Koka red moore?

#1 - 28 juli 2007 12:57
Fick igår rådet att koka red moore-rötterna innan man stoppar ner dem i akvariet. Men varför ska man göra det? Är det svårt att få dem att sjunka?
#2 - 28 juli 2007 14:17
Koka är nog överkurs men de bör ligga i blöt i minst ett dygn i en hink för att färga av sig samt suga åt sig vatten så de sjunker. Skölj noga innan du stoppar ner dem i akvariet.
#3 - 28 juli 2007 14:34
Tack för svaret!

Färgen tycker inte jag är något problem. Det ska bo bettor i det akvariet och de trivs i te-färgat vatten. Dessutom tycker jag att det är riktigt snyggt :p

Men sjunka vill jag att de ska göra :)
#4 - 28 juli 2007 14:38
Testa att lägg en sten på rötterna ett par dagar.
#5 - 28 juli 2007 14:44
Men kokning är alltså onödigt.
#6 - 28 juli 2007 14:52
Jo kokning anser iaf jag vara onödigt.Jag brukar bara skrubba av rötterna lite i varmvatten innan jag lägger ner dom i akvariet.

Lägg ingen sten på rötterna om dom flyter då den kan ramla av rötterna och då går rötterna som en projektil och täckglaset och kanske lysrör går åt skogen och du kommer ha glas i hela akvariet!
#7 - 28 juli 2007 17:19
batski skrev:
Fick igår rådet att koka red moore-rötterna innan man stoppar ner dem i akvariet. Men varför ska man göra det? Är det svårt att få dem att sjunka?

Har aldrig kokat mina akvarierötter, men så gillar jag också den skimrande tefärgen de åstadkommer! Tyvärr försvinner den ju efter en tid - då köper jag nya rötter, lägger i blöt några dygn, det har räckt!
#8 - 28 juli 2007 18:41
Glenn skrev:

Lägg ingen sten på rötterna om dom flyter då den kan ramla av rötterna och då går rötterna som en projektil och täckglaset och kanske lysrör går åt skogen och du kommer ha glas i hela akvariet!

Usch nej det ska jag inte göra :eek: Tack så mycket för varningen!

Malinitzi skrev:
Har aldrig kokat mina akvarierötter, men så gillar jag också den skimrande tefärgen de åstadkommer! Tyvärr försvinner den ju efter en tid - då köper jag nya rötter, lägger i blöt några dygn, det har räckt!

Jag älskar den fina te-färgen med :p Och den uppskattas även av en del fiskar. Jag tycker inte den fina färgen försvinner efter en tid i mina akvarier. Men skulle den göra det är det bara att hälla i lite Tropol (JBL) :)
#9 - 28 juli 2007 18:59
batski skrev:
Usch nej det ska jag inte göra :eek: Tack så mycket för varningen!

Jag älskar den fina te-färgen med :p Och den uppskattas även av en del fiskar. Jag tycker inte den fina färgen försvinner efter en tid i mina akvarier. Men skulle den göra det är det bara att hälla i lite Tropol (JBL) :)

Vad är Tropol för medel?
#10 - 28 juli 2007 19:16
Malinitzi skrev:
Vad är Tropol för medel?

Ungefär samma sak som Torumin (svartvattenextrakt) fast från JBL.
#11 - 28 juli 2007 19:27
?????????

[COLOR="Red"][SIZE="2"]Vill veta meeeer! Kan du tipsa mej om var jag kan läsa om medlet?:confused::p[/SIZE][/COLOR]
#12 - 29 juli 2007 00:20
Malinitzi skrev:
[COLOR="Red"][SIZE="2"]Vill veta meeeer! Kan du tipsa mej om var jag kan läsa om medlet?:confused::p[/SIZE][/COLOR]

Var så god: http://www.jbl.de/factmanager/index.php?lang=en

Klicka på "Aquarium", sen på "Water preparations", sen i menyn till vänster på "Water conditioners" och slutligen på "Tropol".
#13 - 29 juli 2007 06:54
batski skrev:
Var så god: http://www.jbl.de/factmanager/index.php?lang=en

Klicka på "Aquarium", sen på "Water preparations", sen i menyn till vänster på "Water conditioners" och slutligen på "Tropol".

Tack för hjälpen, vilken fin sida. Den sparade jag....!
Hoppas nu något Zoo runt mej är välsorterade också. Och tack för rådet i PM:et!
#14 - 29 juli 2007 09:40
Var så god :) Jag vet inte var i landet du bor, men Hornbach i Göteborg säljer JBL:s produkter. Så jag antar att de har deras produkter även i sina andra varuhus.

Man kan alltid kolla med sin lokala butik om de inte kan ta in. Men skulle du inte lyckas få tag på det kan du alltid köpa Sera Morena (även om jag föredrar JBL:s produkter): http://www.sera.de/index.php?id=289&L=1
#15 - 29 juli 2007 09:54
Istället för att köpa Tetra Torumin, Sera Morena, JBL Tropol och liknande medel kan man koka lite torv och ta till vara på vattnet.

Köp ogödslad torv i en blomsteraffär, plantskola eller på en byggmarknad. Lägg några deciliter torv i din största kastrull, häll på vatten och låt koka länge, länge. Detta vatten kan du sedan använda. Den kokta torven kan tjäna som snyggt bottensubstrat i akvarier med ingen eller svag vattenrörelse.

Lite kladdigare, lite billigare och kul att göra själv om man gillar det.
#16 - 29 juli 2007 10:00
Istället för att köpa Tetra Torumin, Sera Morena, JBL Tropol och liknande medel kan man koka lite torv och ta till vara på vattnet.

Köp ogödslad torv i en blomsteraffär, plantskola eller på en byggmarknad. Lägg några deciliter torv i din största kastrull, häll på vatten och låt koka länge, länge. Detta vatten kan du sedan använda. Den kokta torven kan tjäna som snyggt bottensubstrat i akvarier med ingen eller svag vattenrörelse.

Lite kladdigare, lite billigare och kul att göra själv om man gillar det.

Många bra tips kommer långt söder om Stockholm?!?!? Bor jag i fel landsända igen? Det där med torv var ett kul tips - ska faktiskt testa det först! Har vi här på Zoopet en tråd med geniala tips?
#17 - 29 juli 2007 10:10

Yep! Det ska bli torv på botten i det akvariet som jag håller på att göra om till betta-biotop :p
#18 - 29 juli 2007 16:46
Ser inte heller varför man ska koka rötterna. Vi tog hem några sånna rötter häromdagen och det som händer är att det ofta kommer en vit/grå hinna på roten, inget farligt men inge snygg. Du kan borsta bort den med handen eller låta malarna göra det. Den går bort och kommer aldrig tillbaka igen. En engångsgrej helt enkelt.
#19 - 8 augusti 2007 08:38
Alkottar (svarta som samlats in på vintern) boklöv (bruna höstlöv) ger också brunt bra vatten. Löv på botten är dessutom väldigt snyggt. Ska ni använda torv, skaffa fibertorv.
#20 - 8 augusti 2007 08:46
Ja det är just fibertorv som jag ska köpa :)

Kan meddela er att rötterna flyter som korkbark. Undra hur mycket längre till det kommer att ta innan de sjunker.. Jag börjar överväga kokning iaf.
#21 - 8 augusti 2007 08:50
Är ju inte skadligt att koka dom. Ibland får man lägga nån envis rackare i en hink med en tyngd på för den ska suga i sig vatten och sjunka.
#22 - 8 augusti 2007 11:53
En annan møjlighet ær att skruva fast roten i en bit acrylglas och hælla sand eller grus ovanpå glasbiten. Då kommer ju roten att hållas nere av sanden/gruset... Jag har aldrig testat sjælv fast det borde funka... tror jag:D

Annons