Kolla om sand innehåller kalk?

#1 - 18 augusti 2002 17:46
Hur kollar man om gruset innehåller kalk?
Vet att man kunde göra det med PH-.
Men finns det något annat tips på hur man gör?

#2 - 18 augusti 2002 18:09
Du mäter KH-halten innan du häller i vattnet och en tid efter. Är KH-värdet högre efter att du hällt i gruset så innehåller det kalk.

Jämför ditt KH-värde i ledningsvattnet du använder i burken och äldre akvarievatten och se om du märker någon skillnad.

Du kan inte mäta kalkhalten genom att mäta pH, däremot är det enklare att påverka pH:t med lågt KH.

#3 - 18 augusti 2002 21:15
Fyll lite grus i en burk, häll på lite avkalkningsmedel för kaffebryggare o dyl.
Om det bubblar, innehåller gruset kalk.

Ulla, med ett 678-liters akvarium på väg!Hur mycket växter kan man klämma in i en så´n? ;o)
#4 - 18 augusti 2002 21:26
obs!! fyller bara i lite åt ulla ,, häll i en skvätt vatten också i burken *blink* niclas

"I glada vänners sällskap är även vatten en god dryck!"
#5 - 18 augusti 2002 21:34
Tackar för alla tipsen.
Blir att prova i morgon.

#6 - 18 augusti 2002 21:43
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>obs!! fyller bara i lite åt ulla ,, häll i en skvätt vatten också i burken *blink* niclas <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Jag har flytande avkalkningsmedel. Behövs inget vatten.

Ulla, med ett 678-liters akvarium på väg!Hur mycket växter kan man klämma in i en så´n? ;o)
#7 - 18 augusti 2002 21:45
förlåt ulla!!trodde det bara fanns pulverform,, så ofta e' jag i köket Mvh niclas

"I glada vänners sällskap är även vatten en god dryck!"
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 19 augusti 2002 06:55
Hej,
Hur man gör kan du se på denna zoopet-sida http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=208 där det exemplifieras med foton.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#9 - 19 augusti 2002 07:12
TAck

#10 - 20 augusti 2002 11:51
I dag var jag och köpte avkalkningsmedel i vätskefas till kaffebryggare.
Och efter att ha testat på mitt grus så började det inte att bubbla.
Då tog jag lite av mitt engelska sjösten som jag vet innehåller kalk.
Men inte ens på det så ger avkalkningsmedlet utslag genom att det bubblar.
Läste innehållsförteckningen och då visar det sig att det är citronsyra.
Är detta verkligen rätt att avkalkningsmedlet är enbart citronsyra?
För det är väl inte det som skulle göra så det bubblar?

#11 - 20 augusti 2002 15:30
Det är tydligen så att dom har bytt ut fosforsyra till citronsyra i avkalkningsmedlet för kaffebryggar.
Detta har med miljösynpunkt att göra.
Så nu är frågan vad man ska använda i stället då för att få fram om gruset innehåller kalk?

#12 - 21 augusti 2002 07:01
Hej!

Kalk bubblar om man häller citronsyra eller någon annan syra på det. Om ni inte tycker citronsyran ger utslag så prova med en liten mängd grus och en flaska ättika. Bubblar det inte alls så finns det inte kalk i gruset.

Mvh

olof

Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 21 augusti 2002 07:28
Hej,
Är du säker på att ditt engelska grus innehåller kalk - jag testade nämligen en sorts grus som säljs som engelskt grus på marknaden och det innehöll INTE kalk. Så uppenbarligen finns det flera sorters grus med olika sammansättning med denna varubeteckning.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#14 - 21 augusti 2002 07:43
Testade med avkalkningsmedel på blå kalksten som jag har till mitt malawikar.
Där började det bubbla och fräsa som bara den.
Så det är nog så att mitt grus inte innehåller något kalk.
Jag får ta och tacka alla för hjälpen.

Annons