jag har läst mycket om dom. och det står för det mesta om att de ska ha mycket gömställen.
men kan det inte också bero på att kanske alla zebror är hanar? eller?
OK, men jag tänkte mer på att läsa om deras beteende och det sätt de agerar på i ett akvarium. Att de skall ha mycket gömställen har de gemensamt med de flesta ciklider och om man nu gör massor av fina gömställen och grejer till dom - så behåller dom ändå sitt aggressiva beteende.
Det kan givetvis vara så att dina zebror är hanar allihop och därför bråkar inbördes - men, du har ganska olika storlek på dom och det blir lätt så att den störste och dominante, oftast en hane, tar över och kör med de andra - oavsett om det är olika kön på dom.
Det är därför bäst att introducera en grupp av samma storlek - kanske fyra till sex stycken - i karet. Dessa får växa upp tillsammans och utvecklas på ett naturligt sätt. Till slut brukar det oftast bli så att ett, eller flera par bildas - dessa tar då lätt över karet och kör bort artfränder.
Det är svårt att säga hur du skall göra i nuläget, för det är samtidigt svårt att veta hur din vision om hur du vill ha ditt kar ser ut. Kanske kan du få bukt med jagandet och "mobbningarana" om du släpper i fler zebror - du måste själv våga testa detta. Det är omöjligt att ge ett säkert svar på hur utgången blir - men är de fiskar som du släpper i mindre än den dominante så tror jag tyvärr att jagandet fortsätter. Det är därför bra om man har samma storlek på alla från början.
Dessa ciklider är egentligen inte alls svåra eller komplicerade - det gäller bara att man liksom på förhand vet hur de funkar och att de är ganska aggressiva, speciellt mot artfränder.
Jag hoppas du får det som du har tänkt dig!:)