kokosfibrer

#1 - 10 december 2007 18:44
Jag är ute efter någon slags lianliknande sak att på något vis hänga i ett SA-kar och fästa lite mossor/ormbunkar i, jag funderar på om det skulle funka att tvinna kokosfibrer och göra något av dem?
var köper man kokosfibrer isåfall? och har någon några andra förslag på vad man kan använda istället?
#2 - 10 december 2007 19:06
Blomsterlandet eller motsvarande blomaffärer har ofta små bitar av kokosfiber (som dekoration till krukor och buketter), dock kommer det gå åt jämrans mycket till en lian.
Skaffa en sån däringa "klätterpinne" som finns till klängväxter, det är mer kokos för pengarna.

Eller kolla med någon större zooaffär om com har riktiga lianer hemma.
#3 - 10 december 2007 21:03
så mycket bör det väl inte gå? det ska bara bli ett eller två löst tvinnade snören på ca 50cm, 1-2cm tjocka.
Men jag ska spana i mina blomsteraffärer och se vad det går på

hurdan klätterpinne? hur ser de ut?
#4 - 10 december 2007 21:04
En tjock (ca 5cm i diam) käpp som är klädd med kokosfibrer.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 10 december 2007 21:23
Öronräv skrev:
så mycket bör det väl inte gå? det ska bara bli ett eller två löst tvinnade snören på ca 50cm, 1-2cm tjocka.

Men jag ska spana i mina blomsteraffärer och se vad det går på

hurdan klätterpinne? hur ser de ut?

Jag köpte lite sådant och det var visserligen mest tänkt som landdekoration men tanken var att trådarna skulle hänga ner i vattnet. Det funkade dock inte alls eftersom trådarna var för korta och för tunna och drogs med av vattnet
#6 - 10 december 2007 21:26
Eurydike skrev:
En tjock (ca 5cm i diam) käpp som är klädd med kokosfibrer.

mjaa, det låter litet för rakt.
Vill gärna att det ska vara litet ojämt och hänga lite naturligt.
En tjock käpp låter som att den tänker flyta dessutom
#7 - 11 december 2007 07:06
Öronräv skrev:

Självklart glömde jag att säga vad jag tänkte du skulle göra med klätterpinnen... : "skala" den...
Ett litet paket lösa kokosfiber kostar 10-30 kr beroende på vars man hittar det, och skulle ge (i 1-2 cm tjocklek) strax under en decimeter lian.
En klätterpinne kostar (beroende på längd) 20 kr och uppåt (för ca 30 cm eller mer). En 30 cm klätterpinne ger dig hela lianen om du pillar bort kokosen och tvinnar den, eller kanske bättre: dra ur hela pinnen, så du bara har kokosen kvar, och sen tar du fiskelina och lindar om den för att "tighta" till den ordentligt.
#8 - 11 december 2007 08:38
Jag noterade igår att det finns billiga kokosfibrer i zoobutiker, för fåglar och gnagare.
De kostade runt 30kr för 400g. och då är de antagligen inte behandlade/färgade med mystiska saker.
pinnskalandet låter bra men det blir mindre pysslande för mig, jag vill pyssla :)
#9 - 11 december 2007 08:40
Öronräv skrev:

Men du ska ju inte lägga i käppen utan pilla bort så mycket kokosfibrer du vill ha. De är nog ganska långa så att du lätt kan tvinna till dig en lian av lämplig längd och tjocklek.:D
#10 - 11 december 2007 08:51
jo, jag fick det klart för mig nu, men jag kör på att tvinna från scratch :)
#11 - 11 december 2007 08:54
Öronräv skrev:
jo, jag fick det klart för mig nu, men jag kör på att tvinna från scratch :)

Det får ju ju göra även om du köper käppen. Det är bara det att det är billigare att köpa käppen än att köpa kokosfibrer löst. Fast istället för att ta kokosfibrerna ur påsen får du klippa av de trådar som håller kokosfibrerna på käppen. Men du gör som du vill. Bara du skickar bilder hit sen hur dina lianer blev :)
#12 - 11 december 2007 08:55
jag noterade att det fanns ca 400g-förpackningar med kokosfibrer för runt 30kr på zoobutiker, jag tror det blir billigare :)
#13 - 11 december 2007 09:00
Jag köpte kokosmatta på plantagen, sånna som är till för "hanging baskets", nu blev det inget av mitt projekt, men har för mig att just dom mattorna var väldigt "feta", men det kanske all kokkosfiber är.
Dessa mattor kostade iaf inte många tior.
#14 - 11 december 2007 09:10
Öronräv skrev:
jag noterade att det fanns ca 400g-förpackningar med kokosfibrer för runt 30kr på zoobutiker, jag tror det blir billigare :)

Det var ju billigt, och så slipper du käppen ;)
heeke skrev:
Jag köpte kokosmatta på plantagen, sånna som är till för "hanging baskets", nu blev det inget av mitt projekt, men har för mig att just dom mattorna var väldigt "feta", men det kanske all kokkosfiber är.

Dessa mattor kostade iaf inte många tior.

Jag tror mattorna är behandlade med antimögel medel. Tror man ska vara försiktig med sådant i akvariet. Annars är det ju färdigtvinnat i långa lianer :p
#15 - 11 december 2007 11:45
Eurydike skrev:
Det var ju billigt, och så slipper du käppen ;)

Jag tror mattorna är behandlade med antimögel medel. Tror man ska vara försiktig med sådant i akvariet. Annars är det ju färdigtvinnat i långa lianer :p

Dom brukar inte vara behandlade med mögelmedel, det skulle skada växterna man har i krukan...
Däremot är dom penslade med rågummi (dvs Latex), för att kokosen ska hålla ihop. Det är detta som känns som en fetare hinna.
#16 - 11 december 2007 12:18
Trollsvans skrev:
Dom brukar inte vara behandlade med mögelmedel, det skulle skada växterna man har i krukan...

Däremot är dom penslade med rågummi (dvs Latex), för att kokosen ska hålla ihop. Det är detta som känns som en fetare hinna.

På vilket sätt skulle de skada växten? Är inte det här tänkt som en "ytterkruka"?
Men visst är de penslade med gummi så räcker väl det för att hålla fukten borta. Men kanske ändå inte så lämpligt i akvarium då?
#17 - 11 december 2007 12:22
Varför köper du inte en riktig lian..? Jag har sett torkade lianer på zooaffärer (tänkt till terrarier), funkar inte dessa..?
#18 - 11 december 2007 12:32
Exakt min tanke... Tvinnade kokosfibrer kommer alltid att se ut som just tvinnade kokosfibrer. Inklädda med mossa är det inte så farligt kanske, men annars hade jag satsat på "the real thing"...

Sedan kan man ju fråga sig vart lianerna kommer ifrån och om man vill vara med och stödja de stora tropiska skogsbruken i hotade områden, kanske finns FSC-certifierade lianer...? :)
#19 - 11 december 2007 18:04
Det finns riktiga lianer på bland annat Hornbach, men av någon anledning är dom märkta med "ej för akvariebruk" (om än på tyska...)...

Vill man ha en snirklig träbit funkar annars vinstock, finns även det på vissa zooaffärer.
#20 - 11 december 2007 18:08
Eurydike skrev:
På vilket sätt skulle de skada växten? Är inte det här tänkt som en "ytterkruka"?

Men visst är de penslade med gummi så räcker väl det för att hålla fukten borta. Men kanske ändå inte så lämpligt i akvarium då?

Tanken är ju att kokosen ska hindra jorden i ampeln/krukan från att rinna ut om/när man planterar rakt i ampeln(det vanligaste), alltså har den direktkontakt med jorden, och då kan mögelmedel blandas ut i jorden och därmed döda rötterna fortare än kvickt.
Dessutom skulle mögelmedlet spolas ur med regn och vattning och hamna på marken och eventuella växter under... låter inte så bra...

Gummit är inte till för att hålla fukt borta, det är fortfarande väldigt vattengenomsläppligt. Gummit är mest för att hålla ihop fibrerna.
#21 - 11 december 2007 18:12
Trollsvans skrev:
Tanken är ju att kokosen ska hindra jorden i ampeln/krukan från att rinna ut om/när man planterar rakt i ampeln(det vanligaste), alltså har den direktkontakt med jorden, och då kan mögelmedel blandas ut i jorden och därmed döda rötterna fortare än kvickt.

Dessutom skulle mögelmedlet spolas ur med regn och vattning och hamna på marken och eventuella växter under... låter inte så bra...

Gummit är inte till för att hålla fukt borta, det är fortfarande väldigt vattengenomsläppligt. Gummit är mest för att hålla ihop fibrerna.

Hm...förstår inte riktigt varför man skulle ha kokos I krukan...Känns liksoom som att kokos ändå inte är tillräckligt tätt och skulle inte rötterna nästla sig in i kokosen?
Men men, nu var det ju inte amplar vi skulle diskutera egentligen. ;)
#22 - 11 december 2007 18:13
Funderade på om det absolut måste vara lianer?? Jag har trollhassel som jag satt ihop grenar av så det ser ut som rötter som kommer ner. Går ju utmärkt att fästa mossa eller ormbunkar eller vad man vill i dem. Ser naturligt och snyggt ut, tycker i alla fall jag.
Bilagor:
#23 - 11 december 2007 18:54
Det är inte menigen att det ska se ut som äkta lianer, det var mest för att illustrera något sånär hur de ska se ut jag skrev så.

Jag vill ha dem trassliga och spretiga, så att de påminner lite om rothärvor.
Sen ska de ev. grenas och försvinna ner i botten, och vara mer eller mindre övervuxna med diverse mossor och ormbunkar

Annons