Koka Innerfilter???

#1 - 19 augusti 2008 15:30
Vet inte om jag är inne på riktig tråd nu, men jag chansar[:o]

Det är så här att jag har hämtat tillbaka mitt 8 kantiga akvarium idag, och tänkte använda pumpen till ett på 440 liter som jag skall köpa. Det är en Eheimpump ( deras största). Men när jag öppnade pumphuset och tog fram filtermaterialet, höll jag på att dö:mad:det luktade f..n, och pumpen , fick jag höra, är inte rengjord på ett halvår:mad:Jag vill då inte använda dom filtren i akvariet, så jag undrar om jag kan koka både filter och pump?? det är en pump som skall sitta inne i akvariet.

Skall starta upp karet om en vecka, när jag hämtar det, och tänkte låta det stå i 7-10 dagar innan jag släpper ner någon fisk. (skall ha scalarer och Discus i det) Tänkte bara sätta ner lite billiga tetror eller liknande, för att "gå in" akvariet.

Tacksam för svar.
#2 - 19 augusti 2008 15:34
Vadå? Filter ska enbart rengöras om flödet minskar och ett halvår är inte helt ovanligt. Du skulle tagit vara på filterbakterierna istället så hade du sluppit börja helt på noll.
#3 - 19 augusti 2008 15:38
Nina82 skrev:
Vadå? Filter ska enbart rengöras om flödet minskar och ett halvår är inte helt ovanligt. Du skulle tagit vara på filterbakterierna istället så hade du sluppit börja helt på noll.

Jag skall rengöra akvariet, det är ett begagnat som jag har köpt, och det går massa olika fiskar i det nu. Skall göra om hela inredningen och anpassa för Scalarer och Discusar.

Filtret är så igenslammat att man knappt ser filtret under all skit:( Och det luktar död och fördärvelse:/
Bilagor:
#4 - 19 augusti 2008 16:23
Filter brukar lukta urk... helst om man låtit det stå stilla en dag eller två.
Vad är det för filtermaterial?
Har bara ytterfilter, men de luktar inte rosor de heller.. när man öppnar dem. Jag brukar kassera vadden, men makaronerna och "filterskivorna" sköljer jag av i vasken (de är långt ifrån rena), innan jag laddar pumpen igen. Har aldrig kokat något filter, tror inte att det gör något att det luktar lite illa... fast o andra sidan har jag ju inga diskusar.
#5 - 19 augusti 2008 16:41
Filter brukar lukta urk... helst om man låtit det stå stilla en dag eller två.

Vad är det för filtermaterial?

Har bara ytterfilter, men de luktar inte rosor de heller.. när man öppnar dem. Jag brukar kassera vadden, men makaronerna och "filterskivorna" sköljer jag av i vasken (de är långt ifrån rena), innan jag laddar pumpen igen. Har aldrig kokat något filter, tror inte att det gör något att det luktar lite illa... fast o andra sidan har jag ju inga diskusar.

Normalt sätt så brukar jag bara skölja av filtren under vasken, för att få bort det värsta slammet, och de brukar inte lukta gott. Men det här var extremt vidrigt. Men jag får försöka skölja av så gott det går, det var ju ingen sjukdom i akvariumet så det är ju bra.

Jag vet inte vad materialet heter, men det är orginal för Eheimpumparna.
#6 - 19 augusti 2008 20:55
Ida jag har varit med om samma sak, en eheim pickup som legat ett tag utan att varit rengjord och patronen var som lera och luktade F*n. jag rengorde den noggrannt under varmt kranvatten och nu funkar den fint och luktar mylla:D
#7 - 19 augusti 2008 22:31
åheim skrev:
Ida jag har varit med om samma sak, en eheim pickup som legat ett tag utan att varit rengjord och patronen var som lera och luktade F*n. jag rengorde den noggrannt under varmt kranvatten och nu funkar den fint och luktar mylla:D

Jo jag rengjorde den under rinnande kranvatten, och den blv faktisk ren:)Inte luktar den värre änn det brukar heller, så jag behöver nog inte koka den. Men det blev lite panik där ett tag:p

Annons