Kollaps?

#1 - 29 januari 2009 20:37
Jag har för några veckor sedan dragit igång ett par småakvarier, men har nu en lust till att dra igång något större, mer habitatsspecifikt akvarium. 375 liter är vad det lutar åt, men jag blir mer och mer sugen på 540 eller 720 liter. Fast med dessa storlekar växer också min oro.

Grejen är att jag ska placera akvariet i sovrummet och skall jag ha ett större akvarium så har jag bara en plats och det är där airhockeyspelet står ungefär på följande bild:

http://www.uddevalla.nu/ikop94/P16-01-09_20.53.JPG

Jag har faktiskt inte koll på reglar och dimensioner på detta plan riktigt, när man går ned för trappan på bilden, så är det i a f reglar 30cc på bottenplan mot bottenplattan, men jag vet inte om det innebär att det är det på andra plan med. Jag blir lite orolig att placera 700-1000kg såpass nära en trappa när jag inte vet vilken hållfasthet hela konstruktionen har. Är min rädsla befogad?

Supertacksam för alla svar jag kan få!
#2 - 29 januari 2009 21:10
Skall du ha ett ton där borde du kolla upp det med nån som kan, byggföretag? Större bygggrossist? Eller motsv.
Sen kanske det håller osv, men man får ju tänka på sättningar osv kanske, vinklas ett sånt stort kar lite med tiden kan det ju "skeva" och springa läck..
Ja din rädsla är befogad tycker jag :)
#3 - 29 januari 2009 21:56
OK, tack för ditt svar Bowman! Ja det är kanske ett extra känsligt ställe ju kring en trappa sådär, eller menar du på detta plan ö h t?

Ni som har kar i dessa storlekar, var har ni dem? Är det nästa uteslutande på bottenplan på golv med klinker etc mot bottenplattan?
#4 - 29 januari 2009 22:27
få dit nån o kolla på det..ja ser ju inte hur det ser ut på under våningen där men.. men så nära trappan kan fort innebära att det sätter sig .. det går ju naturligtvis å göra om bärlaget där genom att öppna upp å fälla in bjälke med stolpar osv.. Men ..hmmm... nä låt nån komma å kolla ..
#5 - 29 januari 2009 22:29
Violator skrev:
OK, tack för ditt svar Bowman! Ja det är kanske ett extra känsligt ställe ju kring en trappa sådär, eller menar du på detta plan ö h t?

Ni som har kar i dessa storlekar, var har ni dem? Är det nästa uteslutande på bottenplan på golv med klinker etc mot bottenplattan?

Jag menar nog överhuvet taget, oavsett om det är på bottenplan eller en trappa upp..

Ett ton på så begränsad plats behöver nog allltid kollas upp för oss "lekmän". Dvs. om man inte jobbar med sånt till vardags typ..
#6 - 29 januari 2009 23:01
Okidok, då lägger jag nog ned den tanken tills jag blivit ännu mer biten - rummet under i källaren, där är det i o f s reglat 30cc med 22mm spånskiva mot bottenplattan, så det bör ju tåla en del, men det är tråkigt att ställa ned ett akvarium i ett rum där man inte är så ofta tycker jag.

Men... då kanske det är lurigt att sätta ett halvt ton på plan två på bilden också - det är väl vad man får räkna med att ett 375 liters akvarium väger... hmm

Annons