Nyckelhål är tuffare än sitt rykte. Visst, de bör inte hållas med rödciklider, zebraciklider, och större centralamerikaner, men tillsammans med inte alltför stora sydamerikaner kan de funka. För ett antal år se´n hade jag ett nyckelhålspar tillsammans med ungefär jämnstora Geophagus brasiliensis, och nyckelhålen vek sig inte en mm. Samma par norpade dessutom räkbitar mitt framför nosen på en halvmeter lång muräna.
Min erfarenhet av nyckelhål (så länge de trivs) är att de kan vara ganska framåt, så länge motståndet inte är alltför opassande så låter de sig inte skrämmas så lätt. Just nu har jag ett nyckelhålspar (halvvuxet, ca 8-10 cm) tillsammans med bl.a ett stort palettpar, som har yngel, och trots att jag bara häromdagen flyttade nyckelhålen till det akvariet, så spänner de ut fenorna och gällocken när paletthanen (som är något större) kommer farande. Jag tror inte att nyckelhål och blåciklid är en omöjlig kombination, blåcikliden är ju faktiskt inte heller överdrivet aggressiv. För ett antal år se´n hade jag faktiskt ett halvvuxet blåciklidpar tillsammans med ett fjärilspar (inte världens bästa kombo kanske), och fjärilshanen var som en ilsken liten terrier på blåciklidhanen, som till slut bet ifrån, och se´n lät fjärilshanen honom vara ifred :p Men att blåcikliderna skulle vara på fjärilarna annars har jag inget minne av, blåciklidens förmodade attack (såg det aldrig, bara att fjärilshanen hade ett litet sår) på fjärilshanen var ju provocerad.
Nyckelhålscikliden är en av mina favoritciklider, och kan rekommenderas. Och köper man dem som små, tillsammans med lika stora blåciklider, så funkar det nog, om man inreder bra, och har en del växter. Om man har ett etablerat par, t.ex blåciklider, så kan man möblera om lite, innan man släpper i ett annat par, då blir miljön ny för båda paren.
Alltså, nyckelhål funkar tillsammans med andra inte alltför aggressiva arter, och själv ser jag inte blåcikliden som särskilt aggressiv.