Knölen på botten!

#1 - 30 augusti 2006 20:07
Hej
Jag har en lotuslök liggande på botten. Hur länge tänker den ligga där utan att bli en vacker växt?
Tar det 1 månad, eller flera månader eller vad?
#2 - 30 augusti 2006 20:15
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag hade en lotusknöl liggandes minst ett år i förhoppning att nå´t skulle hända. Tror att min stora siames var och knaprade på dom små blad som vågade sig fram.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag fick tips om att fixa lite "vinter" för lotusen, la den i akvarievatten i en burk i kylen ett par veckor. Sedan släppte jag ner den i lilla köksburken (där den fick vara ifred från siamensisen) glömde bort den några veckor. Sedan började det helt plötsligt komma nya fina blad så jag flyttade den till jobbet-burken och nu é den så fin så.[/COLOR][/FONT]
#3 - 30 augusti 2006 20:34
Jaha, så framemot julen 2007 eller nåt... :D Hmm
Ingen lyckad växt då. Kanske ska köpa en färdig Lotus.
#4 - 30 augusti 2006 22:42
Jag köpte en Nymphaea pubescens i går. Det var i stort sett bara knölen med några små blad. Den kom från Tropica. Undra om det går att hitta en stor en?
#5 - 31 augusti 2006 11:08
Jag plockade bara upp mina knölar och lät dom stå svalt under en par dagar och sen hade jag i dom i karet. Det tog kanske 3 dagar så började dom skicka upp nya blad.
Jag har lite bilder på själva blomningen på zpet.
#6 - 31 augusti 2006 12:37
Jag har knölar med och jag har börjat att skörda knölar.
Jag brukar trycka ner ner i grusen så de är täckta helt, och det brukar bara dröja ngra dagar tills de börjar komma blad sedan när de är upp en bit 5-8cm kanske så lyfter jag upp knölen med bladen lite så halva knölen syns sen växer den otahelsike hehe
#7 - 31 augusti 2006 16:20
Jaha? Ska en del av knölen synas?
#8 - 19 december 2006 20:11
Tar upp den här tråden igen. Knölen fick ligga i kylskåpet ca 3 veckor. Sen placerade jag den på botten.

Tänkte visa hur lummig och frodig den blivit nu!
Det är ancistrusen som dekorerat den lite med sandkorn.

Annons