Tror Kjell är på semester.
Hygien är ju givetvis aldrig skadligt, tvärtom bra!
Än mer vid lek då romen är känslig för angrepp, och vad gäller yngel så är ju dom känsliga och spröda i tidigt stadium.
Eftersom jag suger åt mig av det här med " akvariegubbar" som svamlar om balans och stressfri miljö så vill jag vidareutveckla.
Tycker mig ha sett att många gånger det här med kokning av grejer kommer upp på forumet så är det inte dom mest erfarna som frågar om sånt.
Då inte sagt att jag är nån erfaren akvarist, tvärtom tillhör jag skaran nybörjare som hungrar efter kunskap. När jag svamlar om miljö och vikten av biologi i akvariet, delvattenbyten med rätt mängd och intervall, förståelsen av vikten att ha sånt som många anser vara skit,slagg eller kalla det va du vill, är tvärtom till nytta för miljön i karet.
Om inte det här som jag beskrev nyss är uppfyllt så spelar det ingen roll hur mycket man kokar och startar om sina kar, det blir likadant ändå.
Jag säger inte att det är fel att koka rötter och sten, men jag tror att det många gånger bygger på fel fokus eller okunskap att man gör det.
En stressfri fisk är frisk: Är vattnet bra och fiskbeståndet välbalanserat så fisken inte behöver simma ikring med skräck i kroppen och den har den yta den behöver så ska mycket till för att den ska utveckla sjukdom.
Om ovanstående brister nånstans så ökar risken för att bli sjuk av parasiter både in och utvändigt som den redan bär på men klarar av när den mår bra.
Många inlägg tyder ju på att så fort en fisk blir sjuk, så ska allt startas om och kokas o rengöras och så är man tillbaka på ruta ett igen, ingen miljö och svaga fiskar.
Lämplig medicinering och efter det kol filtrering och sen köra vidare låter bättre i mina öron.
Dels är det ju svårt att bestämma vad sjuk ens fisk är, vilken medicin man ska använda, det är helt enkelt skitsvårt med sjukdomar när det väl hänt.
Därför vill jag att man ska vara medveten om vad som håller fisk friska och i möjligaste mån sträva att få till miljön i sitt akvarium så att det inte ska behöva hända.
Tycker återigen att artikeln om sjukdomar här på Zoopet beskriver det där bra.
Koka inredning, Nix inte jag.
Mvh Jari