Kokillens Juwel Rio 400

#1 - 30 mars 2012 08:48
Efter att ha varit en flitig läsare i månader har det blivit dags att ge sig till känna. Vet inte om jag ska kalla detta ett projekt (passar nog ändå bäst in i denna tråd), men ska löpande försöka slänga in lite bilder på akvariet, dess innehåll och vad som kan tänkas hända i ett akvarium.

Akvariet:
Juwel Rio 400 (450l) med alla dess originaltillbehör som pump, värmare och beslysning.

Bakgrund:
BTN Amazonas

Inredning:
Rådasand, diverswe rötter, eklöv.

Växter:
Anubias, Barteri, Javamossa, Vallisneria, Vattenspikblad, mossbollar m.fl...

Invånare:
Scalare, Rödmunstetra, Pansarmal albino, Sterbai, Dvärgbotia, Otocinclus, Apisto Baenschi och svärdbärare (som jag önskar bli av med). Svärdbärarna med som startfisk när akvariet drogs igång för ca tre månader sedan (hade tidigare Juwel Rio 125). Ett par köpta köpta snäckor och fripassagerare.

Slänger ur mig en fråga också på en gång. Skulle det funka att släppa ner en till variant av apisotgramma ihop med Baenschin? Akvariet är ca 150 cm långt.
#2 - 30 mars 2012 10:42
Halloj Kokillen! Välkommen till forumet!:)
Det skall bli intressant och spännande att följa ditt projekt! Det skall nog kunna fungera med någon apisto till i karet - men, det är alltid svårt att sia om sådana saker, ibland funkar det och ibland inte. Testa och håll ögonen på dom!
Som sagt, Välkommen, och glöm inte; sätt gärna in bilder på projektet!:)
#3 - 30 mars 2012 10:48
är inte Baenschin ganska liten och långt ifrån aggro ?

isf skulle jag nog kollat lite mer noga på de mindre apistiorna som eventeullt sällskap.

.
#4 - 30 mars 2012 11:03
Jag säger också hejsan och välkommen!
Kul, med en ny projekttråd - den måste följas:).

//Inger
#5 - 30 mars 2012 19:50
Slänger in en halvdan bild på hur akvariet ser ut för tillfället. Under de tre månader akvariet har varit igång har det skett några ommöbleringar. Svårt att bli helt nöjd, men rötterna börjar hitta sin plats. Bestämt att jag ska i med fler eklöv och kanske någon rödaktig växt.

[ATTACH=CONFIG]52399[/ATTACH]
#6 - 11 april 2012 18:37
Vet inte riktigt vad jag ska uppdatera med när projektet redan är i full igång sedan en tid tillbaka. Här kommer i alla fall några fiskbilder...

Påfyllning vid vattenbyte.
[ATTACH=CONFIG]52789[/ATTACH]

Scalarer
[ATTACH=CONFIG]52790[/ATTACH]

Två små Dvärgbotior leker.
[ATTACH=CONFIG]52791[/ATTACH]

När jag får mer tid så ska kameran fram igen och då kommer lite fler bilder från hela akvariet och inte bara på några av fiskarna.
#7 - 11 april 2012 19:47
Snyggt kar.
#8 - 12 april 2012 09:59
Tack!

Någon sorts "remake" är på gång i akvariet, vet dock inte riktigt än vad jag vill. Tiger Lotus finns i tankarna att det ska stoppas ner, grön eller röd spelar mig ingen större roll. Även Papegojblad (Alternanthera cardinalis) har jag tänkt att klämma in nånstans. Någon spretig rot/kvist/gren har jag tänkt peta in i hörnet vid utblåset.

Dock är det inte alltid som verkligheten blir som man tänkt i tanken, så kan bli något helt annat i slutändan.

Börjar även bli dags att ansa javamossan på roten i mitten. Delar lär nog hamna högst upp på roten i vänstra hörnet.

Till helgen blir det åka runt på ett par zooaffärer och se vad de har att erbjuda. Vem vet, kanske även finns fina firrar i butiken som inte går att motstå.
#9 - 12 april 2012 14:17
kokillen skrev:
Tack!

Någon sorts "remake" är på gång i akvariet, vet dock inte riktigt än vad jag vill. Tiger Lotus finns i tankarna att det ska stoppas ner, grön eller röd spelar mig ingen större roll. Även Papegojblad (Alternanthera cardinalis) har jag tänkt att klämma in nånstans. Någon spretig rot/kvist/gren har jag tänkt peta in i hörnet vid utblåset.

Dock är det inte alltid som verkligheten blir som man tänkt i tanken, så kan bli något helt annat i slutändan.

Börjar även bli dags att ansa javamossan på roten i mitten. Delar lär nog hamna högst upp på roten i vänstra hörnet.

Till helgen blir det åka runt på ett par zooaffärer och se vad de har att erbjuda. Vem vet, kanske även finns fina firrar i butiken som inte går att motstå.

Okej jag tycker annars att du fått till det riktigt fint. Gillar mossan på roten. Kör du nån co2 till ditt kar? Vet inte om papegojbladet behöver det eller om det funkar utan.
#10 - 12 april 2012 17:31
Kör idag med Easy Carbo och Easy Profito. Ska väl gå över till PMDD istället för Profito när det börjar sina i flaskan, bättre och billigare enligt de som är mer insatta.

Vad gäller co2 är jag dåligt påläst, aldrig provat det.
#11 - 12 april 2012 17:44
kokillen skrev:
Kör idag med Easy Carbo och Easy Profito. Ska väl gå över till PMDD istället för Profito när det börjar sina i flaskan, bättre och billigare enligt de som är mer insatta.

Vad gäller co2 är jag dåligt påläst, aldrig provat det.

Använder du Easy Carbo tillsätter du co2. Det är en av varianterna, då två andra är ett trycksatt system eller ett hemmabyggt där man skapar mäsk.

Tycker du har väldigt fina plantor.
#12 - 15 april 2012 17:43
Snart yngeldags, där naturen kommer få ha sin gång. Tror inte ynglen klarar gömma sig för Scalarerna den här gången heller...

[ATTACH=CONFIG]52899[/ATTACH]
#13 - 2 maj 2012 09:10
Funderar på att uppdatera akvariet med reflektorer och undrar om någon har koll på om man i så fall ska sätta en på varje lysrör (akvariet har fyra) eller om det räcker att endast sätta på vissa av de, kanske bara bakre paret eller liknande?

Idag är det två olika sorters lysrör som ska "framhäva" olika saker.
#14 - 2 maj 2012 09:13
sätt på alla rören. finns ingen anledning att låta ljuset försvinna upp i rampen.

vad är det för rör idag?

day o color eller?
#15 - 2 maj 2012 11:06
Original som sitter i och minns inte exakt vilka det är. Två day är jag säker på, vilket de andra två är minns jag inte.

Fyra reflektorer får det bli när tillfället ges.
#16 - 13 maj 2012 11:45
Nu har det dykt upp något i akvariet som jag gissar är Cyano. Ni som är mer kunniga kan säkert bekräfta om det stämmer, se bilden. Nu sitter det än så länge "bara" på Javamossan, så det blir till att ansa bort det synliga i och med dagens vattenbyte. Vet inte riktigt varför det från ena dagen till den andra bara fanns där, har inte rört om i akvariet mer än daglig dos av mat och Easycarbo.

[ATTACH=CONFIG]53579[/ATTACH]
#17 - 13 maj 2012 12:13
Får du mossa och EC att funka ihop?
#18 - 13 maj 2012 12:26
Japp, mossan växer och och brer ut sig på roten där den sitter. Skulle jag jämföra med tidigare helbild av akvariet i tråden så har mossan mer än dubblerats. Har läst att det inte är bästa kombinationen, men det är inget jag märkt något av.
#19 - 6 augusti 2012 18:17
Uppdaterar tråden lite, länge sedan den var aktiv. Det som hänt med detta akvarium är att det skett en rejäl ommöblering, samt att det igår införskaffades fyra stycken Krobia sp Xingu. De nya invånarna verkar trivas och visar sig mycket mer än igår.

[ATTACH=CONFIG]54924[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]54925[/ATTACH]
#20 - 6 augusti 2012 20:45
Ser riktigt läckert ut! Härlig känsla i karet! ;)
#21 - 6 augusti 2012 21:06
I mitt tycke så har du den finaste bakgrunden som finns.

Jag kanske skulle smocka in den i min kub ändå..
#22 - 7 augusti 2012 07:19
Grymt snyggt akvarium 5+! ;)
#23 - 8 augusti 2012 17:46
Mina Xingus har nu bott i akvariet i tre dagar och det börjar redan likna äggläggning banne mig. De städas runt en sten och det går att skymta "äggläggningsrör". Extra intressant att se detta då jag inte haft denna art tidigare.
#24 - 9 augusti 2012 15:26
Idag när jag kom hem från jobbet så hade det lagts ägg på en sten.

[ATTACH=CONFIG]54966[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]54967[/ATTACH]
#25 - 12 augusti 2012 09:18
Äggen har nu kläckts och man ser liv och rörelse i en av de förgrävda groparna. Om någon dag är de väl frisimmande, sen återstår att se om något yngel kan komma att klara sig. Framöver kanske man få starta upp ett mindre lekakvarium för att kanske lyckas odla fram några.
#26 - 14 augusti 2012 19:24
Uppdaterar med att det fortfarande finns yngel som lever och snart ska de väl börja bli frisimmande. Föräldrarna vaktar ynglen bra och gräver nya gropar mest hela tiden där ynglen flyttas runt.

Vet inte riktigt vad de små liven ska matas med när de är så väldig små, så har någon ett tips så mottages det.

Har försökt få till några okej bilder, men framrutan är för skitig för och vill inte gå ner och skrubba rutan då alla gropar som grävs är precis vid framrutan.
#27 - 21 oktober 2012 18:52
Lägger upp en bild på hur akvariet ser ut idag.

[ATTACH=CONFIG]56738[/ATTACH]
#28 - 21 oktober 2012 18:59
snyggt kar !!!:D
#29 - 5 november 2012 18:34
I helgen införskaffades tio stycken Corydoras Venezuela Black. En har letat sig fram till den småskitiga rutan.

[ATTACH=CONFIG]57104[/ATTACH]

Dvärgbotia

[ATTACH=CONFIG]57105[/ATTACH]

Några till...

[ATTACH=CONFIG]57106[/ATTACH]

Krobia Xingu

[ATTACH=CONFIG]57107[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]57108[/ATTACH]

Det var allt för denna gången.
#30 - 5 november 2012 20:07
Snyggt somfan! Nyfikenheten slår till:

Ljustimmar?
Gödning?
Vattenbyten (hur mkt och ofta?)

:)
#31 - 5 november 2012 20:26
Riktigt snyggt kar! Helläckert med Javamossan. Hur har du fäst den? Sedan apropå din Cyano så fick jag lära mig här i forumet att det ofta beror på för låga näringsvärden gällande t.ex. nitrat och fosfat. Så jag gissar att växterna tar allt och då blir det Cyano. Med PMDD i höjda doser försvann det på ett par dagar.
#32 - 5 november 2012 20:28
Du bilderna blev snygga. Hur gjorde du när du tog dem? Med eller utan blixt?
#33 - 5 november 2012 20:32
kokillen skrev:
Lägger upp en bild på hur akvariet ser ut idag.

[ATTACH=CONFIG]56738[/ATTACH]

Ett av de finaste som finns att tillgå i mina ögon. Mycket bra jobbat!
#34 - 5 november 2012 21:01
Jättefint kar, man blir nästan avis ;)
#35 - 5 november 2012 21:01
Börjar med att tacka för fina ord.

Ljustimmar ligger på ca 11-12 timmar, har inte exakt koll på hur timerarna är inställda. Gödning sker med EasyLife Profito och Easy Carbo. Funderingar finns att gå över till PMDD men vet inte varför jag fått för mig att det skulle vara krångligt. Tre flaskor är i för sig mer än en flaska, men krångligare än så lär det väl inte vara. Vattenbyten sker med ca 30% en gång i veckan.

Jag använde mig av svart tunn flätad fiskelina för att fästa mossan. Cyanon verkar tyvärr dyka upp lite ibland, men aldrig riktigt hittat orsaken. PMDD kanske skulle lösa problemet.

Fotar med en systemkamera och samtliga bilder tagna utan blixt. För stillastående fisk (t ex Venezuela Black) körde jag på auto. För fisk i rörelse brukar jag ändra slutartid (?). Väldig amatör vad gäller kamerainställningar, tror det är 1/250.

Hur är det i era akvarier med alger? Syns inte på dessa bilder, men det finns olika alger här och där. Börjar tycka/acceptera att det hör akvariet till, men kan fortfarande störa mig lite på dem.
#36 - 5 november 2012 21:05
Jag har upplevt att växterna växer extremt mycket fortare med co2 än med easycarbo dock. Ibland är PMDD lite osmidigt men det är ju billigt, antar att det är därför många använder det när man har stora kar etc så blir det kanske dyrt med märkesgrejerna.
#37 - 5 november 2012 22:12
Missat denna tråd men måste bara säga att du har ett riktigt snyggt kar!
#38 - 5 november 2012 22:22
Mycket läckert!
#39 - 18 december 2012 10:19
Senaste månaderna har tjugotalet Rödmunstetror spårlöst försvunnit. Har inte kunnat hitta några döda fiskar så gissar att de blivit fiskmat. Tror inte det är Scalarerna utan mina Xingus som är de skyldiga, de har "enorma" gap. Släpper man ner en maltablett så är de där och stoppar in den hel i munnen innan någon annan fisk hinner smaka.

Så istället för att köpa mer "fiskmat" blev det en annan tetra. Tio Dolkstickstetror simmar nu runt i akvariet sedan helgen, och planerna finns att köpa in några till. Långt ifrån lika bra på att stimma som Rödmunstetrorna, men håller till och från ihop i grupp och följer varandra från sida till sida.

[ATTACH=CONFIG]58468[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]58469[/ATTACH]
#40 - 7 januari 2013 16:21
Till min fasa upptäckt att Dolkstickstetrorna gilla att ge sig på Scalarernas fenor. Någon som har en annan lösning än att ta bort någon arterna? Kan det lösa sig med tiden att fenorna blir mindre intressanta?
#41 - 8 januari 2013 18:33
kokillen skrev:
Till min fasa upptäckt att Dolkstickstetrorna gilla att ge sig på Scalarernas fenor. Någon som har en annan lösning än att ta bort någon arterna? Kan det lösa sig med tiden att fenorna blir mindre intressanta?

Finns teorier om att fler tetror kan hjälpa mot problemet, Dolksticken är ju egentligen ingen fenbitare vad jag vet och vad jag har läst så kan vissa arter få det beteendet ändå, fler av samma art ska lugna dom och med lite tur lösa problemet. Detta är inte mina egna erfarenheter utan saker jag har läst av andra.

Spontant hade jag tänkt att fler tetror är mer problem, men det behöver kanske inte vara så. Någon annan har kanske något att tillägga?
#42 - 26 juni 2013 06:35
Igår dog pumpen (Juwels original) till akvariet och jag undrar nu hur länge ett akvarium kan klara sig utan pump/filter? Hur brådskande är det att skaffa nytt? Lite stressigt att det sker två dagar innan man drar iväg på semester och inte har någon gammal liggande hemma.

Ikväll ska jag ut och leta, men vet inte om butikerna har Juwels original inne, alternativt får det köpas ytterfilter. Säkert bättre grejer men också till ett högre pris.
#43 - 26 juni 2013 06:47
Kokillens Juwel Rio 400

De butiker som har Juwels grejer brukar ha utbytespumpar. Skulle jag själv byta så skulle jag ta chansen att ta 1500 pumpen. Jag har ju inner filtret och ett Eheim 2075 parallellt igång i mitt Vision 450. Bytte upp mig i mitt 180 och tog 1000 pumpen där. 2 filter ger ju högre filtermassa och dubbel säkerhet.
#44 - 27 juni 2013 07:58
Det blev Juwels Eccoflow 1500. Och vilket drag det blev i akvariet, på gränsen till för mycket skulle jag nästan säga. Men det dämpas nog lite med tiden då delar av filtermaterialet är "lite ursköljt" då trycket blev allt för dåligt för nån vecka sen.
#45 - 27 juni 2013 09:37
Kokillens Juwel Rio 400

Tror det är ovanan och det blir ju också som du säger mer packat i filtret med godtagbar genomströmning. Tror du blir nöjd.
#46 - 7 augusti 2013 07:15
Flyttar om drygt en vecka och akvariet kan tyvärr inte följa med pga att det inte finns någon bra plats att ställa det på. En kompis kommer få ta över det tills vidare, och en dag kanske man åter har utrymme att ta tillbaka det.

Måste säga att det är ett projekt att flytta ett så pass stort kar. Tömma vatten, inredning, grus, fånga fiskar osv... Och sen i med allt igen. Man ska inte heller förringa sjäva bärandet av akvariet då det inte går att köra ända fram till ytterdörren dit det ska.

Jag kommer dock kunna fortsätta att ha två små akvarium.
#47 - 10 augusti 2013 15:31
Kokillens Juwel Rio 400

Akvariet flyttat, nu ska det inredas igen.[ATTACH]63240[/ATTACH]
#48 - 10 augusti 2013 17:48
Kokillens Juwel Rio 400

Allt på plats förutom fiskarna. Tror det blir bra när växterna tagit sig lite efter utrensning.[ATTACH]63250[/ATTACH]
#49 - 10 augusti 2013 17:58
Gud va fint.:)
#50 - 11 augusti 2013 07:00
Den där bakgrunden, finns den fortfarande eller har den utgått? Jag hittar inte ens den på BTN hemsida. Eller på andra sidor när jag söker runt. :(
#51 - 11 augusti 2013 07:18
Kokillens Juwel Rio 400

Det där är BTN Slimline Amazonas. Det jag har i alla kar utom nanot.
#52 - 11 augusti 2013 12:48
Haha ja det är det ju! Jag måste vara trött. ;) Såg det nu när du sa det. Tyckte det såg annorlunda ut nämligen, därav att jag nog inte fick ihop det. [:o]

Annons