Kolsten som "rostar", varför?

#1 - 9 december 2006 19:38
Har köpt massor med kolsten som jag ska inreda med. Men nu efter några dar så har några av stenarna börjat "rosta".

Om stenarna ligger i sanden så blir sanden närmst stenen helt rostfärgad.

Varför gör dom så och är det nån fara för firrarna? Stenen är ju ändå köpt från djuraffär till akvariebruk.

När jag frågade affären sa dom att jag skulle skrubba stenen ren, men det går ju inte. Rosten går ju rakt igenom.

Vad tycker ni att jag ska göra?!
#2 - 9 december 2006 20:55
Gå tillbaks till affären och be att byta ut stenarna? Skulle jag gjort i alla fall. Jag har själv rätt många kolstenar och har aldrig sett någon rostande kolsten!! Tror överhuvudtaget inte att riktiga kolstenar kan "rosta", så de kanske har gett dig något annat, eller så är det nåt fel med de stenarna?

/Matsvin.
#3 - 10 december 2006 08:27
Nja. Det är ganska vanligt (?) - åtminstone är min erfarenhet den - att det är insprängda ådror eller fläckar av metaller och mineraler.
Jag har aldrig fått så stora mängder att det blivit synliga utsläpp på stenarna runt om däremot.
Det som händer är att halterna av ingående mineraler ökar i akvariumet. T ex järn, och det kanske man inte vill.

Men du - innan du slänger dem, kolla om du hittar någon guldåder i dem? ;-D *blink*
#4 - 10 december 2006 16:38
Hm... ja... jag tror jag ska gå tillbaka och byta ut dom stenarna med mest rost.... Det är ju inte speciellt fint, även om det är ofarligt.

Annons