Kommer det att hålla?

#1 - 1 juli 2006 20:33
Jag bor i ett flerfamiljshus från 20-talet. Överallt finns parkettgolv.
Nu är jag i färd med att skaffa ett 200 liters akvarium Jag tänkte ställa det intill ett som jag redan har (110 liter).

Min fråga är om parkettgolvet klarar av 2 st akvarier vid samma vägg.
Det är kortväggen i rummet.
Finns här någon som har kunskap om gamla golv och deras styrka?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 1 juli 2006 20:55
Självklart håller golvet - en bokhylla väger mer
Enda risken som finns är om benen på bänken hamnar mellan golvreglarna - men för att detta skall bli riskabelt krävs det större akvarium
#3 - 1 juli 2006 20:56
Ok, det låter bra. Men förklara hur jag kan ta reda på var golvreglerna finns. Hur gör man det?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 1 juli 2006 21:00
Man kanske kan se spikhuvudena om det är ett plankgolv eller annars finns det mätinstrument i bygghandeln att mäta med.
Men som sagt för ett så pass litet akvarium är det helt onödigt
#5 - 1 juli 2006 21:03
Vad ska akvariet stå på? Är det inte en bänk med ben utan kanske sockel så borde ju tyngden fördelas bättre, tycker jag som amatör... :)
#6 - 1 juli 2006 21:04
[quote=Kjell Fohrman]Självklart håller golvet - en bokhylla väger mer
[/quote]
Vad har du i din bokhylla, Kjell;) ? Ja just det, du var nyss i Tyskland:D .
#7 - 1 juli 2006 21:11
Tack för dom lugnande orden, Kjell.
Ifs har man ju en massa tunga böcker i hyllan, men det blir väl ändå inte den tyngden som ett akvarium med tunga fiskar i:p

Jag vet faktiskt inte om det är en sockel eller ben.
Men nån slags platta eller dyl kan jag kanske lägga under benen i så fall.

Det handlar alltså om ett 110 liter och ett 200 liters intill varandra på samma vägg! Det är inte ett plankgolv, det är ett riktigt gammaldags parkettgolv. Man ser inga spikmärken.
#8 - 1 juli 2006 21:23
Vi ar 450l i hus som är ej följer standard allt är snett o vingt. Än så länge håller golvet(håller nog mer än man tror). Om inte har vi ha snyggt akvarie i källaren. Golvet håller nog mer än du tror.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 1 juli 2006 21:26
[quote=svea]Tack för dom lugnande orden, Kjell.
Ifs har man ju en massa tunga böcker i hyllan, men det blir väl ändå inte den tyngden som ett akvarium med tunga fiskar i:p
[/quote]
Då vill det till rejält tunga fiskar:p

Största akvariet jag haft i lägenhet på ett "vanligt" golv var ett 1000 liters som var gjort i svetsad plåt - vägde väl ca. 1.3 ton.
Fast där såg jag till att benen kom över reglarna + att jag fördelade tyngden
#10 - 1 juli 2006 21:26
Snett och vingt! [:O] Det låter väl inte så bra. Det måste man kolla med vattenpass, men det vet du förstås.

Du menar alltså om akvariet rutschar ned i källaren!!??:confused: :D

Jag har alltså grannar under här och de är nog inte intresserade av mina firrar.:D
#11 - 1 juli 2006 21:28
[quote=svea]Jag har alltså grannar under här och de är nog inte intresserade av mina firrar.:D[/quote]

HUR vet du det??? Har du frågat dom? :p
#12 - 1 juli 2006 21:39
Ha, ha. Du skulle sett när... nej, jag kan inte berätta det i den här tråden. Då blir Kjell arg!
#13 - 1 juli 2006 21:43
Källaren är min och allt är i lod. Men huset är lite snett o vingt. Har lagt små plastplattor under akvariet för att få det rakt.
#14 - 2 juli 2006 00:54
[quote=svea]Min fråga är om parkettgolvet klarar av 2 st akvarier vid samma vägg.
Det är kortväggen i rummet.
Finns här någon som har kunskap om gamla golv och deras styrka?[/quote]

gå ut på gatan och släpa in dom första 3 personerna du hittar och radar upp dom där du vill ha akvariet och då får du en hum om hur mycke vikt golvet tål.
du kan även be dom hoppa lite försiktigt i takt så ser du även hur mycket golvet svajar ;)
#15 - 2 juli 2006 07:38
Oftast är de äldre husen överdimensionerade, starkare än man kan tro.

Vikten av ditt tilltänkta akvarium kanske landar någonstans som mest runt 300 kg och att jämföra, som Raven syftar till 3 fullvuxna personer sittandes i en soffa.

Vet inte hur det är i Göteborg men här i Stockholm kan man tyvärr inte bara plocka folk hur som helst från gatan och de som är villiga att följa med brukar vara så skraltiga att det behövs minst det dubbla antalet för att komma upp i akvariets vikt.

Är det Adolf-fredrik jag skymtar..........
#16 - 2 juli 2006 09:03
Tänk dig ett besök av glada vänner. Det är 4 stadiga grabbar på 90-100 kilo som sätter sig i din soffa med 4 ben. Belastningen kommer att ligga på 90-100kilo per ben. Tror du att ditt golv skulle klara det? Detta motsvarar på ett ungefär ett 375 litersakvarium på 4 ben. MEN, såna kar görs alltid med 6 ben.

Jag är övertygad om att det golvet som inte håller för 200 kilo per ben inte finns i Sverige, så småkar som man diskuterar här är aldrig några bekymmer.
MVH
Magnus
#17 - 2 juli 2006 14:51
Tack för alla uppmuntrande svar. Det verkar som jag oroar mej i onödan.

Golvet är sådant som gungar när man går på det, endast lite grand så att ancistrusen kutar in i sin grottan, han märker det! Så därför tänkte jag att det kunde vara en viss risk. Och om några stadiga karlar sitter nån timma blir ju inte samma påfrestning som 2 akarier som står där jämt. Hmmm..

Tri-X 400: nej inte Adolf Fredriks utan Katarina.
#18 - 2 juli 2006 14:54
Ja, det är klart.

Kände inte igen förgrunden, Katarina ska det va, den såg lite stor ut

Tack, då slipper jag ta fel i onödan

Lycka Till !
#19 - 11 januari 2007 18:01
Får jag skjuta in en fråga här?
Jag vill skaffa ett 110 l akvarium. Jag bor på övervåningen i ett gammalt hus, övervåningen är tillbyggd på 70 talet.
Golvet är lite gungigt.
Nu ska jag övertyga min mamma om att golvet håller, kan jag det?
#20 - 11 januari 2007 18:06
morrhoppa skrev:
Får jag skjuta in en fråga här?

Jag vill skaffa ett 110 l akvarium. Jag bor på övervåningen i ett gammalt hus, övervåningen är tillbyggd på 70 talet.

Golvet är lite gungigt.

Nu ska jag övertyga min mamma om att golvet håller, kan jag det?

Klart det håller 110L är inte mycket till och med jag väger mer nästan:D då skulle man inte bli bjuden av din mossa till ovanvåningen:p
#21 - 11 januari 2007 19:54
stene: Tack för svaret det ska jag berätta för henne, hon ville vara på den säkra sidan :P
Då har jag alltså klartecken för att börja leta lämpligt akvarium :D
#22 - 11 januari 2007 22:31
Det finns en lösning på problem med svaga golv, man kan göra så att man går till en byggvarufirma och köper en skiva 22mm golspånskiva sågar till den så att den blir något längre än akvarit och ställer karet på det. Då blir det så att man fördelar tygden över en större yta än de små benen som ör på en vanlig ställning. Sandard i nya hus är cc 60cm mellan golvreglarna, men i äldre hus kan det variera STORT vet av egen ärfarenhet.
#23 - 9 februari 2007 04:13
Bor själv i ett flerfamiljshus från 40-talet. Har precis startat upp ett 375 l kar och jag vill gärna tillägga att det gungar rejält på andra våning. Det har blivit sättningar i samtliga golv i lägenheten. Funderar på att sälja karet innan olyckan är framme.

Annons