Koi & guldfisk i akvariet..med två skäggmunsmalar...hur mycket kan jag sänka temp? :S

#1 - 22 januari 2011 18:34
Tja, just nu är mitt akvarium på 25-26 grader vilket är egentligen för mycket för mina karpfiskar. Nu vill jag sänka värmen men är osäker på hur lågt jag kan gå innan mina två malar mår dåligt av det. någon som vet vad jag borde sänka till? :S
#3 - 23 januari 2011 12:25
Annars är ju tempen helt ok ändå
#4 - 24 januari 2011 19:04
ok,så jag kan ha kvar den på 25 grader ändå då?
Vet inte hur mina guldfiskar mår av att ha sin maximala temperatur konstant :S
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 24 januari 2011 19:10
Vad är det för mal du har - det finns ju några tusen arter att välja på. En del av dom vill ha väldigt varmt vatten, medan det finns andra som vill ha kallt
#6 - 25 januari 2011 10:10
Tja, därifrån jag köpte den säger dom att det är en skäggmunsmal..Och dom sa att bara hanen har skäggtömmar, har två st och den ena har skägg medans den andra ej har. men dom har samma färgteckning, fläckiga alltså, men dom har båda en ljus kant i slutet av övre delen av stjärtfenan. Så är osälker på om det är en skäggmunsmal eller ej. :/
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 25 januari 2011 12:14
Tja, därifrån jag köpte den säger dom att det är en skäggmunsmal..Och dom sa att bara hanen har skäggtömmar, har två st och den ena har skägg medans den andra ej har. men dom har samma färgteckning, fläckiga alltså, men dom har båda en ljus kant i slutet av övre delen av stjärtfenan. Så är osälker på om det är en skäggmunsmal eller ej. :/

Ja antagligen är det nog den som Rooster länkade till (den är mycket vanlig och är en av dom som kallas för skäggmunsmal och om det är den så klarar den utan minsta problem att hållas i 22-23 grader så jag tycker gott att du kan sänka temperaturen i akvariet

Annons