Kolsten=blä?

#1 - 11 mars 2007 12:29
Köpte svart finkornig sand, 2 växter och en kolsten till min glascylinder för att göra en minimini växttank. Personen som jobbade i akvariebutiken här i stan sa att man inte behöver göra något annat än att skölja ur sanden, och man behövde inte lägga kolstenen i blöt.
Morgonen därpå var hela burken orange och det låg en tjock orange beläggning över sanden och växterna. Man såg att det var kolstenen som utsöndrat detta, och vattnet lúktade stark av metall.

Vad är det som ha hänt egentligen? Var det något annat än en kolsten jag fått?Har nu slängt ur stenen och gjort ännu ett vattenbyte, och nu ser det bra ut.
#2 - 11 mars 2007 12:34
Skumt, det brukar räcka att tvätta av kolstenen,
Var du noga när du skjölde av sanden ?
#3 - 11 mars 2007 13:02
Ja, jag var noga med att både skölja stenen och sanden, tills vattnet blev rent. Det konstiga är att man ser liksom att det tränger ut något oranget mellan de olika lagrena på stenen. Nu tog jag ju ut stenen för 2 dagar sen och allt är bra nu. Visst är det konstigt?
#4 - 11 mars 2007 13:22
kan det inte ha att göra med vattnet då?
#5 - 11 mars 2007 13:22
Redpassion skrev:
Ja, jag var noga med att både skölja stenen och sanden, tills vattnet blev rent. Det konstiga är att man ser liksom att det tränger ut något oranget mellan de olika lagrena på stenen. Nu tog jag ju ut stenen för 2 dagar sen och allt är bra nu. Visst är det konstigt?

Det låter inte om det är en kolsten du köpt... Det finns inga lager i mina kolstenar... Låter mer som någon sorts skiffer, och skiffer passar inte i akvarier. Skiffer är stenar som består av lager på lager, och som ofta kan innehålla olja, har jag för mig.
#6 - 11 mars 2007 17:30
sant Kålsten har inga lager
du har köpt skiffer
#7 - 11 mars 2007 17:57
vanligt skiffer går allt bra att använda men man ska undvika alunskiffer.

men som tidigare sagt så låter det som något annat än kolsten i alla fall.
#8 - 11 mars 2007 19:33
Stenen är ju svart men luktar tydligt metall såfort den kommer i vatten. Mycket konstigt. Tror jag har blivit lurad till att köpa skiffer som ni ovan har nämt. Tackar gudarna för att jag inte köpte sådana att ha i mitt kommande akvarium :S
#9 - 11 mars 2007 20:15
är det en platt slät sten så är det skiffer.... kolsten är en väldigt bra sten i akvariesammanhang då den är väldigt lätt och neutral och inga vassa kanter!
#10 - 12 mars 2007 19:31
skulle gissa på en bit järnmalm... som sagt kolsten kan vara snyggt och ger inte ifrån sig ngt...
#11 - 12 mars 2007 19:38
lånar tråden =) :
vad har man kolsten till? har de nån funktion eller är bara snygga?

Annons