Kolfiltrets påverkan?

#1 - 16 oktober 2003 20:15
Hej
Jag bytte mitt stenåldersfilter för en tid sedan till ett Fluval 304 och har sedan dess märkt att en del växter börjat gulna,
så jag undrar om det kan vara kolfiltret jag har satt i som tar udden av växtnäringen.

Undrar även om filterrengöringens vara eller icke vara, det känns lite avlägset när några på forumet pratar om rengöring 2-3ggr/år när man själv ser hur mycket "jox" det blir i förfiltret på bara en knapp månad.

/Thomas
#2 - 16 oktober 2003 20:17
Varför har du kolfilter i? Helt onödigt om du inte ska rensa bort kemikalier typ medicin ur vattnet. Vet inte om det påverkar näringen något.
#3 - 16 oktober 2003 20:22
Bra fråga, jag ska tänka ut ett bra svar och återkomma, hehe
nä, det är väl så att jag vill testa lite och se vad som händer.

#4 - 16 oktober 2003 20:24
Spara det tills du behöver det, kolet tappar effekten efter ett tag. Ta väck kolen. Göder du något? Lite järn är bra.
#5 - 16 oktober 2003 20:32
Jag häller i 15ml/vecka i 160L av tropica mastergrow
resten av filtret består av förfiltret, makaroner och vadd.
#6 - 16 oktober 2003 21:23
Kol är bara effektivt i 2-3 dagar, kanske upp till en vecka. Sen är det bara ett biologiskt filtersubstrat.

Ja, aktivt kol suger åt sig vissa näringsämnen du kan tänkas vilja ha till växter, t.ex. chelaterat järn.

Jag har kört aktivt kol ungefär en gång var 6:e månad, för att undvika att vattnet blir gult. Jag låter kolet ligga kvar efteråt, det har ingen effekt, och verkar inte släppa humusämnena igen så...

Att förfilter blir skitiga är en sak - de är ju just till för att ta åt sig grövre skit så det inte kommer in i filtret, och förfiltret bör tvättas rätt ofta.

Annons