Knepig alg, hjälp!

#1 - 14 januari 2014 20:32
Någon som vet vad detta kan vara?

#2 - 14 januari 2014 21:13
Cyano.
#3 - 14 januari 2014 21:15
Skulle gissa på samma... Cyano
#4 - 14 januari 2014 21:18
Knepig alg, hjälp!

Amen va i sjutsinge gör de skiten där i!?!?

Hur säkra är ni på det, jag hade det i ett annat kar men den va mkt mer grön än denna plus denna känns mer "massiv" binder gruset hårdare.
#5 - 14 januari 2014 21:25
Niko skrev:
Amen va i sjutsinge gör de skiten där i!?!?

Hahaha ja det kan man undra.
#6 - 14 januari 2014 21:34
Sedan kan man ju undra varför din envisas med att vara brunsvart, när min åtminstone har hövligheten att hålla sig vackert turkosgrön! :p;)

Niko skrev:
Hur säkra är ni på det, jag hade det i ett annat kar men den va mkt mer grön än denna plus denna känns mer "massiv" binder gruset hårdare.

Säker kan jag ju inte vara, men nog ser det så ut.
#7 - 14 januari 2014 22:37
Knepig alg, hjälp!

Dessa alger alltså! *Redigerar bort min dumma humor*
#8 - 15 januari 2014 19:51
vågar jag ge fulldos i ett tropheus kar?

#9 - 15 januari 2014 19:54
Hur kommer det sig att du har så bråttom att bli av med din cyano?
#10 - 15 januari 2014 20:02
Niko skrev:
vågar jag ge fulldos i ett tropheus kar?

Cyano är inte skadligt för dina fiskar så ta det med ro, steg ett i din cyanobekämpning är att mäta Nitratnivån(NO3) i ditt kar.. Cyanobaciller gillar inte nitrat. Jag tycker du ska spara din burk med bekämpningsmedel ett litet tag till..

Ha inte för brottom! Det kommer bara att skapa biverkningar i ditt lilla ekosystem i akvariet..

Kan du berätta lite om ditt kar? Storlek och besättning tex.

Läste några av dina gamla inlägg och kan nog konstatera(om det nu är ditt CO2+MH kar du pratar om) att du göder för lite med PMDD, jag vet dock inte hur mycket växter du har. Men jag kör 3xPMDD dos i mitt kar på 180Liter..
#11 - 15 januari 2014 20:09
720L, 30st Tropheus Red Rainbow "Kambwimba, ca 8st ancistrus. Men tror ja gjorde bort mej vis uppstart av karet. Gjorde aldrig rent det. Redan vid uppstart har jag känt en unik doft från karet som jag aldrig känt tidigare i hobbyn.. Inte då heller haft problem med cyano.

Bild från idag

Sprider sig nått djävulskt, men jag är orolig nu för redan doserat. Tyvärr lite otålig :(
#12 - 15 januari 2014 20:10
Knepig alg, hjälp!

Detta är från ett annat kar inte växt karet :)

Byte ej växter emellan de två.
#13 - 15 januari 2014 20:13
Niko skrev:
720L, 30st Tropheus Red Rainbow "Kambwimba, ca 8st ancistrus. Men tror ja gjorde bort mej vis uppstart av karet. Gjorde aldrig rent det. Redan vid uppstart har jag känt en unik doft från karet som jag aldrig känt tidigare i hobbyn.. Inte då heller haft problem med cyano.

Bild från idag

Sprider sig nått djävulskt, men jag är orolig nu för redan doserat. Tyvärr lite otålig :(

Gjort är gjort, nu får du ha tålamod för precis allting kan hända. Men följer du anvisningen på förpackningen så ska det nog sluta gott!
Att du inte gjort ren karet behöver ju inte göra något, beroende på hur länge det stått torrt..
#14 - 15 januari 2014 20:21
Givetvis, det va torrt i ca 6mån. Men det va relativt rent när jag starta upp det.. Usch vad jag inte gillar att jag gör impulsiva saker. Hade kunnat göra en total mörkläggning av karet innan jag öser i skräp i vattnet..
#15 - 15 januari 2014 20:22
Dra ner ljustiden till ett absolut minimum, du kan köra med lågeffekt-LED, men ha bara några timmar ordentligt ljus per dag så försvinner det!
Jag höll på att bli av med min på det viset, men ökade ljuset igen eftersom växterna grinade...
Förresten har jag inte så ont av min cyano just nu, eftersom den ägnar sig åt att kväva mina tofsalger! Den växer i stort sett bara på dem! :)
#16 - 15 januari 2014 20:40
Läste allt din post :) tur nån får nytta av skiten! Usch blir ett VB i morgon!
#17 - 15 januari 2014 20:58
Ja just det ja, nu minns jag! Det var ju du som var inne och kommenterade i PMDD-tråden! :D
#18 - 16 januari 2014 08:46
Japp det stämmer, har ju lite cyano i växtkaret med. Men se vad jag fick för straff när jag nämner cyano. Den spred sig från ena till det andra karet via luften! 😡 haha
#19 - 16 januari 2014 20:28
Mörkläggning var det som funkade för mig när jag hade de för nån månad sedan! :D [:-113]
#20 - 22 januari 2014 08:01
Kan ju meddela att all cyano år borta efter en dos. Exakt en vecka nu, det står att man ska göra en dos i veckan under 4v.
#21 - 22 januari 2014 09:33
De bakterier som skapar cyano finns alltid i luft och vatten, så de tittar fram för att förgylla våra dagar den dagen förhållandena är det rätta. Det är bara att försöka möta det så gott det går.

Försvann den så är det nog vanligast att en del andra bakterier också försvann. Du får väl se vad som händer ;)

Annons