Kolsyrasystem på liv och död

#1 - 10 september 2008 08:51
Min 240l krassetank börjar ha en ganska ansenlig mängd växtmassa i sig nu.

Med ett KH på 5,0 så ligger jag på ganska perfekta CO2-nivåer vid ett pH på 6,7. Detta pH-värde passar också fiskarna alldeles utmärkt.

Men nu råkar ju kolsyrasystemet i naturen vara skapat så att växternas assimilation under dagen gärna förbrukar CO2, medans de trycker ut en del CO2 i akvariet igen när de på natten får för sig att de ska andas. Det gör att mitt pH-värde ligger avsevärt mycket lägre på morgonen, ca 6,4 (Självklart tillför jag ingen CO2 när lysrören slocknar och fotosyntesen för dagen är slut).

Hittills har fiskarna inte sett så anfådda ut på morgonen, men vem vet vad de klarar av...

Någon som har bra erfarenhet av hur många ppm CO2 fiskarna klarar nattetid?

Kanske är det dags att börja "vädra ur" CO2 på natten...?
#2 - 10 september 2008 12:15
Det lättaste är väl att sluta tillföra CO2 något tidigare än när ljuset slocknar, eller menar du att pH blir för högt då?
#3 - 10 september 2008 12:37
Jag slutar tillföra koldioxid något innan ljusen slocknar ja. Men växterna avger så mycket koldioxid under natten att pH-värdet till morgonen sjunkit till 6,4.

Under dagen tillför jag massvis med koldioxid, men då tar växterna upp så pass mycket att pH-värdet hamnar på ca 6,7.
#4 - 10 september 2008 15:14
Jag tillför aldrig koldioxid, skulle inte våga av rädsla för att skapa syrebrist hos djuren. Jag tänker så här att under dagen ger växterna så mycket syre, att det finns ett överskott att ta av då de börjar producera Co2 när det är mörkt. Djuren producerar i o för sig koldioxid så det gäller att inte överbefolka akvariet.
#5 - 11 september 2008 07:44
LoGeek:
Om dina mätningar stämmer har du altså runt 60ppm CO2 på morgonen och det kan väl i högsta grad ses som "på gränsen" för fiskarna.

MimmiH:
Det stämmer ju förvisso att fiskarna inte kan tillgodogöra sig syret om dom drabbas av koldioxidförgiftning, men man får inte tro att koldioxiden konkurerar ut syret i vattnet.
Dom mängder (~30ppm) man tilsätter i ett växtkar är inte skadliga för fiskarna, snarare tvärt om eftersom växterna kommer att producera mer syre.
Men visst, om något går snett med CO2 tillförseln kan det naturligtvis inträffa missöden.
#6 - 11 september 2008 07:58
LoGeek skrev:
Jag slutar tillföra koldioxid något innan ljusen slocknar ja. Men växterna avger så mycket koldioxid under natten att pH-värdet till morgonen sjunkit till 6,4.

Va? Växterna "andas" väl koldioxid och avger syre? :confused:
#7 - 11 september 2008 08:02
heeke skrev:
LoGeek:

Om dina mätningar stämmer har du altså runt 60ppm CO2 på morgonen och det kan väl i högsta grad ses som "på gränsen" för fiskarna.

Ja precis, det är därför jag blivit lite orolig för fiskarna. Igår kväll så vred jag filtrets utblås mer uppåt så att jag fick en ganska kraftig turbulens på ytan. Nu på morgonen när jag mätte pH så låg det på ca 6,8.

Lite jobbigt att vrida utblåset varje morgon och kväll bara. Kanske jag ska försöka gömma en liten pump på något lämpligt ställe, som går igång på timer och cirkulerar ytan på natten...

Du har väl växtakvarium heeke? Har inte du upplevt samma problem med lågt pH på morgonen?
#8 - 11 september 2008 08:30
Jag kör med mäsk till ett 450l kar så jag har "för lite" CO2 dagtid egentligen. Ingen risk att det blir för mycket nattetid mao. (Jag "stänger av" CO2 på natten dessutom)

För att slippa köra en extra cirkulationspump på natten kan du ju bara öka cirkulationen över hela dygnet. Du kommer ju att få öka CO2 tillförseln dagtid istället iofs (mer spill så att säga).
#9 - 11 september 2008 08:39
heeke skrev:
Jag kör med mäsk till ett 450l kar så jag har "för lite" CO2 dagtid egentligen. Ingen risk att det blir för mycket nattetid mao. (Jag "stänger av" CO2 på natten dessutom)

För att slippa köra en extra cirkulationspump på natten kan du ju bara öka cirkulationen över hela dygnet. Du kommer ju att få öka CO2 tillförseln dagtid istället iofs (mer spill så att säga).

Jag kör också med mäsk. Har parallellkopplat flera flaskor så att jag får tillräcklig tillförsel, samt framförallt en jämn tillförsel. Tycker att det borde gå att skala upp det till ett kar på 450 l bara genom att ha fler flaskor.

Ja, jag tror egentligen att ditt förslag om att öka cirkulationen över hela dygnet kanske är den smidigaste lösningen. Jag får öka CO2-tillförseln dagtid så fall, men slipper en extra cirkulationspump.
#10 - 11 september 2008 11:18
Ah OK, jag tog för givet att deu körde tub (pga ganska rejäla mängder i ett mellanstort kar)
Visst går det att skala upp till mitt 450 också, men jag har hittat en nivå (med 2*5l dunkar) som jag tycker funkar fint efter mina anbitioner och krav på att man ska kunna "glömma" av karet ibland utan katastrof.
#11 - 11 september 2008 11:25
Okej.

Enda gången jag märkt en kraftig nackdel med mäsk är nu i somras när jag var borta tre veckor i sträck... Hur än man blandar mäsk så håller den ju inte så länge.

Slut på CO2, 28-30 grader i vattnet (tokvarmt i lägenheten) och en granne som matade alldeles för mycket. Ingen vacker syn när man kom tillbaks. Men nu är det hårt ansat och algerna är nästan borta. Tur att man inte har semester så ofta..

Låter klokt med 5l-dunkar, så man kan blanda mer åt gången.

Annons