Koldioxidanläggning

#1 - 14 februari 2003 08:38
En av mina arbetskamrater har en branservicefirma vid sidan om sitt vanliga arbete, detta innebär att jag kan fixa både tub och CO2 till ett hyggligt pris, frågan är vad jag behöver köpa för att göra om tuben till ett fungerande CO2-system för akvarier. Utgå ifrån att jag endast har tuben och inget annat.
Jag vill ha ett färdigt system till mitt 450 liters. Jag vet att detta ämne varit uppe många gånger men det är så många trådar att leta igenom innan jag kan få en komplett lista på de tillbehör jag behöver köpa. Hur stor tub behövs?

// Magnus
#2 - 14 februari 2003 08:52
Allt över 2 kg räcker ganska länge.

Sedan behöver du:
* Regulator
* Nålventil (som man sätter på regulatorn så man kan finjustera utflödet)
* Magnetventil (som man kopplar till timer så anläggningen slås av på natten)

Sedan bygger du en egen reaktor av en PET-flaska om du är händig.
#3 - 14 februari 2003 08:54
OK!
Nu verkar det som om jag kan skaffa 5 kilosfalaska så det låter ju bra. Var får man tag i dessa grejor och hur bygger man om en flaska?

// Magnus
#4 - 14 februari 2003 09:03
Hur bra är de grejor som säljs på Hjortgatans ?

// Magnus
#5 - 14 februari 2003 11:34
Hjortgatans är bra grejor. Billigare blir det förståss med aquaristics eget märke (lika bra). Billigast blir om du använder utrustning till syrgastub (det sägs att det inte gör någon skillnad)kolla med AGA service. Se till att ha några petflaskor, utrustning för att såga/skära petflaska, silikon och akvarieslang hemma så hjälper jag dig att bygga en bra nästa gång vi är hos dig. Om du har biobollar och filtermatta också så är det bra.
MVH
Magnus
#6 - 14 februari 2003 11:50
Detta är ett projekt som inte kommer att sättas igång förrän tidigast om ett halvår, men det skadar inte att snoka reda på fakta! I hjortgatans paket ingick ju även reaktor så det kanske är en idé att köpa ett sådant paket!

// Magnus
#7 - 14 februari 2003 14:01
Det funkar kannon bra med oxygen regulator jag använder en :-)(frågade AGA först).
och jag använder en magnetventil för tryckluft(pneumatik)funkar också bra.

/micke

Annons