Hjälp mig nu att reda ut marknadens olika alternativ. Jag är inte intresserad av att bygga ihop ett kit själv utan vill köpa ett komplett system. Nu köra jag nutrafin mäsk men om jag skulle tycka att effekten blir för dålig så....kommer mäta dkh o pH o utifrån det kan jag räkna ut co2 i vattnet...vill väl upp i 20 PPM i alla fall med mäsken..annars får de bli tuber..
Så
1) själva reaktorn...där finns de där små mer som en liten diffusor o större schabrak..är det en större som krävs till mitt 240 l?
2) extern reaktor har tex Aqua medic...men då behövs väl en intern pump..rent estetiskt blir det väl ingen större vinst..eller hur ser denna lösning ut i detalj?
3) är seras kompletta set ok?...där finns två varianter: externen valve, interna valve...skillnad??
4) i seras paket ingår just en sån där diffusor mer...räcker verkligen det?...ska man ha en rejäl reaktor direkt..
5) har ni flera bra kompletta paket? Förrutom sera..egna erfarenheter?
Jag tänker isåfall köra utan pH mätning tror jag..mäter kh o pH o då kan jag ju själv räkna ut koldioxidmängden. Eller om jag går baklänges o önskar mig tex 30 PPM co2 o vet dKH värdet så gasar jag på så ph blir ett visst värde.
6) hur styrs enheten?...stänger man helt av gastillförseln eller reglerar man ner den så att den går jämnt? Kanske bäst att bara köra på dan? Toner till nån magnetventil som stänger av eller?...
Är det nån sorts bubbelräknare som är det synliga måttet på hur mkt koldioxid den levererar per tidsenhet?....
Finns nån tumregel hur mkt man börjar med?..så inte pH rasar för mkt direkt..??