ner priset endel.
#18 - 18 oktober 2004 12:48
Måste bara fråga lite eftersom jag inte förstår =)

HF don, är det bara ngt man ersätter själva glimm tändare
och "klumpen" med som sitter på standard på en lysrörs
armatur??
#19 - 18 oktober 2004 13:52
HF don, är det bara ngt man ersätter själva glimm tändare

och "klumpen" med som sitter på standard på en lysrörs

armatur??

Lite drastiskt kan man se det så ja.
/Viggen_l
#20 - 18 oktober 2004 18:33
Eftersom det ofta ställs frågan om lysrörens mått och effekter har jag gjort en sammanställning.

T8 (diameter 26 mm 8/8-dels tum)

43,8 cm 15W
47,0 cm 10W (ovanligt)
59,0 cm 18W
72,0 cm 16W (ovanligt)
89,5 cm 30W
97,0 cm 36W (ovanligt)
104,7 cm 38W (ovanligt)
120,0 cm 36W eller 38W
150,0 cm 58W

T5 (diameter 16 mm 5/8-dels tum)

28,8 cm 4W
28,8 cm 8W
51,7 cm 6W
51,7 cm 13W
54,9 cm 14W
54,9 cm 24W
84,9 cm 21W
84,9 cm 39W
114,9 cm 28W
114,9 cm 54W
144,9 cm 35W
144,9 cm 49W
144,9 cm 80W

7mm

21,85 cm 6W
32,0 cm 8W
42,16 cm 11W
52,3 cm 13W

T12 (diameter 12/8-dels tum)

59,0 cm 20W
120,0 cm 40W

T8 och T12 är utbytbara (om T12 får plats på bredden i armaturen)

Om du bygger själv tänk på att många av dessa längder och effekter bara finns i varmvitt (827) och cool-white (840), inget som är snyggt i akvarium. Daylight (860) är även rätt vanligt och ger ganska vitt ljus som jag tycker är ok. Leta på lysrörstillverkarnas hemsidor!
#21 - 18 oktober 2004 21:51
Angående HF don....

Kollade lite på Elfa`s hemsida.

Det kraftigaste HF donen dom har är ju på 49W.
Vart kan man på tag på kraftigar typ 58W?

Låt säga att man har en vanlig rampt med 120 rör på 36W
och man köper HF don allà 58W.

Kan man då bara utöka avståndet mellan lysrörshållarna
och sätta i ett rör på 58W ist?

Frågar man inget får man inget veta :)
#22 - 19 oktober 2004 14:28
Ingen som kan svara på det så jag slipper sitte här nyfiken o fundera? =)

Ringde precis till Elfa.

Dom visste ju inte själva om det gick eller inte.
Inte han jag fick prata med iaf :/

Och för att få tag på kraftigare HF don än 49W rekomenderade han
mig att vända mig till Elgiganten =)
#23 - 19 oktober 2004 15:17
Ursprungligen skickat av Krulle

Ingen som kan svara på det så jag slipper sitte här nyfiken o fundera? =)

Ringde precis till Elfa.

Dom visste ju inte själva om det gick eller inte.

Inte han jag fick prata med iaf :/

Och för att få tag på kraftigare HF don än 49W rekomenderade han

mig att vända mig till Elgiganten =)

ja du kan göra så. Du väljer lysrör och HF-don som passar ihop, (effekten avgör) sedan anpassas armaturen till rören.
listan tidigare i denna tråd kan vara till hjälp.
#24 - 19 oktober 2004 15:41
Får lov att tacka för det =)
Bara försöka få tag på delar nu då!
#25 - 19 oktober 2004 20:45
Hur är det med jordfelsbrytare och sån't här? Jag menar då fuktskyddade contra vanliga lysrörsarmaturer. Skulle man överleva en kortis med en en så'n inkopplad? Jag står precis i begrepp att renovera en gammal ramp som antagligen är livsfarlig, eftersom en av kontakterna som man sticker in lysröret i är trasig. Men alla sladdar sitter i en jordfelsbrytare som jag köpt på Coop Forum för under hundralappen, inklusive de till pump och värmare. Jag har fått tag på en gammal skrotad standardarmatur, från vilken jag tänkt norpa begagnade kontakter, och kanske även slakta reflektorer.

Annons