Kolla på videoklippet

#1 - 31 januari 2008 13:05
Kollade igår lite på blocket, då gick jag in på en annons, fråga mig ej varför. Men klicka på videoklippet och höj volymen på högtalarna.

Enjoy [SIZE=1]
http://www.blocket.se/vi/14985339.htm?ca=11_s
[/SIZE]
#2 - 31 januari 2008 13:08
Alla har sina knep att sälja :)
#3 - 31 januari 2008 13:14
Det där har jag funderat på... Hur kommer det sig att invandrare i så stor utsträckning håller fast vid sin egna kulturs musik? Jag har många kollegor och vänner som är bl a syrianer och de lyssnar alltid på sådan musik (framför allt i bilen). När hörde ni en svensk 18-åring, eller ens en 30-åring, som lyssnade på svensk folkmusik? Eller ens svensk musik, som inte är radiopop, över huvud taget?
#4 - 31 januari 2008 13:17
blev lite yr av hans filmteknik :p
#5 - 31 januari 2008 13:24
Whistler84 skrev:
Det där har jag funderat på... Hur kommer det sig att invandrare i så stor utsträckning håller fast vid sin egna kulturs musik? Jag har många kollegor och vänner som är bl a syrianer och de lyssnar alltid på sådan musik (framför allt i bilen). När hörde ni en svensk 18-åring, eller ens en 30-åring, som lyssnade på svensk folkmusik? Eller ens svensk musik, som inte är radiopop, över huvud taget?

Det kanske var radiopop i hans hemland :D

Tror att om man flyttar till ett annat land som har en helt annorlunda kultur så håller man nog hårt om de saker som känns "som hemma" i detta fallet musik - det är ju samma sak när det gäller möbler och kläder- speciellt araber/zigenare har (i mitt tycke) fruktansvärd smak (glittrigt och överpråligt) men men smaken är ju bekant som baken :D
#6 - 31 januari 2008 13:45
rödtoppen skrev:
Det kanske var radiopop i hans hemland :D

Tror att om man flyttar till ett annat land som har en helt annorlunda kultur så håller man nog hårt om de saker som känns "som hemma" i detta fallet musik - det är ju samma sak när det gäller möbler och kläder- speciellt araber/zigenare har (i mitt tycke) fruktansvärd smak (glittrigt och överpråligt) men men smaken är ju bekant som baken :D

Men om man är född i det landet och har bott där i 20 år?
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 31 januari 2008 13:46
Whistler84 skrev:

Varje kultur har väl sin smak.
Det nationella förstärks ju också ofta när man hamnar långt hemifrån. Se bara på de svenskar som flyttat till Amerika eller Australien och firar midsommar och sjunger löjliga sångar som "Små grodorna........"
#8 - 31 januari 2008 13:47
Jag förstår inte riktigt vad som är det lustiga i det?
Min fru är från Thailand och hon lyssnar ofta på "sin" musik, och jag tror ni hade gjort likadant om ni flyttat till något land långt borta. Sedan om det är kulturen eller minnena från sitt forna hemland kan ju diskuteras, men bara för att man flyttar till Sverige måste man inte lyssna på Svensk musik, eller?
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 31 januari 2008 13:47
Whistler84 skrev:
Men om man är född i det landet och har bott där i 20 år?

Se på svenskamerikanerna som fortfarande firar en massa svenska traditioner.
#10 - 31 januari 2008 14:26
Lika konstigt som att en svensk i turkiet skulle lyssna på abba?
Äsch säger jag bara. Finns det inga vettigare saker att skriva om :)
#11 - 31 januari 2008 14:49
Visst finns det vettigare ämnen, men är det Offtopic så är det. :)

Om jag personligen skulle flytta utomlands (vilket jag gjort under en period av mitt liv) så skulle jag lyssna på samma musik som jag gör här hemma, dvs musik som tilltalar just mig och inte på något sätt är kulturspecifik för mitt land/område/tid/religion/skostorlek/whatever.

Jag skulle knappast lyssna på Abba eller Sven Ingvars, eller än värre traditionell svensk folkmusik bara för att jag inte befann mig hemma.

För mig är musik ett lite känsligt ämne, då jag tycker det är en så oerhörd djup spegling av ens personlighet. Man skulle nog kunna få en väldigt bra psykologisk bild av mig om man listade de hundra låtar jag gillat bäst genom tiderna. Jag förstår helt enkelt inte konceptet av kulturbetingad musik.
#12 - 31 januari 2008 22:20
Kan bara hålla med Whistler84 faktiskt. Men jag tror också att det är så att vanlig pop/rock/punk osv. som vi européer och stora delar av övriga världen matas med dagligen inte är lika vanligt förekommande i många andra länder (på gott OCH ont)

För mig är Arvingarna, Sven-Ingvars osv inte folkmusik, och få människor i medelåldern lyssnar på folkmusik idag jämfört med för 10-20år sedan. Idag har radio/tv/internet osv. spridit den nyare musiken med storm och skulle någon svensk i medelåldern flytta till USA idag så tror jag att USA:s radiokanaler skulle skvala ut musik i dennes högtalarna den större delen av tiden, även om de väljer att dansa som grodor på midsommar.

Musiksmak beror ju mycket på vad man hört under sin uppväxt också. Har man knappt tillgång till Billboardlistan i sitt hemland så lär man knappast lyssna så mycket på det. Utan att vara fördomsfull så lär många 60-70åringar föredra melodikrysset här hemma också istället för en konsert med KoRn eller Linkin Park. Så jag tror att det i största hand beror på vad man kommer över, inte vad folk väljer bort.

Annons