kokosnötsgrottor?

#1 - 3 mars 2009 07:48
Hur fixar man till egna grottor av kokosnöt? Att innehållet ska bort fattar jag:p, men ska man göra något annat sedan, koka dom eller så?

/Inger
#2 - 3 mars 2009 07:57
Bågsåg eller murarhammare underlättar, har själv gjort foderholkar av kokosnötter till småfåglarna med hålsåg, kokar du skalen försvinner allt kokosfett, använd en för matlagning uttjänt kastrull.
Guest
#3 - 3 mars 2009 07:57
Nej, koka behöver du inte göra...se bara till att halvorna blir rena :)
Sen har jag hört att man ska ta bort "håret" på nöten skulle tydligen inte vara bra för Malen....Men som sagt jag är inte säker...
Själv tog jag bort "håret"

Lycka till
#4 - 3 mars 2009 08:01
gullefjun skrev:
Hur fixar man till egna grottor av kokosnöt? Att innehållet ska bort fattar jag:p, men ska man göra något annat sedan, koka dom eller så?

/Inger

Halloj Inger!

Ja, man kollar hur stor del av nöten som behövs - det enklaste är ju att bara såga den i två delar så att man får två "toppar", men man kan såga till dom lite hur som helst - så att det passar den fiskens behov man har i åtanke. Efter sågandet är det, som du säger, bara att peta, karva bort själva nöt-köttet. En del ciklider fiskar vill ha ett trängre hål, typ palettciklider och apistogramma. Till Palettciklidtyperna kan man borra ett hål med någon centimeters vidd på sidan eller uppåt toppen till på nöten. En del Apistogramma "köper" den här varianten också, men föredrar ett litet hål ganska nära kanten mot sanden då de gillar att gräva små vallar på in/utsidan hålet. Man kan alltså borra ett hål eller med typ en platt-tång försiktigt bräcka av små bitar i ena kanten som bildar ett ingångshål.
För att vara på den säkra sidan kan man koka de färdiga skalen en stund - och sedan placera dessa i karet, bara lätt rycka till skalet så att kanterna går ner i sanden, men lämnar en glipa öppen om man valt att göra ingångshålet i nötens kant. Har man gjort ett hål lite längre upp är det bara at placera, och trycka till nöten där man vill ha den!
Lycka till!:)

Edit; såg att några andra hann före mitt inlägg - så sorry för upprepning!
#5 - 3 mars 2009 08:11
Då blir det ett litet hål i kanten, eftersom det snart blir apisto. Hur stort ungefär?
#6 - 3 mars 2009 08:24
gullefjun skrev:
Då blir det ett litet hål i kanten, eftersom det snart blir apisto. Hur stort ungefär?

Det brukar vara den lilla honan som har kommandot hos de flesta apistovarianterna och endast hon som i de flesta fall håller till i grottan, under bladet, roten, kokosnöten o.s.v. så hålet behöver inte var speciellt stort - det tycks faktist vara så att om det är såpass litet att honan liksom får "slajda" sig in så räcker det. Hon kommer ändå gräva upp "vallar" på in och utsidan så att hon med nöd och näppe kommer in/ut. Du får försöka visualisera hur stor honan är och göra ett litet hål eller bräcka av en liten öppning så att det passar henne. I många fall är hålet i nöten för stor och då ratar apistogrammorna lekplatsen och väljer ett annat ställe. Det är uppenbart att de vill "gömma sig" och "lura" andra fiskar var de håller till med sin avkomma - så om nöten ligger för öppet, alltså mitt i en sandslätt, kan det bli ratat. Det bästa är att sätta skalet i en miljö där det finns tät växtlighet, så att själva nöten i sig bli dold. Man kan också tänka på att, i en del av apistornas fall, placera öppningen av nöten så att den "fejsar", pekar mot vattenströmningen då det i många fall är så att hanen inte ens går in i nöten vid äggens befruktande, utan står på utsidan hålet och släpper mjölken. Jag her sett mina borelli göra på detta viset ett flertal gånger. Det blir ju lättare för hanen att befrukta äggen om vattnet flyter eller svagt strömmar i riktning mot hålet på nöten.
Summasummarum; hålet behöver alltså inte vara speciellt stort - to cut a long story short.:)
#7 - 3 mars 2009 09:47
jag tar bara veck kokosfettet med en kniv. sedan rensar jag inte mer. har funkat än sålänge.
#8 - 3 mars 2009 13:44
Tusen tack för dina ingående svar MaxB.
Behöver kanske mer råd ang. apisto framöver.

/Inger

Annons