Knäpper i glaset

#1 - 5 augusti 2004 14:57
Jag har precis fyllt upp akvariet helt. Tycker det låter som att det knäpper från karet. Det är ett 375 liter alukar på aluställning. Det är inte nytt, förra ägaren hade det fyllt i två år. Men varför knäpper det? Blir lite orolig ju [:-84]
#2 - 5 augusti 2004 15:28
Spänningar i aluställingen kanske?
#3 - 5 augusti 2004 15:47
Hej

Mitt knäppte så jag höll på att bli knäpp.Visade sig att det både var värmaren som gick till och från och lysrörsarmaturen som blev varm.Det sistnämda rättade till sig när jag bytte rör.
Fredrik
#4 - 5 augusti 2004 18:39
Spänningar i aluställningen eller nåt med lysrören får jag väl hoppas på då, har ingen värmare i än. Men man blir ju helt klart lite orolig! Det här är mitt första stora akvarium, det största förut låg på 90 liter. 375 liter vatten e ju inte vad man vill ha på golvet direkt. Nån som har nå annat förslag på vad det kan vara? Kan försöka förklara lite bättre. Det knäpper inte hela tiden. Det knäppte till rätt rejält några ggr (ca 5 kanske) med 10-20 minuters mellanrum efter att jag fyllt upp det. Sen åkte jag iväg ett par timmar och nu har det inte knäppt nått alls hittills.
#5 - 5 augusti 2004 19:13
jag gissar också på aluminiumställningen. Min ljusramp knäpper, fast bara när den kyls av på kvällen ett tag efter att ljuset släckts). Kommer några knäpp varje kväll.
#6 - 5 augusti 2004 21:06
Har du fiskar i??? Botior kanske???
#7 - 5 augusti 2004 21:09
Fyllde du med kallt vatten? I så fall är det värmespänningar i själva akvariet när temperaturen stiger. Inte helt ofarligt antagligen, men jag har alltid klarat mig. Min alu-ställning och ramper knäpper en hel del bara jag öppnar fönstret och vädrar.

Första natten jag hade mitt 375 vaknade jag av en knall (det stod två rum från sovrummet). Jag flög ur sängen och såg framför mig hur vattnet forsade ut innan jag lyckades tända lampan. Men icke, det var bara en sådan normal knäppning fast i jätteformat.

Och precis i detta ögonblick sa min ena ramp sitt vanliga god natt, den smäller alltid en gång 45 minuter efter den släckts.

Annons