kommer ej överens. bråkar hela tiden!

#1 - 22 juni 2010 09:27
jag har ett kar på 240 l med 4 st neolamprologus tretocephalus. den största var tjurig på de andra mindre fiskarna och jagade dom ibland, så jag satte honom i ett annat kar (eftersom dom bråkar bara med varandra). och nu har den näst största blivit likadan som den sotra...om inte värre. hur ska jag göra för att få lungt i karet?
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1922197&gid=2582299
Mitt kar.

jag har funderat på att ändra om i karet. kanske ha det bästa reviret längst till vänster.

kan någon hjälpa mig med detta problem?
#2 - 22 juni 2010 09:36
Har du köpt dessa som ungdjur i samma storlek?
240-liter är ju hyfsat stort och det borde kunna funka med ett par, kanske fler...
Det bästa är väl att introducera en grupp, kanske fler än fyra, ungdjur och låta dessa para ut sig. Efter ett tag får man förmodligen sålla ur de fiskar som blir över efter att ett par, eller två har etablerats.
#3 - 22 juni 2010 09:59
nja, det är lite storleksskillnad. jag har 1 på 5cm, 2 på 7 cm och 1 på 11 cm.
#4 - 22 juni 2010 10:00
men jag ska testa att göra om i karet och om inte det funkar kanske jag får köpa flera.

på akvarium malawi har de n. tretocephalus, men enast VF och de är bara 5 cm.

men det kanske ändå var bättre att ha den stora 11 cm hanen i karet. för då fördelas agrissionen på 3 st, nu fördelas det bara på 2 st.
#5 - 22 juni 2010 10:34
OK, nu kanske jag skriver ett något långt svar (många har svårt för det...) men så blir det ibland.
N. tretocephalus är en, av ganska många, Tanganyikaciklider som kan upplevas som lite "svår". Den har ganska typiskt beteendemönster för Neolamprologus - parbildande och duktigt aggressiv, dessutom blir den ganska stor och röjer rejält med mindre fiskar i Tanganyikabiotopen. "Tretan" är kanske inte en ciklid man väljer i ett Tanganyikasällskapskar - speciellt inte om man vill ha lite lugn och skön lunk i baljan.
Om det är just tretocephalus man är intresserad av kanske det är bäst att ha dessa i ett artkar och inte blanda för mycket olika andra arter - helst inte mindre heller - även om det i många fall kan fungera hyfsat ändå.

Du kan pröva att introducera några till och kolla om det fungerar. Jag hade satt in en liten grupp med ungdjur (nu fanns det ju VF där hos dig och det skulle väl vara fränt) och låtit dessa para ut sig - och sedan tagit bort dom som blir över och därmed undanjagade.

Det här låter kanske lite trist, men såhär fungerar det i de flesta fall med Tanganyikaciklider - de är ofta väldigt små och vackra och man vill ha många olika i ett kar - men det är lite svårt att få till det om karet är lite i minsta laget och man blandar alltför mycket. Ofta när det gäller tanganyikahållning blir det faktiskt bättre att rikta in sig på flera lagom stora kar och köra dessa som rena artkar eller blanda ytterst sparsamt.
Ta en funderare på om det är just tretocephalus du är mest intresserad av. Detta skriver jag inte för att avskräcka dig - det är en ytterligt vacker och intressant ciklid, men lite avig och i många fall svår att hålla, speciellt om man vill ha lite sällskapskaraktär i sitt Tanganyika-kar.:)
#6 - 22 juni 2010 16:38
MaxB skrev:
OK, nu kanske jag skriver ett något långt svar (många har svårt för det...) men så blir det ibland.

N. tretocephalus är en, av ganska många, Tanganyikaciklider som kan upplevas som lite "svår". Den har ganska typiskt beteendemönster för Neolamprologus - parbildande och duktigt aggressiv, dessutom blir den ganska stor och röjer rejält med mindre fiskar i Tanganyikabiotopen. "Tretan" är kanske inte en ciklid man väljer i ett Tanganyikasällskapskar - speciellt inte om man vill ha lite lugn och skön lunk i baljan.

Om det är just tretocephalus man är intresserad av kanske det är bäst att ha dessa i ett artkar och inte blanda för mycket olika andra arter - helst inte mindre heller - även om det i många fall kan fungera hyfsat ändå.

Du kan pröva att introducera några till och kolla om det fungerar. Jag hade satt in en liten grupp med ungdjur (nu fanns det ju VF där hos dig och det skulle väl vara fränt) och låtit dessa para ut sig - och sedan tagit bort dom som blir över och därmed undanjagade.

Det här låter kanske lite trist, men såhär fungerar det i de flesta fall med Tanganyikaciklider - de är ofta väldigt små och vackra och man vill ha många olika i ett kar - men det är lite svårt att få till det om karet är lite i minsta laget och man blandar alltför mycket. Ofta när det gäller tanganyikahållning blir det faktiskt bättre att rikta in sig på flera lagom stora kar och köra dessa som rena artkar eller blanda ytterst sparsamt.

Ta en funderare på om det är just tretocephalus du är mest intresserad av. Detta skriver jag inte för att avskräcka dig - det är en ytterligt vacker och intressant ciklid, men lite avig och i många fall svår att hålla, speciellt om man vill ha lite sällskapskaraktär i sitt Tanganyika-kar.:)

jag har inte sagt att det ska vara jättelugnt i karet. bara lugnare mellan fiskarna. för det ska väl inte vara så att en enda fisk trycker in alla fiskar i ett hörn? och sedan jagar dom hela tiden nästan. och de hackar inte på de andra arterna, utan bara på andra N. tretocephalus.

jag har också nyss köpt dom och lagt ut en del pengar på dom, så jag tänker inte bara göra mig av med dom.

jag ska testa arr göra om i karet. funkar inte det slänger jag i min 11 cm hane igen. eftersom då fördelas ju också agrissionen på flera individer, inte bara 2. och då kanske jag också tar och köper fler då.

men om jag köper fler. då behöver jag väl mera revir?
#7 - 22 juni 2010 16:54
Jag förstår precis vad du menar. Tricket är just att med många Tanganyikaciklider så är det så att endast ett, eller i de fall karet är ganska stort, kanske två par av den här typen av art funkar. Neolamprologusgruppen är känd för att vara aggresiv på ett mycket jobbigt sätt, speciellt mot artfränder.
Man får tänka i lite andra banor, typ såhär; Det hjälper inte att fixa fler revir - det är fiskarna själva som fixar revir. Med andra ord: den dominante hanen eller det dominata paret struntar fullständigt i om det finns "fler revir", de tar dessa "revir" eller platser som sina egna direkt. Man får omvandla naturtänk till akvarietänk - i naturen har dessa ciklider enorma revir - och är karet av mindre typ (i detta fallet är ditt kar ganska litet i volym om man jämför) så tar det dominata paret över...liksom.

Prova att köra på den linje du har tänkt dig - det kanske fixar sig på ett bra sätt. Att de inte ger sig på de andra arterna är bra - då kan det finnas god chans att det blir en bra balans där. Men, trist nog är jag rädd att du måste ta med i beräkningen att dina "tretor" kommer att fightas rätt rejält inbördes - det är liksom inte så mycket att göra åt detta. Men, återigen, låt inte detta avskräcka dig - prova med den idé du har tänkt dig och kolla om det funkar!:)
#8 - 22 juni 2010 17:43
många säger att jag bör skaffa flera. men tror du att det hjälper om jag släpper i ett par till?
#9 - 22 juni 2010 17:45
just nu låter jag de undantryckta få gå i karet först, sedan släpper jag i de andra. annars om det går helt åt skogen blir det väl bara att ha en i karet. men då kommer de andra få egna kar istället
#10 - 22 juni 2010 18:08
Det är nästan omöjligt att säga hur du skall göra - här måste du nog testa dig fram lite och se vad som händer.
När det gäller denna typ av ciklid brukar man säga, eller hålla som tumregel att det är bäst att börja med en grupp där alla individerna är lika stora. De parar ut sig och det dominanta paret tar därefter i princip över karet. Detta uttrycker sig i ett ständigt jagande av de andra individerna.

Jag kanske upprepar mig nu, men om karet inte är så stort att det tillåter en volym där ytterligare ett par till kan etablera sig så är det ganska svårt att hålla mer än ett par.
Sedan finns en variant av Tanganyika-kar där det inte inreds med så mycket sten och gömställen, i dessa (i mitt tycke väldigt trista kar) triggas inte revirlusten igång på samma sätt och fiskarna simmar mest planlöst omkring - men så tror jag inte att du vill ha det.

Kör på den linje som du har i tankarna - testa och se om det kan funka. Ibland är det just "trial and error" som är grejen för att komma på hur man skall lyckas.
När många säger att du skall skaffa flera så är det nog just den idén att man brukar börja med en grupp på fyra-sex eller fler stycken för att låta dom sköta rangordningen själva - testa detta också, men ta ett snack med affären och fråga om du kan få option att möjligtvis lämna tillbaka dom som inte kommer att funka i gruppen vid ett senare tillfälle.

En sak till; detta med hur ciklider beter sig är inte en exakt vetenskap - vissa tanganyika-kar kan ha ett myller av arter ganska sammanpressat och det tycks uppstå en relativt god balans. I vissa andra kar är det stört omöjligt att blanda arter på det viset - man måste testa, och våga vara beredd på att det kan gå lite snett!
Jag hoppas att du får till det så som du har tänkt dig!:)
#11 - 22 juni 2010 18:09
jag testade med de två mobbade först i karet. men det då var det ju den minsta som blev mobbad av den större. jag tror nästan att mitt kar är för litet för flera än 1 n. tretocephalus.

jag undrar om det blir lugnare med ännu flera zebror.
#12 - 22 juni 2010 18:17
Nej, ditt kar är inte för litet för mer än en. Men, du måste börja med en grupp där individerna är jämbördiga så att de kan mäta sig inbördes på ett "demokratiskt" sätt - för till slut bildas det ett par och detta par kommer troligtvis att sopa banan med de andra som inte hinner få en chans att hävda sig.
Till att börja med tror jag du måste vara medveten om vad det är för typ av ciklid du har tänkt att ha i karet - känna till hur de beter sig och deras sätt att agera i ett akvarium...

Vad är det för zebror du hade tänkt att tillföra? Den dominante hanen som är jobbig nu kommer inte att bli mindre jobbig mot sina artfränder för att du petar ner mer fisk av en annan sort.
:)
#13 - 22 juni 2010 18:30
Aha, du menar "tanganyikazebra", alltså samma fisk vi snackar om - jag är inte van vid handelsnamnen - sorry![:o]

Ja, du måste nog testa och kolla om det funkar - försök att få individer i ungefär samma storlek!:)
#14 - 22 juni 2010 19:02
MaxB skrev:
Aha, du menar "tanganyikazebra", alltså samma fisk vi snackar om - jag är inte van vid handelsnamnen - sorry![:o]

Ja, du måste nog testa och kolla om det funkar - försök att få individer i ungefär samma storlek!:)

ok, då får det bli en grupp VF. jag har redan 1 VF. de andra får nog gå i en 310:a med troffar då (har inte troffarna än...men det kommer;))
#15 - 22 juni 2010 19:09
Det är bra!:) Testa i lugn och ro - och kolla vad som händer!
Tro mig, jag har varit i samma situation som du många gånger. Jag hade tur när jag började för många år sedan som hade en äldre kompis som hade massor av akvarium, speciellt Tanganyika, och jag fick många rediga, sakliga råd av honom.
Det är jävligt frustrerande när det inte riktigt funkar i akvariet - men i de flesta fall fixar det sig till slut!:)
#16 - 22 juni 2010 21:30
fast jag e lite skraj ändå att köpa 3-4 st nya zebror. eftersom de är ju också VF. de kostar 225 kr/st. och om det går åt skogen, så gör det de verkligen.

men sen måste jag ha plats till mina andra odlade zebror. och 310:an har redan en del ivånare som skalarer (odlingspar) och även ett par prinsessor (går tillfälligt). fast de borde komma överenns med sesorna iaf, men skalarerna?.´jag har ju redan den stora 11 cm där. men då var det akut och jag behövde ha ett kar till honom.

men annars om det ej funkar kan jag ha den stora 11 cm i mitt kar här hemma ensam. eftersom jag gillar lite större ciklider.

men vi får se.

det har iaf lugnat sig lite bland dom just nu. men de står fortfarande i att hörn. fast inte lika packade som förut
#17 - 22 juni 2010 22:04
Oh, Man! Jag känner verkligen för och med dig!
Jag fattar att du är skraj för att köpa fler dyra "zebror" - det hade jag också varit...
Jag hoppas innerligt att du inte tar illa upp nu, eller misstycker, då jag säger att du just i detta nu har upplevt vådan av att inte riktigt ha haft koll på vad det är du stoppat i ditt kar.
Man köper ofta fiskar på utseende och storlek i affären och tänker inte riktigt på vad det blir av dom efter en tid.
Återigen, tro mig verkligen, jag har gjort samma grej massor av gånger, men fått bita i det sura äpplet och "göra om - göra rätt".
Nu, jag har ett förslag, såhär; Till att börja med, ta en rejäl funderare på om det är just tretocephalus du är intresserad av - läs, kolla nätet, låna böcker, studera och lär in allt du kan om dessa ciklider i så fall. Lär dig en grundkänsla för hur den här gemensamma gruppen, Neolamprologus och dess olika undergrupper fungerar - både i det naturliga Tanagnyikasjölivet och även överfört i trånga akvarium - det finns både likheter och skillnader (milsvida) mellan dessa medium!
Vad vill du med ditt T-kar? Vill du ha en härligt sammansatt grupp, som i och för sig kanske har lite småbråk emellan sig, men ändå kanske lite fler arter som kan gå i ett ganska trångt kar? Detta går att ordna till om man bara väljer lite smart.
De ciklider du har nu är egentligen inte så oerhört komplicerade - det gäller bara att känna till hur de fungerar och acceptera att de inte bryr sig om vad du anser om ditt akvarium - det är deras hem! Dom regerar, styr och ställer (utefter sina naturliga instinkter) och kör sin grej oavsett hur mycket du tycker att du möblerar och donar, grejar till det bättre, fixar revir och så vidare - dom skiter i dig - MEN, du får inte skita i dom!
#18 - 23 juni 2010 08:26
jag har läst mycket om dom. och det står för det mesta om att de ska ha mycket gömställen.

men kan det inte också bero på att kanske alla zebror är hanar? eller?
#19 - 23 juni 2010 09:43
Auratusen skrev:
jag har läst mycket om dom. och det står för det mesta om att de ska ha mycket gömställen.

men kan det inte också bero på att kanske alla zebror är hanar? eller?

OK, men jag tänkte mer på att läsa om deras beteende och det sätt de agerar på i ett akvarium. Att de skall ha mycket gömställen har de gemensamt med de flesta ciklider och om man nu gör massor av fina gömställen och grejer till dom - så behåller dom ändå sitt aggressiva beteende.

Det kan givetvis vara så att dina zebror är hanar allihop och därför bråkar inbördes - men, du har ganska olika storlek på dom och det blir lätt så att den störste och dominante, oftast en hane, tar över och kör med de andra - oavsett om det är olika kön på dom.

Det är därför bäst att introducera en grupp av samma storlek - kanske fyra till sex stycken - i karet. Dessa får växa upp tillsammans och utvecklas på ett naturligt sätt. Till slut brukar det oftast bli så att ett, eller flera par bildas - dessa tar då lätt över karet och kör bort artfränder.

Det är svårt att säga hur du skall göra i nuläget, för det är samtidigt svårt att veta hur din vision om hur du vill ha ditt kar ser ut. Kanske kan du få bukt med jagandet och "mobbningarana" om du släpper i fler zebror - du måste själv våga testa detta. Det är omöjligt att ge ett säkert svar på hur utgången blir - men är de fiskar som du släpper i mindre än den dominante så tror jag tyvärr att jagandet fortsätter. Det är därför bra om man har samma storlek på alla från början.

Dessa ciklider är egentligen inte alls svåra eller komplicerade - det gäller bara att man liksom på förhand vet hur de funkar och att de är ganska aggressiva, speciellt mot artfränder.

Jag hoppas du får det som du har tänkt dig!:)
#20 - 23 juni 2010 12:52
jo, men vad jag hade tänkt var att ta bort de större zebrorna (de odlade) och ha kvar den lila VF:en. sedan köpa flera i samma storlek. vad tror du om det då?
#21 - 23 juni 2010 12:56
Det låter som en mycket bra idé!
Då kan du liksom "börja om från början" och få lite harmoni fiskarna emellan!

Annons