Koka eller inte?

#1 - 7 augusti 2003 19:36
Jag läste artikeln om glödbandstetra av Åke Westlund[:-2], och lade märke till den emfas han lade vid desinficering av lekakvarium, kokning av torv och håvar etc. Samtidigt läser man ibland inlägg på forumet av andra visa akvariegubbar (och dito gummor) som utropar ett rungande NIX för kokning mm. av akvarets inredning och tillbehör. De menar att detta inte löser några som helst problem, och att man istället ska lägga sin energi på att uppnå en bra balans och stressfri miljö för akvariets invånare. Är det så att man ska vara petnoga med hygienen i ett lekakvarium, men inte annars??? Pannan i djupa veck....
#2 - 7 augusti 2003 21:09
Ingen kommentar? Anyone? Kjell?
#3 - 7 augusti 2003 22:13
Tror Kjell är på semester.

Hygien är ju givetvis aldrig skadligt, tvärtom bra!

Än mer vid lek då romen är känslig för angrepp, och vad gäller yngel så är ju dom känsliga och spröda i tidigt stadium.

Eftersom jag suger åt mig av det här med " akvariegubbar" som svamlar om balans och stressfri miljö så vill jag vidareutveckla.

Tycker mig ha sett att många gånger det här med kokning av grejer kommer upp på forumet så är det inte dom mest erfarna som frågar om sånt.

Då inte sagt att jag är nån erfaren akvarist, tvärtom tillhör jag skaran nybörjare som hungrar efter kunskap. När jag svamlar om miljö och vikten av biologi i akvariet, delvattenbyten med rätt mängd och intervall, förståelsen av vikten att ha sånt som många anser vara skit,slagg eller kalla det va du vill, är tvärtom till nytta för miljön i karet.

Om inte det här som jag beskrev nyss är uppfyllt så spelar det ingen roll hur mycket man kokar och startar om sina kar, det blir likadant ändå.

Jag säger inte att det är fel att koka rötter och sten, men jag tror att det många gånger bygger på fel fokus eller okunskap att man gör det.

En stressfri fisk är frisk: Är vattnet bra och fiskbeståndet välbalanserat så fisken inte behöver simma ikring med skräck i kroppen och den har den yta den behöver så ska mycket till för att den ska utveckla sjukdom.

Om ovanstående brister nånstans så ökar risken för att bli sjuk av parasiter både in och utvändigt som den redan bär på men klarar av när den mår bra.

Många inlägg tyder ju på att så fort en fisk blir sjuk, så ska allt startas om och kokas o rengöras och så är man tillbaka på ruta ett igen, ingen miljö och svaga fiskar.

Lämplig medicinering och efter det kol filtrering och sen köra vidare låter bättre i mina öron.

Dels är det ju svårt att bestämma vad sjuk ens fisk är, vilken medicin man ska använda, det är helt enkelt skitsvårt med sjukdomar när det väl hänt.

Därför vill jag att man ska vara medveten om vad som håller fisk friska och i möjligaste mån sträva att få till miljön i sitt akvarium så att det inte ska behöva hända.

Tycker återigen att artikeln om sjukdomar här på Zoopet beskriver det där bra.

Koka inredning, Nix inte jag.

Mvh Jari
#4 - 8 augusti 2003 10:48
Man måste nog hålla isär när man ska göra vad. Har dom grejor man ska stoppa ner i akvariet varit i ett känt akvarium tidigare är det nog ingen fara på taket. Då är det som sagt bättre att koncentrera sig på balansen i akvariet istället för att hålla på och hoka saker.
Är det så att man plockar saker ute i naturen eller tar saker från tvivelaktiga akvariemiljöer är det idé att koka sakerna. Man ska dock tänka på att alla saker inte tål att kokas eller är för stora att koka (akvariet själv t.ex). Här kan man om man vill peta använda t-sprit och dessinficera med.
Vad det gäller dit yngelkar så tror jag inte du ska bekymra dig så mycket i början. Skulle du få problem så är det bättre att lösa dom efterhand när man eventuellt kan se vad det beror på. Det är ju inte alls säkert att kokning av inredningen är en lösning på ett problem.

Lycka till med dina odlingsförsök.
/Johan
#5 - 14 augusti 2003 17:52
det är ju svårt att få den balans som det är i verkligheten i ett akvarium, och vuxna fiskar tål en hel del mer än minismå yngel från äggläggare..så därför kan det nog inte skada att koka allt innan man gör iordning ett lekkar.. fast det beror ju på hur många av äggen man vill ska kläckas =)
#6 - 14 augusti 2003 19:02
kokning av torv gör man oftast enbart för att torven ska bli blöt och sjunka bättre, kokar man torv för mycket så kokar man ur det som är nyttigt i torven
#7 - 14 augusti 2003 21:21
Tack för svaren [:-120]!
#8 - 14 augusti 2003 21:41
<font color="red">Gör rent akvariet med Alun-lösning.</font id="red">
#9 - 15 augusti 2003 03:10
Alun har jag sett ska vara bra mot snäckor.
Men var hittar man alun? Hur blandar man? Visst borde man kunna bada nya växter i alun för att få bort otäcka snäckor?
mvh Daniel
#10 - 15 augusti 2003 06:21
Alun köper man enklast i en vanlig livsmedelsaffär, finns i kryddhyllan :)
Tror man brukar använda den i vissa gurkinläggningar, för att inte tala om "play-do" (en sorts troll-deg).

Annons