Knas! Alger som tusan!

#1 - 13 juli 2009 23:23
Tja, jag kom idag hem från en välldigt skön semester men upptäckte att mitt kar var överfyllt med alger, jag har svårt att tro att akvarievakterna matat för mycket. Men lampan kan na varit på alldeles för länge.

Algerna täcker iallafall nästan hela botten och ser utt som en [COLOR=black]slämmig grön pressendning[/COLOR] som dragit sig över botten. Under så är det fullt av små bubblor.
vad kan jag göra? mörklägga?

Tack på förhand zoopet! [:o]
#2 - 13 juli 2009 23:24
Cyano - sök!
#3 - 13 juli 2009 23:25
Cyano är det säkerligen, och det finns många tips och trix mot detta här på Zoopet:).
#4 - 15 juli 2009 22:42
tack :)
#5 - 17 juli 2009 11:55
nu har jag både sökt runt lite och mörklagt karet i två dygn, kollade under filtarna nu men det ser lika grönt och slemmigt ut. Ska jag fortsätta att ha det mörkt ett till dygn?
#6 - 17 juli 2009 17:49
Sug ut så mycket av cyanon som möjligt, ha väldigt bra syresättning i karet samt mörklägg karet i minst 3 dygn, och då ska det vara mörkt och inte en gnutta ljus får komma in.
Har du gjort detta så brukar det inte vara mycket cyano kvar, om det nu finns något.
Du kan även testa Tetras General tonic om inte detta funkar, men tänk på att det blir som en nystart av akvariet med allt vad det innebär, eftersom GT är bakteriedödande och cyano är en bakterie:).
#7 - 21 juli 2009 00:04
nu på fjärde(?) dygnet så ser det bättre ut, men inte bra... låta det vara ännu ett dygn?
#8 - 21 juli 2009 07:01
Om det inte är borta efter tre dygn så har du det nog inte helt mörklagt. Men som andra påpekat tidigare så måste du ta bort så mycket alger som möjligt innan för att inte få syrebrist i vattnet.
#9 - 21 juli 2009 09:03
Kan man inte behandla cyano med EasyCarbo?

Annons