Öh... Jag orkar inte plöja allt det där, särskilt inte när jag inte vet vad du tycker jag bör läsa, och de första fyra-fem sidorna var helt tomma på info.
Men grejen är alltså att som regel vill man inte ha DEnitrifiering i sötvatten, så att tillsätta kolkälla som mat för denitrifierarna gör ingen nytta. För mycket nitrat är sällan ett problem i sötvatten.
Om du ville hänvisa till att det skall vara peroxid som dödar algerna så tror jag helt enkelt inte på det - löst syrehalt SJUNKER, kraftigt, när man tillsätter kolkälla, och det bubblar inte om växterna. Jag har inte sett någonting som tyder på att peroxid frigörs i nämnvärd mängd, vare sig ur socker, alkohol eller kornhalm, och personligen anser jag att peroxidhypotesen är en dimridå.
Om du ville säga att alkohol är en bättre kolkälla så håller jag helt enkelt inte med - visst funkar det, men enkla sockerarter har exakt samma effekt & är oerhört mycket svårare att överdosera.
Om det var något annat jag skulle se får jag nog be dig vara mer specifik.
---
Återigen måste jag alltså fråga vad OP'n egentligen vill uppnå.
Om det är att mata
nitrifikationsbakterier så är det tveksamt om alkohol, socker, torvströ, kornhalm etc alls funkar som kolkälla åt
Nitrospira, Nitrosococcus etc (se t.ex.
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=93301 )
Om det är att mata
denitrifikationsbakterier så gör socker, alkohol etc nytta - men varför skulle man vilja mata denitrifikationsbakterierna i ett nystartat sötvattenskar? Det är möjligt det finns nån bra anledning, men jag känner inte till nån.
Skall jag vara brutalt ärlig så tycker jag Tom Barrs rekommendation om att ha i torvspån som foder åt bakterier låter som en hel del andra rekommendationer jag sett från växtakvarister för att klämma ut den där sista tiondels promillen tillväxt, dvs de ligger nånstans i Bermudatriangeln mellan obekräftad teori, anekdotiska bevis, och Bondepraktikan.