Kommer ni ihåg när ni var nybörjare???

#1 - 1 juli 2007 21:48
Jag tycker att det är många panikslagna nybörjare som inte får svar på sina frågor fast att det är över 700 personer online... Synd :(
Jag brukar försöka hjälpa till med vad jag kan men jag är inte proffs utan bara en glad amatör [:o]

Det verkar som att många har blivit rädda för eller struntar i att skriva här på Zoopet på senaste tiden :confused: Som sagt, många är online men få skriver något :(
#2 - 1 juli 2007 22:06
Håller med dej!

Katharina skrev:
Jag tycker att det är många panikslagna nybörjare som inte får svar på sina frågor fast att det är över 700 personer online... Synd :(

Jag brukar försöka hjälpa till med vad jag kan men jag är inte proffs utan bara en glad amatör [:o]

Det verkar som att många har blivit rädda för eller struntar i att skriva här på Zoopet på senaste tiden :confused: Som sagt, många är online men få skriver något :(

[COLOR=black]Jag är inte heller något proffs men går in där jag kan. Ingen nybörjare skulle behöva utsätta sig för NOLL svar. Så där tycker jag alla som kan bör gå in och försöka svara. Blir det FEL så är det alltid någon som mycket snabbt rättar till det.....:D[/COLOR]
#3 - 1 juli 2007 22:11
Håller inte riktigt med dig där;)!
De flesta får nog svar på sina frågor, men sedan att det kan ta tid ibland är det inte mycket att göra någontong åt. Om det är tex 500 inloggade samtidigt kanske det är max hälften som verkligen är på Zoopet, och av dessa kanske det inte är en enda som kan just det svaret.
Att en del frågeställningar inte får svar kan vara många orsaker på, dels att frågan kan vara diffus, frågan kan vara ställd 100 gånger tidigare, och som sagt kanske ingen som kan svaret. Sedan finns det ganska många duktiga akvarister som inte vågar eller vill skriva något utan bara ta del av forumet som sådant.
#4 - 1 juli 2007 22:15
jag brukar också hjälpa nybörjare, kan inte fler göra det?
Jag brukar hjälpa 1 eller 2 smtidigt väldigt mycket.( blir förvirrande om man svarar i 10 trådar)
#5 - 1 juli 2007 22:38
Det var ju just det... Kommer du ihåg...

ansjo skrev:
Håller inte riktigt med dig där;)!

Att en del frågeställningar inte får svar kan vara många orsaker på, dels att frågan kan vara diffus, frågan kan vara ställd 100 gånger tidigare, och som sagt kanske ingen som kan svaret.

När du började.. Du hade precis hittat Zoopet och börjat att kika där, det var ganska mycket och väldigt förvirrande att sitta där och leta... Du hade fullt upp med att kolla på dina nya fiskar och ditt supersnygga nya kar och så upptäckte du något som verkade skumt.. :eek:

Panikslagen började du att leta på Zoopet efter någon liknande fråga men panikslagen som du är slänger du ur dig en fråga och sedan sitter du där och kollar på karet och kollar på datorn och hoppas på att någon ska svara snabbt...[:-117]

Känner du igen det?? Sedan blev du jätteledsen om ingen svarade.. [:-28] Inte sjutton hade du en tanke på att du måste formulera frågan med en ingående beskrivning av karet... Du trodde att det bara fanns ett svar på frågan oavsett vad det gällde...

Hmm, så var det för mig iaf fast jag har haft akvarium förr men då med Malawis och utan växter eller någon koll på vattenbalanser osv...
Malawis gick ju sjutton inte att ta död på om de inte slog ihjäl varandra för att de var för få.. Mitt ex har fortfarande ättlingar till mina firrar kvar.. :D :D :D Sen är jag vuxen, hmm... Men jag kan tänka mig hur det är för någon som är 10 år...
#6 - 1 juli 2007 23:53
Håller helt med Anders. De flesta får nog svar på sina frågor men samma frågor upprepas väldigt ofta, det kan tom vara flera trådar på gång tillika med nästan identiska frågor.

Hur många här på forum är profs egentligen? Jag har ingen aning men jag tippar på att det är en försvinnande liten andel. De flesta är nog glada amatörer som har en gemensam hobby.

Jag kommer ihåg då jag själv började. Det var långt före Zoopet eller ens persondatorn var uppfunnen. Då lånade man böcker från biblioteket (gör det ofta ännu) och läste på samt frågade vänner och bekanta. Det är mycket som har ändrat sedan dess angående Skötselrutiner och -metoder.

Jag är ingen expert men jag hjälper så gott jag kan. Det känns många gånger som om det är man själv som behöver hjälp och då är det alltid någon här på forum som har ett råd eller åsikt till problemen
#7 - 2 juli 2007 08:27
Jag måste också hålla med Anders!
Jag minns mycket tydligt hur det var att vara nybörjare. Det var tusentals frågor som man fick testa sig fram svaren på genom "trial and error" och man sparade pengar eller terrade morsan om att få en saftig akvariebok (minns ni IPC:s Stora Akvariebok?) i julklapp.

Jag minns också att jag, innan jag började skriva här på forumet spenderade nästan två år av bara läsande av poster och inlägg. Jag sökte mig till Zoopet pga Discus - jag ville veta allt och framför allt, vad folk i gemene man hade för erfarenheter av denna ciklid - trots då att jag själv sysslat med ciklider i 35 år innan (förutom Discus).

Jag tror att det är lätt att uppfatta Zoopet som någon sorts "larmcentral", "fiskakut" eller "vetrinärmottagning för fiskar". Väldigt många förväntar sig svar på direkten, och när ett svar inte kommer omedelbart kan det i vissa fall bli sura miner typ; "men snälla nån, svara då!", "varför är det ingen som hjälper mig nu", "kan inte någon av experterna ens svaret på min fråga" - ungefär sådär.

Jag har själv svarat på ett par tre frågor på "Amerikanska ciklider" den senaste veckan/veckorna och inte fått någon respons överhuvudtaget - de frågor jag svarat på tycks inte följas upp av frågeställaren och några vidare kommentarer verkar inte vara nödvändiga... Det där är ju en omvänd problematik.

Det är ju som "Ansjo" skriver att det kanske inte alltid finns någon som kan svaret på frågan just i det ögonblick som frågan ställs - sedan försöker jag att åtminstone alltid hälsa en nykomling välkommen, men gör detta helst om jag samtidigt kan ge ett adekvat svar på en viss fråga.

När man skriver på ett forum är den kända "Netiketten" viktig i sammanhanget - det beror alltså, tror jag, på hur en fråga formuleras. Om någon skriver att; "Detta är min första post, jag har ett akvarium si och så, såna fiskar och bla, bla, mitt problem är att mina fiskar bla, bla, bla, hur skall jag göra? Tacksam för tips och svar" så kommer det automatiskt ett antal räddare i nöden, faktiskt därför att frågan tycks vara ställd på ett rakt och begripligt sätt.
Om en person skriver in på Zoopet för första gången så här; "Mina fiskar har lagt ägg! Vad gör jag nu? Jag förväntar mig snabba svar för det gäller liv eller död - det är katastrof!"
så kan jag tänka mig att många tänker; "puooohh - jaha, here we go again, Vad är det för fiskar? hur stort är karet?" o.s.v, o.s.v.

Sedan är det väl också på det viset att alla inte läser alla trådar i alla ämnen - jag själv besöker bara en bråkdel av zoopets alla ämneskategorier därför att jag är intresserad av just dessa specifikt.
Dessutom är jag ganska ovillig att svara på frågor eller ge tips i ämnen där jag inte har rejält på fötterna - är jag minsta tveksam om svaret låter jag bli att svara!

Jag tycker nog att de flesta får bra hjälp i de flesta ämnen och bär man sig inte åt som en idiot känns det väl som att de flesta också blir varmt välkomnade här på Zoopet. Ingen vill stå eller hamna utanför men ibland kan det kanske ta ett par dagar innan det liksom rullar igång - öppenhet, vänlighet och ett ödmjukt sätt är alltid gyllene nycklar till ett gott samtal, både i verkliga livet och i synnerhet på ett forum!:)
#8 - 2 juli 2007 08:39
Katharina skrev:

Panikslagen började du att leta på Zoopet efter någon liknande fråga men panikslagen som du är slänger du ur dig en fråga och sedan sitter du där och kollar på karet och kollar på datorn och hoppas på att någon ska svara snabbt...[:-117]

Känner du igen det??

Nej tyvärr gör jag inte det för det fanns varken datorer eller Zoopet när jag började med min första fisk 1977;)!
Jag har fått gå den hårda vägen, att lära mig av misstag men det har gått bra under alla år, jag kan lätt räkna de gånger soom jag har haft sjukdomar i mina kar på ena handens fingrar och det är jag glad för. Där jag lärde mig mest var i en akvarieaffär som jag hängde mycket i, och ägarna var tidernas trevligaste människor och duktiga på akvaristik. Jag jobbade även extra där under min skolgång när jag var ledig och då fick man suga i sig allt som var viktigt.
Men jag förstår din tankebana, men om du går igenom trådarna de senaste månaderna är det nog inte många frågor som inte har fått något svar.
#9 - 2 juli 2007 08:42
Många nybörjare blir bortskrämda
det är sant och jag tycker att även om frågan finns i miljoner så kan man ändå svara ett bra svar, inte bara *sök* eller nåt sånt.
#10 - 2 juli 2007 08:45
3 guppy skrev:
Många nybörjare blir bortskrämda

det är sant och jag tycker att även om frågan finns i miljoner så kan man ändå svara ett bra svar, inte bara *sök* eller nåt sånt.

Men varför är det så svårt att söka?
Många gånger när man läser samma fråga för 100:e gången gör man själv en sökning och får 345 träffar och då kan man undra varför de inte provat det tidigare?
#11 - 2 juli 2007 08:45
Om du går igenom trådarna de senaste månaderna är det nog inte många frågor som inte har fått något svar.[/quote]
nej men det kommer vara nybörjare som några svar men där det ända som står är sök eller läs artbeskrivningen.

Själv blev jag nästan mobbad i början här.
ingen annan ska ha det det är terror.
jag vet hur det är och vill inte att nångon annan ska få uppleva det.:(
#12 - 2 juli 2007 08:47
ansjo skrev:
Men varför är det så svårt att söka?

Många gånger när man läser samma fråga för 100:e gången gör man själv en sökning och får 345 träffar och då kan man undra varför de inte provat det tidigare?

det är taskit mot en nybörgare som har 1 enda inlägg noterat och som är i dessperat behov av hjälp.om man bara skriver sök så vet dem inte hur man ska göra.

Latmaskar skriv ett par rader istället för att skriva detta eviga tråkiga

Sök.;)[:(!]
#13 - 2 juli 2007 08:53
Jo det kommer jag ihåg, men ursäkta att jag säger det, men dina frågor var lite konstiga och en del inlägg kanske inte de bästa i världen.
Det är ändå skönt att det har lugnat ner sig och du ska även ha kredit då dina inlägg ändrat karaktär den senaste tiden och de har blivit accepterade på ett helt annat sätt.
Nej, mobbad ska man inte bli varken här eller någon annanstans då är det något som är fel. Sedan att en del sticker ut hakan i tid otid kan man inte göra så mycket åt!

Om en nybörjare har frågor så ska han givetvis få de svar h*n förtjänar, men att se samma fråga varje dag gör att man väljer den enkla vägen och hänvisar till de tidigare ställda frågorna.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 2 juli 2007 08:57
Jag tycker nog i likhet med övriga att de flesta får rätt hyfsade svar. Om nu det är så att man inte får svar så kan det ju bero på att man formulerat sin fråga otydligt, lagt in för många frågor i inlägget, varit för långrandig (var kort och koncis när du frågar).
Det kan ju faktiskt också vara som så att det är frågor som egentligen är nästintill omöjliga att svara på utan att man vet alla fakta. Själv svarar jag nästan aldrig på t.ex. sjukdomsfrågor eftersom jag menar att man ens med 75% säkerhet kan ge ett bra svar utan att ha sett fisken och ha alla mätvärden i akvariet. För att kunna svar med 90% säkerhet på de frågorna så måste dessutom fisken undersökas under mikroskop.
I så fall tycker jag nog istället att det är ett större problem att en del ger tvärsäkra svar på en del frågor utan att egentligen ha en susning om vad det gäller.

Sedan skulle jag också vilja föreslå att ni INTE ställer frågorna i kategorin "Mitt första akvarium". De som verkligen är experter inom ett ämne håller ofta rätt bra koll på vad som skrivs och frågas inom "sin kategori" - det kan gälla växter, afrikanska ciklider, killis, saltvatten etc. etc.
Det skrivs ju trots allt ca. 600 inlägg per dygn i Zoopets forum och det säger sig självt att ingen hinner kolla allt (även om man skulle vilja det) utan man koncentrerar sig naturligt nog på att läsa det man är intresserad av.
Det var ett misstag av mig att införa kategorin "Mitt första akvarium" men den har ju blivit så populär att det är svårt att lägga ner den.
#15 - 2 juli 2007 09:11
3 guppy skrev:
det är taskit mot en nybörgare som har 1 enda inlägg noterat och som är i dessperat behov av hjälp.om man bara skriver sök så vet dem inte hur man ska göra.

Latmaskar skriv ett par rader istället för att skriva detta eviga tråkiga

Sök.;)[:(!]

Jo, men Guppy! Det är ju just för att visa nybörjaren att det finns en ypperlig sökfuntion som med största sannolikhet radar upp 789 svar på just den fråga som ställs. Det är väl toppen att man kan få omedelbara svar på det viset, eller hur? Ofta skriver man ju också till nykomlingen hur man skall söka; "gå upp i menyn och använd sökfuntionen..."

Att man inte svarar på ett inlägg tror jag har väldigt lite med lathet att göra!
#16 - 2 juli 2007 09:15
Jag håller helt och hållet med MaxB.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 2 juli 2007 09:24
Lite statistisk.
Av de 1173 senast aktuella trådar i detta forum har 1126 (eller 96,2%) fått svar. Jag tycker att det är en väldigt hög siffra.
#18 - 2 juli 2007 09:34
Lite statistisk.

Av de 1173 senast aktuella trådar i detta forum har 1126 (eller 96,2%) fått svar. Jag tycker att det är en väldigt hög siffra.

Det kan jag hålla med om! Det skulle vara kul att se vad det är för typ av trådar som inte fått några svar, och jag tror även att det är en försvinnande liten andel som kommer från nybörjare.
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 2 juli 2007 09:40
ansjo skrev:
Det kan jag hålla med om! Det skulle vara kul att se vad det är för typ av trådar som inte fått några svar, och jag tror även att det är en försvinnande liten andel som kommer från nybörjare.

Du kan ju kolla själv genom att gå in på resp. kategori och bläddra. Det är väldigt blandat vilka det är som inte fått svar och vilka typer av frågor som ställts.
#20 - 2 juli 2007 09:46
Lägg därtill alla frågor som besvaras och som inte följs upp av trådskaparen/"frågaren", utan som uppenbarligen ignoreras i samma stund som frågan skickats in...
#21 - 2 juli 2007 14:06
MaxB skrev:
Jag måste också hålla med Anders!

Jag minns mycket tydligt hur det var att vara nybörjare........ vänlighet och ett ödmjukt sätt är alltid gyllene nycklar till ett gott samtal, både i verkliga livet och i synnerhet på ett forum!:)

yay! jag läste hela meddelandet *stolt* :D

jag tycker faktiskt att det är väldigt många nybörjare får andra svar än "sök".
har varit borta från zoopet ett tag (halvår :rolleyes:) och enligt mig har det blivit en ganska stor skillnad. folk ger långa svar på frågor som redan svarats hundratals gånger :p
#22 - 2 juli 2007 14:25
Faktum är att jag oftast brukar skriva lååååååånga svar, därför att jag själv, om jag undrar något, vill ha ett uttömmande klart svar. Det har hänt vid något tillfälle att jag efter, kanske sju-åtta liknande svar på t.ex. Fjärilsciklidfrågor kan härleda till de trådar jag svarat på förut.

Jag vet inte om du menar att det är negativt med ett långt, uttömmande svar (du tyckte ju att det var jobbigt, tror jag...) att läsa mitt inlägg innan:)

Jag gillar att både läsa och skriva detaljerade frågor och svar!:)
#23 - 2 juli 2007 14:42
nejnej! jag bara skämtade :D
det var ett väldigt bra inlägg. visst är det jättebra med detaljer och så, jag trodde bara att det inte gick att göra SÅ långa inlägg om det här ämnet

bra gjort! jag hade iaf inte klarat att göra det :p (ej ironisk, det var ett bra inlägg)
#24 - 2 juli 2007 16:43
Jag är med dig, Fellan! Cool Breeze!!!:)

Det här ämnet skulle jag nog kunna skriva en bok om... tror jag.

Även om ämnet devierat något från trådens ursprungliga mening, alltså att nykomlingar, eller rättare sagt, alla borde få ett svar, så är detta med vår skriftliga kommunikation ytterst intressant.
I och med att vi inte hör tonfall och melodi i det vi läser kan tyvärr många korta, rumphuggna frågor uppfattas som... tja, nästan vresiga och tykna, som vi säger här i götet - och dessa kanske inte alltid uppmanar till ett direkt svar. Den som läser frågan kanske tänker; "phuff, du får la läsa i trådarna lite"...

Jag måste säga att jag har blivit varmt välkomnad här på forumet och faktiskt fått nya "cyber"-vänner. En kille som jag fick en direkt och mycket trevlig kontakt med är signaturen "Ansjo" - vi umgås till och med irl nuförtiden och donar med våra kar och fiskar, och en kille som heter Matte har jag låååååånga PM-samtal med ang. fiskar, inredning och div. akvariejox. Enormt kul!

Såå, självklart skall ALLA ha och få svar på sina frågor och inlägg men jag tror att själva sättet att skriva sitt inlägg på i viss mån är självsanerande.

:) - (de här smileygubbarna är mycket effektiva i text också, då de sätter en icke hörbar ton i det man skriver.)
#25 - 2 juli 2007 17:17
En liten tankle jag hade i det hela att en andel av de 700 personer som är online också är nybörjare och kan inte svaret på frågan...

Jag försöker alltid svara på frågor jag kan, men oftast kan jag inte svara på frågorna då jag också räknas som nybörjare. Då är det onödigt att jag börjar gissa eller hur?
#26 - 2 juli 2007 18:18
För det mesta känner jag mig själv som en nybörjare trots att jag har höllt på med akvarier i drygt 30 år så fullärd blir man aldrig.Så även jag är fortfarande en glad amatör när det gäller akvarier..
När jag började så hade vi inga datorer, jag fick låna böcker på bibblan, fråga dom som jobbade på zooaffären eller bolla mina frågor & funderingar med ex. min kompis som jag hade då. Eller så fick man försöka använda sitt egna sunda förnuft, ja i alla fall så gott det gick då när man bara var 12-13 år gammal..

Dom gånger som jag är inne här på zoopet så tycker jag att det ser ut som att dom flesta får svar på sina frågor. Det är ju inte alltid man har tid till att svara på varenda inlägg, och jag tror nog att de flesta här på forumet gör så gott dom kan för att hjälpa nybörjarna.
Men tycker dom att dom ändå inte får ngt svar så kan man ju låna böcker, om man inte vill gå till bibblan så finns det ju många bra artiklar här på zoopet, det är ju artiklar som täcker det mesta som har med akvariehobbyn att göra, i alla fall det jag har läst..

Så ibland lära man söka lite själv, man kan inte få allt serverat på en gång eftersom det tar sin lilla tid ibland, många här har både jobb, familj & annat att göra..

Hälsningar Anneth
#27 - 2 juli 2007 18:27
Visst, Morrhoppa och Anneth!
Det är ju att forumet spänner från nybörjare till experter som är så himla gott!
Själv är jag fullständigt novis på de flesta ämnen men har några specialare upp i ärmen. Dyker det upp en fråga som jag känner att jag kan svara vettigt på så lägger jag in ett svar - så tror jag de flesta tänker, och där har vi nog ägget, det är med andra ord inte alltid ett svar kommer på direkten utan det kan ta lite tid innan bollen sätts i rullning.

En annan femma är ju att idag skall allt gå så vansinnigt fort - sker inte en grej omedelbart så är det liksom asjobbigt för vissa att stå ut.

Jag kan inte riktigt begripa att om man har ett problem med att t.ex. ens Skohornssciklider inte leker, och man tittar in på avdelningen för Långtbortistanska ciklider och där finns sex trådar som handlar om just detta, att man inte läser trådarna och kollar om ett möjligt svar redan finns...

Några kanske invänder mot detta och känner att man vill ha svar på just "sin" fråga - men jag tror att upprepningar och en viss ton ibland gör att frågan inte blir besvarad.
Som många nämnt tidigare; de flesta får ju faktiskt svar - i olika längd och valör.

Ett forum är ett community, en familj där det gäller att samsas under vänliga och vettiga former. På de flesta forum, både svenska och utländska är just upprepning en av de största anledningarna till att folk tröttnar på att replikera.

Men, jag tycker iallafall att Zoopet är enormt vänligt och tillmötesgående bland de som skriver här, och att tonen i 99% av fallen är trevlig. Det finns alltid s.k. "Troll" som bara skriver på forumet för att retas, provocera eller helt enkelt ställa till jävelskap - dessa åker oftast ur forumet efter en tid - av sig själva eller blir avstängda.

Jag tycker det är väldigt kul att både läsa och skriva här på Zoopet...varje dag...[:o]
#28 - 2 juli 2007 20:27
Hi hi..

Vilken respons... Många svar fick jag :D

Jag var också helt ny innan Zoopet fanns och sprang på bibblan och lånade ett otal fiskböcker och stolpade envetet efter min kunniga granne ut i skogen och håvade in loppor till hans akvarium...
Men då kunde jag inte direkt något om vattenbalans osv. Sedan hade jag Malawis som ju inte behövde mer än mat och vattenbyten...

Så nu när jag startade upp igen så frågade jag gud och hela världen och fick tipset om Zoopet... Sen satt jag här och läste och läste och läste... Startade upp mitt kar efter konstens alla regler som jag lärt mig här och det har fungerat jättebra men jag kunde ändå känna den där oron som man har när något är nytt.. Åhh, är det för lite syre, hjälp :eek: nu dör nog alla fiskar... Jag slängde iväg några trådar då minns jag och var såååå lycklig för svaren...

När man har haft karet ett tag så lugnar man ner sig lite och får inte samma panik utan kan ge sig tid att leta plus att man hittar bättre i forumet..

Som sagt jag kan bara föreställa mig hur det känns för en 10 åring som skaffar sitt första kar... Visst spelar vett och ettikett stor roll men jag tror också att dessa unga lär sig tonen allt eftersom...

Jag tycker också att det är jättekul med Zoopet.. ;)
#29 - 2 juli 2007 20:42
Härligt att du kom tillbaka där Katharina, efter den långa loopen som blev resultatet av din trådstart!

Jag tror inte det är någon som begär at 10-åringar utan vidare skall kunna alla "regler" eller "hur man möjligtvis bäst bär sig åt" direkt. När man är yngre är man ju ganska ivrig, så frågor och förväntan på svar kanske blir lite forserade. Ibland är det faktiskt svårt att veta om någon är yngre eller äldre. Jag själv (fast jag begriper inte riktigt hur och varför... faktiskt) har blivit tagen för ett litet barn här på forumet.

Alla är vi barn i början och jag håller helt med dig om att man bör försöka få med alla i gemenskapen och att visa respekt för alla typer av frågor som ställs!:)

Ett exempel nu är en fråga på forumet om hur och när Slöjstjärtar leker. Jag undviker den frågan för jag kan inte ett dyft om Slöjstjärtar... men man kanske borde svara; Hej och välkommen... ändå...?
Något att fundera på faktiskt!:)
#30 - 2 juli 2007 20:53
Ha ha..

Jag satt och tänkte samma sak :D Slöjstjärtar är för mig ett mysterium så det får nog bli "hej och välkommen" i såfall.

Hinner inte riktigt sitta vid datorn nu, vi håller på att tapetsera om 3 åringens rum så det är lite kaos här hemma. Plus att 3-åringen inte sover på kvällarna för tillfället utan sitter i denna stund vid mina fötter och otåligt (ljudligt) väntar på att jag ska bli klar och läsa saga... ;)

Kul respons iaf, tycker jag... :)
#31 - 2 juli 2007 20:57
Katharina skrev:
Jag satt och tänkte samma sak :D Slöjstjärtar är för mig ett mysterium så det får nog bli "hej och välkommen" i såfall.

Hinner inte riktigt sitta vid datorn nu, vi håller på att tapetsera om 3 åringens rum så det är lite kaos här hemma. Plus att 3-åringen inte sover på kvällarna för tillfället utan sitter i denna stund vid mina fötter och otåligt (ljudligt) väntar på att jag ska bli klar och läsa saga... ;)

Kul respons iaf, tycker jag... :)

Det var en bra och intressant tråd du skapade!
Detta med text och hur man komunicerar är ett härligt ämne!:)
#32 - 2 juli 2007 21:18
MaxB skrev:
Jag tror inte det är någon som begär at 10-åringar utan vidare skall kunna alla "regler" eller "hur man möjligtvis bäst bär sig åt" direkt. När man är yngre är man ju ganska ivrig, så frågor och förväntan på svar kanske blir lite forserade. Ibland är det faktiskt svårt att veta om någon är yngre eller äldre. Jag själv (fast jag begriper inte riktigt hur och varför... faktiskt) har blivit tagen för ett litet barn här på forumet..

Nämen, zoopetare! fy på er! hur kan ni ta max för ett barn?? med hans lååånga inlägg :p

jag tycker inte att det existerar några längre väntetider här på zoopet. max en dag om det inte är något ovanligare ämne (nybörjarfrågor brukar dock sällan hamna under kategorin ovanligt...), och visst överlever fiskarna en dag utan att du vet hur dom förökar sig eller vilken art dom är? om man inte står ut att vänta en dag kanske den här sidan är något: http://www.justfuckinggoogleit.com/

"remember google is your friend" :p

för övrigt tror jag inte att någon tio-åring klarar att sköta ett akvarium helt själv. oavsett hur mycket tid h*n spenderar på zoopet eller med näsan i akvarieböcker kommer det att krävas föräldrarnas hjälp om fiskarna ska få det bra. jag tvivlar dock INTE på att en 10-åring klarar att hålla dom vid liv ;)
#33 - 2 juli 2007 21:31
[QUOTE=Fellan;984984]Nämen, zoopetare! fy på er! hur kan ni ta max för ett barn?? med hans lååånga inlägg :p

Ja, den där grejen är ordentligt uppförstorad av mig, måste jag erkänna (men även barn kan skriva långa inlägg:D).
Det hände en gång att en zoopetmedlem blev överraskad av att jag var vuxen... Alltså är tillfället en engångsföreteelse och byggde nog på något litet missförstånd. Nej, jag tror nog de flesta gäspar stort och tycker jag är särdeles vuxen när jag bränner av mina långa inlägg och visar miljoner bilder på mina lekande röda Discusar.:p
#34 - 2 juli 2007 21:40
MaxB skrev:
[quote=Fellan;984984]Nämen, zoopetare! fy på er! hur kan ni ta max för ett barn?? med hans lååånga inlägg :p

Det hände en gång att en zoopetmedlem blev överraskad av att jag var vuxen...

Jag vet vem det var;)! Lika kul varje gång, Max-ponken:p!
#35 - 2 juli 2007 21:49
Gooo-gooo da-da..
Jag vill ha blommig discuskorv till lunch - mamaaa![:-86]
#36 - 3 juli 2007 08:17
TEXT och konsekvenser...

MaxB skrev:
Det var en bra och intressant tråd du skapade!

Detta med text och hur man komunicerar är ett härligt ämne!:)

[COLOR=green]Hyperintressant! Text och kommunication är ett spännande ämne. Skulle kunna berätta hur en del uppfattar det och VAD som kan hända [/COLOR]
[COLOR=#008000]om man formulerar sig fel eller missuppfattas av olika orsaker. Ord kan starta krig och skapa stormande kärleksupplevelser.....![/COLOR]
[COLOR=#008000]Man bör kunna tänka som ett barn för att förstå att deras entusiasm för ett Zoopetsvar kan bli en känsla som varar hela livet....[:o)][/COLOR]
#37 - 3 juli 2007 09:17
Till att börja med vill jag säga att min förra post får stå som exempel på; en uppläggning av boll för straffspark i öppet mål…

Vissa trådar håller i sig och utvecklas, andra dör ut ganska fort… Jag tror att denna tråd tillhör kategori nr. 2. Antagligen för att jag skriver för långa inlägg som ingen orkar läsa. Absolut inte för att trådskaparen presenterat ett ointressant ämne, tvärtom – kommunikation människor emellan är något av det mest intressanta jag personligen vet (märker ni att jag börjar upprepa mig nu?).

En intressant grej med forum som detta är att vissa (om dock än väldigt få), både unga och gamla, inte vidtar mått och steg för vanligt, vad skall vi kalla det, folkhyfs, bonnförnuft o.s.v. Detta kan vara en generationsfråga, alltså vad man fått med sig i bagaget såsom uppfostran och allmän guidning i samspelet människor emellan i samhället i stort. Märk väl att jag inte säger att det är ungdomar per se, utan människor i alla åldrar, men det tycks finnas en, som engelsmännen säger; ”generation landslide” åt att saker och ting måste gå blixtsnabbt och att t.ex. en text inte får vara mer än några meningar lång (dessutom helst ingen kommatering, meningsbyggnad eller avgränsad av punkter och stora bokstäver), annars är den dödstråkig och jobbig att läsa.

Ett annat engelskt uttryck är; ”look before you leap” och detta är, tror jag, vad som fattas när det sker att någon kanske inte får ett direkt svar på sin fråga.
Forumet blir som en enda organism, som med jämna mellanrum byter skepnad beroende på vilka som medverkar i det. De flesta ämnen täcks in därför att alla har olika referenspunkter beträffande intresse. Om någon vill bryta in i gemenskapen krävs därför att en serie osynliga, outtalade regler följs - förutom de allmänna regler som gäller i övrigt – och det gäller alltså att ha lite förkunskaper i hur forumet är upplagt och hur den allmänna tonen gör sig gällande.
Några dagars läsande på ett forum kan nog vara på sin plats innan man gör sitt första inlägg eller ställer en fråga, just för att läsa av ”temperaturen” och vad som gäller i stort.

Upprepningsposter görs nog ofta just därför att man inte orkar läsa långa trådar, eller inlägg. Om en fråga som tagits upp många gånger -(nu snackar jag om poster som upprepar sig under dagar och veckor, inte frågor som uppkommer med månader eller års mellanrum)- kan den för ”forumorganismen” bli som ett kliande myggbett. ”Huvudet” bryr sig, så att säga, inte om att analysera att det finns ett myggbett på benet, och nu måste högerhandens fingernaglar användas för att klia på det – utan kliar autonomt, utan att överhuvudtaget reflektera över myggbettet och kliandet. Därför är det viktigt för forum-nykomlingen att sätta sig in i hur saker och ting fungerar på ett specifikt forum, exempelvis Zoopet.
Kontentan av detta är att det inte är av ”illvilja” som forumet kliar bort den tillfälliga klådan (t.ex. en in absurdum upprepad fråga) på benet, utan bara för att det kliar…

Jag tycker alltså inte synd om en person som ställer en redan flera gånger ställd (inom dagar och veckor) fråga och som kanske inte direkt får ett svar – utan känner instinktivt att jag istället (kanske) vill svara själv, möjligtvis med en hänvisning till sökfunktionen där frågeställaren kan få fullödig information. Tids nog får den oerfarne frågeställaren ett hum om hur ”forumorganismen” är ordnad, lär sig detta och blir upptagen i gemenskapen.

Jag ”scannade” Zoopet i omgångar i nästan två års tid innan jag gjorde mitt första inlägg. Nu menar inte jag att man behöver ”lurka” runt i två års tid innan man kör på, men några dagar eller veckor kan säkert vara bra, så att man får in feelingen för hur det vanligtvis funkar.

Exempelvis; om det på en av avdelningarna, låt oss ta Amerikanska ciklider, finns ett par, tre informationsspäckade trådar (under några veckor eller någon månads tid) om en speciell ciklid; beteende, könsskillnad, levnadsbetingelser, lek och yngelvård, och det i en alldeles nyskapad tråd kommer en fråga om nämnda ciklid, typ; ”Jag har två hmm-hmm-ciklider. Hur ser jag skillnad på dem, hur skall jag ordna så att de trivs, när leker dom, vad skall jag tänka på? Tacksam för svar!” Då är det inte konstigt om frågan blir ignorerad eller att den frågande individen får en kort, koncis hänvisning till tidigare trådar i ämnet!

Givetvis måste frågor, i alla ämnen, upprepas – det är bara naturligt. För det är faktiskt så att ett forums inlägg har ett ”bäst före”-datum och det brukar bestämmas i vad för trådar som ligger främst på första sidan som visas när en ämneskategori väljs.

Därför är det nu snart dags att jag visar bilder på mina lekande Discusar igen, för miljonte gången… Muahahahahahhh… Bwahahahaaa:D
#38 - 3 juli 2007 21:53
Hmm

Malinitzi skrev:
[COLOR=green]Hyperintressant! Text och kommunication är ett spännande ämne. Skulle kunna berätta hur en del uppfattar det och VAD som kan hända [/COLOR]

[COLOR=#008000]om man formulerar sig fel eller missuppfattas av olika orsaker. Ord kan starta krig och skapa stormande kärleksupplevelser.....![/COLOR]

[COLOR=#008000]Man bör kunna tänka som ett barn för att förstå att deras entusiasm för ett Zoopetsvar kan bli en känsla som varar hela livet....[:o)][/COLOR]

Ja, jag måste nog erkänna att jag är som ett barn när det gäller mina nya kar [:o] Min killkompis sa till mig att jag är säkert en sådan där som döper fiskarna också och sådana ska inte ha akvarium för de blir helt knäckta när firrarna dör.. [:o] Jaa, först har vi Svartöga, sen Big Mama (en räka), Guldlock och de 7 dvärgarna (neontetrorna), Hajen (Eldstjärten) och... :D

Min sambo tycker periodvis att jag ägnar karen mer uppmärksamhet än familjen.. [:o] :D ;)
#39 - 3 juli 2007 22:05
Att vara som ett barn, alltså glad, nervig och i stort sett alltid uppåt väggarna för vad som pågår i burken, tror jag aldrig går ur kroppen. Jag håller på och daddar mina fiskar jämt - för dom skall ha det bästa, och alltid trivas och må bra. Akvaristiken är verkligen en känslohobby eller rättare sagt, en heltidsyssla.
Jag skulle vilja ta tillfället i akt att säga att jag inte tycker det är fel att ställa frågor på forumet - hur naiva, enkla eller hur ofta förekommande dom är - det är ju ett levande forum vi snackar om! Nej, vad jag har försökt att belysa i mina låååååånga inlägg är varför det ibland inte blir blixtsnabba svar på en del frågor, och framför allt, att det inte är för att vara nonchig eller tvär om man avstår från att svara... eller ber någon att använda sökfunktionen...
Hoppas alla är med mig på detta!:)
#40 - 3 juli 2007 22:17
Givet men..

MaxB skrev:
Att vara som ett barn, alltså glad, nervig och i stort sett alltid uppåt väggarna för vad som pågår i burken, tror jag aldrig går ur kroppen. Jag håller på och daddar mina fiskar jämt - för dom skall ha det bästa, och alltid trivas och må bra. Akvaristiken är verkligen en känslohobby eller rättare sagt, en heltidsyssla.

Jag skulle vilja ta tillfället i akt att säga att jag inte tycker det är fel att ställa frågor på forumet - hur naiva, enkla eller hur ofta förekommande dom är - det är ju ett levande forum vi snackar om! Nej, vad jag har försökt att belysa i mina låååååånga inlägg är varför det ibland inte blir blixtsnabba svar på en del frågor, och framför allt, att det inte är för att vara nonchig eller tvär om man avstår från att svara... eller ber någon att använda sökfunktionen...

Hoppas alla är med mig på detta!:)

Jag tror som sagt att många yngre kan avskräckas av att inte få några svar eller att ombes att söka själva... När man är ny så känns det ju väldans bråttom att fixa felet så att inget går på tok, man får som sagt panik... Om man inte får svar då så kanske man är tyst sen... Jag tycker att det är så många inne som inte skriver något.. [:o]

Det har varit några trådar om att tonen har varit dålig och att folk har blivit kritiserade för att de har för små kar till sina firrar, att det skrivs oväsentliga trådar som inte har med akvarium att göra, att samma frågor dyker upp om och om igen osv.. :(

Efter dessa trådar tycker jag att det har varit tystare på Zoopet... Eller???

Jag kanske inbillar mig... Hur som haver så är det kul att vara på Zoopet, tycker jag.. ;)
#41 - 3 juli 2007 22:44
När det gäller tonen håller jag med dig till 100%. Jag blir häpen över hur tyket uppkäftiga en del inlägg är. Detta är saker vi måste skilja på när det gäller "hur snabbt bör man få ett svar".
Jag framhåller att man ALLTID skall vara vänlig, ödmjuk och tillmötesgående i sina inlägg och svar - oavsett vad det handlar om!
Sedan är det ju så att alla "barn" som skriver på forumet sannerligen inte är några duvungar när det gäller att formulera sig - det kan gå jävligt hett till om inte en fråga besvaras omedelbart eller på ett sätt som inte tillfredställer "frågaren".
Ytterligare en sak är ju att man oftast inte vet vilken ålder den person man inleder ett forumsnack med har (ofta är profilbilden inte ifylld alls), ok, man "känner" av det ganska snabbt - men det finns 11-åringar som formulerar sig som 33-åringar och oftare ändå faktiskt, tvärtom...

Just detta faktum att man kanske som nykomling blir ängslig om tonen i de första svar man får är lite... bitsk, kan ju avhjälpas genom att man tar det lite försiktigt i början och som jag skrev tidigare, kollar forumet ett par dagar, läser runt lite och, så att säga, känner sig för innan man "slänger in" t.ex. en fråga.

Zoopet måste jag säga är ett mycket "snällt" forum - om man jämför med en del utländska. Jag har inte varit på några andra svenska faktiskt utan hållt mig till engelskspråkiga (i helt andra ämnen).
"Snällheten" eller den milda ton som finns här skall vi vara glada för - och jag undrar hur många det egentligen är som blir skraja och inte vågar komma tillbaka...?

Jag har också läst de trådar du nämner ang. tonen i vissa inlägg och jag tror att forumnivån fluktuerar med vilka som närvarar - det går upp och ner i både ton och kvalitet.
Låt oss hoppas att ingen skall känna sig rädd eller orolig för att posta här på Zoopet, då är ju något verkligen fel!
Jag hoppas iallafall att mina svar till frågande skall bidra till framgångar inom akvaristiken!:)
#42 - 3 juli 2007 22:56
Katharina skrev:
Ja, jag måste nog erkänna att jag är som ett barn när det gäller mina nya kar [:o] Min killkompis sa till mig att jag är säkert en sådan där som döper fiskarna också och sådana ska inte ha akvarium för de blir helt knäckta när firrarna dör.. [:o] Jaa, först har vi Svartöga, sen Big Mama (en räka), Guldlock och de 7 dvärgarna (neontetrorna), Hajen (Eldstjärten) och... :D

Min sambo tycker periodvis att jag ägnar karen mer uppmärksamhet än familjen.. [:o] :D ;)

Ja du är inte ensam

Guppyna

MRS Guppy
Ola Salo
Gulsvans
Rödsvans
Rävsvans
Pricken

Neontetrorna

Anti
Anssi
Hannu
Jaako
Joni

Pansarmalen

Janne

Dvärgkräftan

Florian

Kinaplecorna

Hong
Kong
Japan
Sugpropp

Körsbärsräkorna

Plutt
Skrutt
Osynlig
Rödfladder

Red Crystal

Lars

Hahaha:D
#43 - 4 juli 2007 06:58
Max B: *håller mig kort och koncis* Amen!

:D
#44 - 4 juli 2007 07:04
Max B: För övrigt är dina långa, utförliga men ändå koncisa inlägg en av de större behållningarna när man lurkar runt här. Även korta inlägg kan ju bli mycket lååånga att läsa när tydlig "röd tråd", luft och interpunktuation saknas.. förutom sunt förnuft eller kunskap
#45 - 4 juli 2007 09:42
Förlåt att jag går offtopic men jag kan inte låta bli...

3 guppy skrev:

Neontetrorna

Anti

Anssi

Hannu

Jaako

Johni

Joni

Ha ha har du ett Finskt biotopakvarium till dina neoner?

Har namn på en fisk, hon heter Malin och är förstås malen.
#46 - 4 juli 2007 13:12
Katharina skrev:
Min killkompis sa till mig att jag är säkert en sådan där som döper fiskarna också och sådana ska inte ha akvarium för de blir helt knäckta när firrarna dör.. Min sambo tycker periodvis att jag ägnar karen mer uppmärksamhet än familjen.. [:o] :D ;)

Jag har också namn på firrarna, men är inte så blödig att jag inte kan ge dem "fisk - ATP" när det är dax [B)][:o] Ser det istället som en sista tjänst...

- Och min gubbe förbannar den dag han köpte mig det första akvariet som födelsedagspresent...Han visste INTE vad han gjorde och vad det sku' leda till.. *moahahaaaa* Nu är han efterklok :D

För övrigt en MYCKET intressant och givande tråd att läsa.
Håller med MaxB i det mesta han skrivit...och fick också några aha - upplevelser :D
#47 - 7 juli 2007 01:01
MaxB skrev:
Till att börja med vill jag säga att min förra post får stå som exempel på; en uppläggning av boll för straffspark i öppet mål…

Vissa trådar håller i sig och utvecklas, andra dör ut ganska fort… Jag tror att denna tråd tillhör kategori nr. 2. Antagligen för att jag skriver för långa inlägg som ingen orkar läsa. Ab......

Riktigt bra inlägg.
#48 - 7 juli 2007 12:05
Fiddan skrev:
Riktigt bra inlägg.

Och...?

Skall jag tolka det som att du tycker själva "citatet" du klippt ut var "riktigt bra" eller hela inlägget?
#49 - 7 juli 2007 13:26
MaxB skrev:
Och...?

Skall jag tolka det som att du tycker själva "citatet" du klippt ut var "riktigt bra" eller hela inlägget?

När det står massa punkter efteråt så menar jag antagligen hela inlägget.
Men du glömde belysa det faktum att det också arrangeras sekt träffar här.

Men det kommer jag skriva om när jag har gjort klart min lilla forskning.
#50 - 7 juli 2007 14:14
Fiddan skrev:

Var i Göteborg bor du eftersom du har en sektträff?
#51 - 7 juli 2007 14:32
ansjo skrev:
Var i Göteborg bor du eftersom du har en sektträff?

jag finner inte någon logik i den frågan, vad skulle det spela för roll vart jag bor i göteborg om jag har en sekt?

Om du vill spela dum så kan jag också göra det, jag bor inte i göteborg jag bor i varberg hemma hos dig.
#52 - 7 juli 2007 14:37
Fiddan skrev:
När det står massa punkter efteråt så menar jag antagligen hela inlägget.

Men det kommer jag skriva om när jag har gjort klart min lilla forskning.

Nu blir jag faktiskt nyfiken, vad är det för sektträffar som arrangeras på zoopets forum?

Och "antagligen" hela inlägget eller faktiskt HELA inlägget?
#53 - 7 juli 2007 14:40
NEJ! Har man inte rätt svar ska man inte svara, tycker jag. Om man nu inte skriver "vad vet jag, jag bara gissar". Kan orsaka så mycket mer skada när oerfarna slänger ur sig ett råd till ännu mer oerfarna och allt går åt h-e. PLEASE hold your tongue om du inte vet vad du pratar om!

Malinitzi skrev:
[COLOR=black]Jag är inte heller något proffs men går in där jag kan. Ingen nybörjare skulle behöva utsätta sig för NOLL svar. Så där tycker jag alla som kan bör gå in och försöka svara. Blir det FEL så är det alltid någon som mycket snabbt rättar till det.....:D[/COLOR]
#54 - 7 juli 2007 14:46
Som jag skrev så går jag in när jag KAN! Och skulle det ÄNDÅ vara fel har vi rätt många "bättre vetare". Går de inte in och svarar innan, så gör de det mer än gärna då - ett sätt att få "igång" proffsen på nybörjarfrågorna...för det kan ibland vara rätt segt!
#55 - 7 juli 2007 15:19
MaxB skrev:
Nu blir jag faktiskt nyfiken, vad är det för sektträffar som arrangeras på zoopets forum?

Och "antagligen" hela inlägget eller faktiskt HELA inlägget?

Hela inlägget, det var också menat som en komplimang, att jag gillade det du skrev. Men jag verkar inte ens få ge komplimanger här längre.

När jag säger sekt så menar jag att det finns en grupp personer som träffas ganska regelbundet, går på pilgrims färder i zoo butiker, arrangerar mässor..
#56 - 7 juli 2007 15:42
Jag håller med till fullo!!!

Malinitzi skrev:
Som jag skrev så går jag in när jag KAN! Och skulle det ÄNDÅ vara fel har vi rätt många "bättre vetare". Går de inte in och svarar innan, så gör de det mer än gärna då - ett sätt att få "igång" proffsen på nybörjarfrågorna...för det kan ibland vara rätt segt!

Om man lyfter upp en tråd så att flera går in och läser så kommer det ofta svar från någon som vet... En nybörjare vet kanske inte att de ska lyfta upp tråden igen om den har hamnat på sid 3 t ex... ;) För som sagt ibland kan det vara segt...
#57 - 7 juli 2007 15:44
Jag håller inte med dig..

Mamma Mia skrev:
NEJ! Har man inte rätt svar ska man inte svara, tycker jag. Om man nu inte skriver "vad vet jag, jag bara gissar". Kan orsaka så mycket mer skada när oerfarna slänger ur sig ett råd till ännu mer oerfarna och allt går åt h-e. PLEASE hold your tongue om du inte vet vad du pratar om!

Jag tror att det är precis den sortens tänk som skrämmer folk till att vara tysta på forumet och sedan blir det så tråkigt... Jag tycker att man kan lägga fram en tanke eller har hört någonstans om man verkligen påpekar att man inte vet säkert... ;) Att man kan disskutera och vända och vrida på ett problem...

Jag blir nästan lite trotsig när du skriver så där, så jag är nog ganska barnslig :D :D :D
#58 - 7 juli 2007 15:49
Fiddan skrev:
Hela inlägget, det var också menat som en komplimang, att jag gillade det du skrev. Men jag verkar inte ens få ge komplimanger här längre.

När jag säger sekt så menar jag att det finns en grupp personer som träffas ganska regelbundet, går på pilgrims färder i zoo butiker, arrangerar mässor..

Men FIDDAN!!!

Hela den tråden som du (lite sent) kom in i handlar ju just om HUR man kommunicerar, speciellt i textform...
Det är väl klart som självaste fan att man får ge en komplimang. Men det är ju också HUR man ger en komplimang. VARFÖR känner du att du inte får ge en komplimang. VARFÖR känner du att du är motarbetad i väldigt många trådar - och, ja, jag har läst dina inlägg i många trådar på sistone - VARFÖR går du på offensiven så inihelvete?

Hur skall jag bedömma ditt inlägg, innan det senaste? Det är väldigt vagt! I dina andra poster drar du på rätt rejält och ger en ganska klar bild om dina åsikter (vilka jag inte bedömmer eller har några åsikter om). Du "citerar" mig och klipper ut ett stycke som andra kan läsa och som automatiskt ger en "klar bild" av vad jag skrev i det egentliga inlägget. Hur tycker du att jag skall tolka det? Bara för att du lade till en punktrad, så är det glasklart att du menar hela inlägget?
Faktum är att jag såg punktraden men jag var inte helt säker - därför att ironi ofta är väldigt kort och snabb - och jag fick faktiskt känslan av att du dissade mig där... vilket är helt OK i en forumdemokrati.

Nu till detta med sekter... Alltså... Fiddan...? När vi är på ett forum och diskuterar akvaristik - vilket är det egentliga intresset här - så är det ganska naturligt att de människor som bor inom ett hyfsat tajt område träffas till därför att de har fått EN GOD kontakt på forumet - inte gått i polemik med varandra. Om jag sitter på ett forum och ordtjafsar negativt med 10 pers så ordnar jag ju inte upp en träff med dessa för att spana in akvarieaffärer, fika och utbyta akvarieåsikter i godan ro, eller hur?
Vad är det för sekteristiskt med detta - du är välkommen också - det är bara att anmäla sig till nästa träff!
#59 - 7 juli 2007 16:06
Fiddan skrev:

Näää... Hallå!!!! Då skulle alla former av mänskliga samlingar vara sekter... Så när du har en kompisträff så är det en sektträff då???

Nu måste jag göra mig i ordning.. Vi ska på sektträff.. En polare fyller 30... :D
#60 - 7 juli 2007 16:39
Så skall det låta.
Jag hade kunnat citera allt men jag klippte av det och klistrade in punkter vilket man inte får göra inom citat tecken och där blev jag kanske missförstådd.

Jo visst jag har vart väldigt offensiv det senaste, kanske för att jag man bitter just pga att man kan smutskasta sitt namn totalt pga en felsägning eller en åsikt.. i ett års tid nästan var jag osynlig skrev endast skämtsamma inlägg och försökte hjälpa nybörjare så som ni hjälpte mig i början.Aja..

Åter till sekten, När jag skriver sekt är det ju med glimten i ögat och att det sticker i ögat på vissa (bittra Fiddan).
Äger man några glas behållare med x antal kubik vatten i och spenderar en stor del av sin vakna tid åt sitt intresse så är inte skillnaden stor om man ser på sekter vad de offrar, tid, pengar, familjen blir lidande i vissa fall.
All tanke verksamhet runt akvariet räknas ju självklart också.
#61 - 7 juli 2007 16:42
Katharina skrev:
Näää... Hallå!!!! Då skulle alla former av mänskliga samlingar vara sekter... Så när du har en kompisträff så är det en sektträff då???

Nu måste jag göra mig i ordning.. Vi ska på sektträff.. En polare fyller 30... :D

Jag anser att de lite mer extrema fallen kan liknas med sekter (med en viss glimt i ögat). som tex de större motorcykel klubbarna där det finns in grupp människor som har en speciell dress code kör samma sorts motorcykel. osv osv..

Polarens 30 årsfest skulle inte jag säga var en sekt träff
#62 - 7 juli 2007 16:55
Jo visst jag har vart väldigt offensiv det senaste, kanske för att jag man bitter just pga att man kan smutskasta sitt namn totalt pga en felsägning eller en åsikt..
Jag tror du gör dig en otjänst med en sådan aproach. En felsägning kan du enkelt rätta till under en diskussion men när du har åsikter att folk på forumet är idioter så får du kallt räkna med mothugg.
#63 - 7 juli 2007 17:01
BluesBoy skrev:
Jag tror du gör dig en otjänst med en sådan aproach. En felsägning kan du enkelt rätta till under en diskussion men när du har åsikter att folk på forumet är idioter så får du kallt räkna med mothugg.

Okey men vart det där det starta då? starta det med att jag sa att att palmen (eller vem det var) var en idiot? har jag hotat folk så som jag har blivit hotad? Alla kastar bara pil i kuvös hela tiden.
#64 - 7 juli 2007 17:10
Fiddan skrev:
Så skall det låta.

Jag hade kunnat citera allt men jag klippte av det och klistrade in punkter vilket man inte får göra inom citat tecken och där blev jag kanske missförstådd.

Jo visst jag har vart väldigt offensiv det senaste, kanske för att jag man bitter just pga att man kan smutskasta sitt namn totalt pga en felsägning eller en åsikt.. i ett års tid nästan var jag osynlig skrev endast skämtsamma inlägg och försökte hjälpa nybörjare så som ni hjälpte mig i början.Aja..

Åter till sekten, När jag skriver sekt är det ju med glimten i ögat och att det sticker i ögat på vissa (bittra Fiddan).

Äger man några glas behållare med x antal kubik vatten i och spenderar en stor del av sin vakna tid åt sitt intresse så är inte skillnaden stor om man ser på sekter vad de offrar, tid, pengar, familjen blir lidande i vissa fall.

All tanke verksamhet runt akvariet räknas ju självklart också.

Ålrajt Fiddan!

Nu börjar vi närma oss en diskussion som inte är i affekt! Bra!

Vi tar "citat"-grejen först. Jag fattar vad du menar - men det är så att centimetrar i en tråd, alltså hur stor plats ett inlägg tar i anspråk inte spelar så stor roll - utan meningen i det - oavsett om man orkar läsa det eller inte. Därför har det ingen betydelse hur långt eller kort själva inlägget tar i bildspejs - det kan vara bra att citera ett helt inlägg som man avser att svara på.
Skall vi säga att den grejen är utagerad, ok?

Att du är bitter kan jag faktiskt förstå! Jag har läst dina inlägg och facinerats över hur enkelt du provoceras av att folk faktiskt svarar på dina, rätt kraftigt offensiva inlägg. Är du med mig nu?
Istället för att gå i polemik med folk på ett lugnt sätt verkar det som om du faktiskt gillar att "stöta till", retas och försätta en del av forumdeltagarna i ett hetsigt tillstånd - detta får mig att undra vad du egentligen vill?
Om det är så att man smutskastar sitt namn genom en felsägning eller en obetänkt kommentar är det väl bara att förklara sig i ytterligare ett inlägg och tydliggöra vad man menar? Har man åsikter, vilket du ju uppenbarligen har, så måste man i forumform, och textform i synnerhet, göra dessa åsikter KRISTALLKLARA så att inga misstag görs om vad du tycker och tänker.

En intressant grej är att du skriver att du har känt dig osynlig tidigare när du är "skämtsam" och "hjälper till"... varför då? Om du vill "synas" är det ju bara att börja berätta om "alla kubik akvarium" du har och dela med dig av dina kunskaper och erfarenheter - då kan jag lova dig att du syns, och verkligen inte smutskastar ditt namn.

Din sista del i ditt inlägg begriper jag mig inte riktigt på - det är klart att det sticker i ögonen på de forummedlemmar som väljer att träffas för att umgås - utifrån en öppen inbjudan där alla är välkomna - när du beskriver sammankomsten som ett sektmöte - även om det är med glimten i ögat!

(fiddan, i "foto"-tråden dissade du smileygubbarna - men... dessa är väldigt käcka att använda - då tar inte folk allt på blodigt allvar!)

Sedan kan ja inte för mitt liv jämföra akvaristik med sekterism...

Sorry, just can´t...
#65 - 7 juli 2007 17:23
Katharina skrev:

Det beror givetvis på hurvida man kan svaret på frågan eller ej samt om frågan har varit uppe massvis med gånger tidigare. Om det är en ständigt återkommande fråga så tröttnar man tillslut plus att många inte ens har testat att änvända sökfunktionen. Själv så söker jag alltid först i forumet efter svar om jag har någon fråga och om jag inte hittar svaret så brukar jag göra ett nytt ämne. Sen så är det väl inte alltid som man är vid datorn trotts att man är inloggad, min dator står ofta på här hemma och är inne på diverse olika sidor trotts att jag själv inte är hemma. Ytterligare en orsak till att man kanske inte svarar är ochså att man kanske sitter upptagen med annat och inte hinner svara för tillfället och planerar att ta och göra det senare men att man då har glömt det. Kan också säga att jag undviker att svara på vissa personers frågor eller ens läsa dom trådarna om det tex är en person som skriver alla möjliga konstiga saker som egentligen inte är relevant eller bara allmänt konstiga saker.

Nu har jag inte orkat kolla igenom tråden utan läste bara första inlägget så vet ej om sakerna som jag skriver ovan redan har blivit skrivet utav någon annan.
#66 - 7 juli 2007 17:38
MaxB skrev:
Ålrajt Fiddan!

Nu börjar vi närma oss en diskussion som inte är i affekt! Bra!

Vi tar "citat"-grejen först. Jag fattar vad du menar - men det är så att centimetrar i en tråd, alltså hur stor plats ett inlägg tar i anspråk inte spelar så stor roll - utan meningen i det - oavsett om man orkar läsa det eller inte. Därför har det ingen betydelse hur långt eller kort själva inlägget tar i bildspejs - det kan vara bra att citera ett helt inlägg som man avser att svara på.

Skall vi säga att den grejen är utagerad, ok?

Att du är bitter kan jag faktiskt förstå! Jag har läst dina inlägg och facinerats över hur enkelt du provoceras av att folk faktiskt svarar på dina, rätt kraftigt offensiva inlägg. Är du med mig nu?

Istället för att gå i polemik med folk på ett lugnt sätt verkar det som om du faktiskt gillar att "stöta till", retas och försätta en del av forumdeltagarna i ett hetsigt tillstånd - detta får mig att undra vad du egentligen vill?

Om det är så att man smutskastar sitt namn genom en felsägning eller en obetänkt kommentar är det väl bara att förklara sig i ytterligare ett inlägg och tydliggöra vad man menar? Har man åsikter, vilket du ju uppenbarligen har, så måste man i forumform, och textform i synnerhet, göra dessa åsikter KRISTALLKLARA så att inga misstag görs om vad du tycker och tänker.

En intressant grej är att du skriver att du har känt dig osynlig tidigare när du är "skämtsam" och "hjälper till"... varför då? Om du vill "synas" är det ju bara att börja berätta om "alla kubik akvarium" du har och dela med dig av dina kunskaper och erfarenheter - då kan jag lova dig att du syns, och verkligen inte smutskastar ditt namn.

Din sista del i ditt inlägg begriper jag mig inte riktigt på - det är klart att det sticker i ögonen på de forummedlemmar som väljer att träffas för att umgås - utifrån en öppen inbjudan där alla är välkomna - när du beskriver sammankomsten som ett sektmöte - även om det är med glimten i ögat!

(fiddan, i "foto"-tråden dissade du smileygubbarna - men... dessa är väldigt käcka att använda - då tar inte folk allt på blodigt allvar!)

Sedan kan ja inte för mitt liv jämföra akvaristik med sekterism...

Sorry, just can´t...

Klart det är utagerat.

Nej jag vill inte synas, egentligen. jag blir inte provocerad utav någonting i princip som skrivs här, just pga att jag slutat vara seriös, vilket var efter den första fota diskussionen (finns 3). trotts att jag var seriös efter den fösta så fick jag hånade svar utav speciellt 2 personer som inte ens skrivit inlägg som förde diskussionen någonstans. Och alla dom här var med i den inre kretsen utav zoopet. Alla håller varandra om ryggen hela tiden.

Visst är det roligt att posta bilder och skriva om sina pågående projekt. Men det känns inte som att det går riktigt just nu.
#67 - 7 juli 2007 18:15
Fiddan skrev:
Klart det är utagerat.

Nej jag vill inte synas, egentligen. jag blir inte provocerad utav någonting i princip som skrivs här, just pga att jag slutat vara seriös, vilket var efter den första fota diskussionen (finns 3). trotts att jag var seriös efter den fösta så fick jag hånade svar utav speciellt 2 personer som inte ens skrivit inlägg som förde diskussionen någonstans. Och alla dom här var med i den inre kretsen utav zoopet. Alla håller varandra om ryggen hela tiden.

Visst är det roligt att posta bilder och skriva om sina pågående projekt. Men det känns inte som att det går riktigt just nu.

Aha, Fiddan!
Koden börjar knäckas! Det finns "issues"... och det ante mig. Märker du att vi börjar "tala", "umgås" och interagera med varandra nu.. på ett lugnt och sansat sätt?

Att sluta synas är det första tecknet på att man är oseriös - omvänt - när man är oseriös slutar man att synas!
Ser du sambandet?

Jag tror inte ett dugg på att du inte blir provocerad - jag tror att du blir enormt triggad av att "tjôta" med vissa medlemmar - dessa som du nämner "håller varandra om ryggen" och som ingår i en "inre krets" - men låt det vara som det är med den saken för tillfället.

Jag tror att det bara finns ett enda sätt att klara ut dessa "problem" om man är inresserad av dem - att positivt konfrontera dem som man känner utgör ett motstånd. Man får posta en ståndpunkt och förklara sin åsikt, synpunkt eller ställningstagande på ett rationellt sätt och låta de som man tycker "är emot en själv" lämna uttömmande svar - utan att gå emot och negativt argumentera för sin sak i affekt. Att låta alla synpunkter komma i dager så att de kan vädras på ett naturligt sätt.
När man gör på detta sätt är det ganska enkelt att få en helhetsbild på läget och har man bara åtminstone två neuroner ihopkopplade i hjärnan brukar det i de flesta fall bli ett bra resultat av det hela.

Jag tycker det är ENORMT synd att du inte postar bilder och berättar om dina pågående projekt - det är dessa som majoriteten på forumet är intresserade av!
Kjell Fohrman
Administrator
#68 - 7 juli 2007 18:29
Fiddan skrev:
Klart det är utagerat.

Den "inre kretsen" på Zoopet består av 2 personer - undertecknad och Christian Alfredsson och Christian skrev inte i den tråden och jag anser definitivt inte att jag hånat dig. Fast å andra sidan så följer man kvällstidningsterminologi så är ju att skämta med någon att håna någon, så följer man den så har jag säkert hånat dig någon gång.

Sedan tycker jag faktiskt vad det gäller dig att - "som man bäddar får man ligga". Du har mycket tufft och aggressivt kritiserat andra och oavsett om din kritik är rätt eller inte så innebär en sådan inställning att man får många emot sig. Så är det bara och kan man inte acceptera detta så bör man nog avstå från att göra så.
Du skriver att du inte vill synas - nåväl du skriver i alla fall ofta på ett provocerande sätt som gör att du syns väldigt mycket i alla fall.
Att mena att zoopetträffarna är sektträffar är ju ett sätt att provocera eftersom ordet sekt har en väldigt negativ klang. Du skriver senare att du gjorde det med glimten i ögat - nåväl nu kan vi ju inte se dig, så då får vi gå efter vad du de facto har skrivit och där fanns det ingen glimt i ögat vare sig i text eller genom en smiley;)
Så ett tips - om du inte vill synas så gör man inte det genom att ställa sig mitt på ett torg och högljutt provocera folk som passerar;)

Skrivet av överstesektledaren:D
#69 - 7 juli 2007 20:49
MaxB skrev:
Jag minns mycket tydligt hur det var att vara nybörjare. Det var tusentals frågor som man fick testa sig fram svaren på genom "trial and error" och man sparade pengar eller terrade morsan om att få en saftig akvariebok (minns ni IPC:s Stora Akvariebok?) i julklapp.
Ja, precis. I slutet av 70-talet när man riggade den första burken fick man hålla till godo med "Akvariefiskar i färg [Paul Jacobsson (c) 1957]" som man fick ärva av farbror (samt burken dårå). Jag har roat mig att ströläsa i den på senare dagar och bortsett från lite föråldrat språk (guuud vad jag gillar ord som Ehuru :D) blir man nästan lite förvånad vad lite det skiljer mot dagens rekommendationer för att hålla fisk. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#70 - 7 juli 2007 20:59
BluesBoy skrev:
Ja, precis. I slutet av 70-talet när man riggade den första burken fick man hålla till godo med "Akvariefiskar i färg [Paul Jacobsson (c) 1957]" som man fick ärva av farbror (samt burken dårå). Jag har roat mig att ströläsa i den på senare dagar och bortsett från lite föråldrat språk (guuud vad jag gillar ord som Ehuru :D) blir man nästan lite förvånad vad lite det skiljer mot dagens rekommendationer för att hålla fisk. :)

Jag är en gamling och skriver väldigt ofta "vad gäller" i mina texter och då skriker stavningsprogrammet "detta är ett gammalt språkbruk vill du verkligen använda det" eller nåt sånt:p
#71 - 7 juli 2007 21:29
När jag skrev i tråden förut så tyckte mitt ordstavningsprogram att "fiddan" (sorry F! Bli inte förbannad, OK?) var felstavat och tyckte att jag skulle byta till ###### enl. ordstavnings programmet; vulg. benämn. ... o.s.v.
#72 - 7 juli 2007 22:12
MaxB du kan kalla mig #ittan om du vill..:)

Jo men förstår du inte problemet då jag hade ju aldrig som avsikt att vara tyken eller någonting mot dig men fick ett ganska "torrt" svar tillbaka. hade det vart Lenmar som skrev det som jag skrev så hade du aldrig tvekat på om det vart ironiskt eller ej.

Kjell jag skall sluta tjöta nu men tycker du inte att man kan säga att zoopet har en inre krets när det arrangeras träffar där endast goldisar kan gå på?
Även om du har en helt annan ton (jag hade samma lugna ton i början) så är det en helt annan sak om du skulle säga en udda åsikt som inte är riktigt okey att tycka. du brukar ju posta inlägg där du vinklar problemet och ser det på ett anat sätt.
Aja skit samma..

Jag har sagt det förr och jag säger det igen skulle zoopet haft en Wiki.
För alla stackars nybörjare.
#73 - 7 juli 2007 22:46
Fiddan skrev:
MaxB du kan kalla mig #ittan om du vill..:)

Jo men förstår du inte problemet då jag hade ju aldrig som avsikt att vara tyken eller någonting mot dig men fick ett ganska "torrt" svar tillbaka. hade det vart Lenmar som skrev det som jag skrev så hade du aldrig tvekat på om det vart ironiskt eller ej.

Kjell jag skall sluta tjöta nu men tycker du inte att man kan säga att zoopet har en inre krets när det arrangeras träffar där endast goldisar kan gå på?

Även om du har en helt annan ton (jag hade samma lugna ton i början) så är det en helt annan sak om du skulle säga en udda åsikt som inte är riktigt okey att tycka. du brukar ju posta inlägg där du vinklar problemet och ser det på ett anat sätt.

Aja skit samma..

Jag har sagt det förr och jag säger det igen skulle zoopet haft en Wiki.

För alla stackars nybörjare.

OOOOhhhojjojoj, Fiddan! Here we go again!
Titta nu på vad jag har skrivit och hur du bemöter det... Jag kallar inte dig för ####:an, det är faktiskt rättstavningsprogrammet som gör den "stavningsbedömningen"...
Jag förstår att du inte hade för avsikt att vara tyken emot mig - jag har inget som helst otalt med dig - men reagerade på ditt inlägg tidigare (där du citerade mig) och svarade bara, frågade vad du ville och tycker att det är förjävla synd att du inte bara kan vara med här och gagga om akvarium utan att det blir... öh... motsättningar.

Problemet Fiddan är ju att det BLIR PROBLEM när vi snackar. Vad beror det på? Det är därför jag sätter alla dessa VARFÖR? i mina inlägg innan.
Jag vill dig inget illa - verkligen inget illa - jag vill höra om dina akvarieprojekt, läsa om dom, se bilder på dom och få ta del av dina akvaristiska erfarenheter. Det är därför jag är här och medverkar på forumet - inte för att tjafsa!

Jag har aldrig snackat med Lenmar men kanske är det så att hon har presenterat sig på ett roligt eller udda sätt som gör att man registrerar henne som någon som vet hur man sätter en prägel på sina inlägg som inte ger utrymme för tvivel om vad hon menar - oavsett när det är allvar eller skämt... jag vet inte.

Fiddan! Min torrhet gentemot dig i tidigare inlägg är inte torrhet utan bara en stilla koll vad som är i görningen.

Släpp nu alla gamla skitgrejer och börja posta lite sköna akvarieinlägg!!!:)
#74 - 7 juli 2007 23:35
Jag använde ju smileyn!!! jag läste vad du skrev, du sa att det var rättstavnings programet och jag tycker bara att det är roligt.:D

Vi släpper detta nu och postar sköna akvarieinlägg som sagt.
#75 - 7 juli 2007 23:38
There you go!!!
Kjell Fohrman
Administrator
#76 - 8 juli 2007 06:48
Fiddan skrev:

1/ En inre krets är inte en sekt.
2/ Alla som är goldisar - dvs drygt 500 st - och de som har ett glatt humör är välkomna. Det är väl ingen inre krets - vi har ju inte ens en styrelse.
I så fall vore ju enligt din definition alla föreningar i Sverige sekter i ännu högre grad.
#77 - 8 juli 2007 09:47
Glenn skrev:
Det beror givetvis på hurvida man kan svaret på frågan eller ej samt om frågan har varit uppe massvis med gånger tidigare. Om det är en ständigt återkommande fråga så tröttnar man tillslut plus att många inte ens har testat att änvända sökfunktionen..

När jag var ny HITTADE jag inte ens sökfunktionen härinne, och nog blev det kanske många dumma frågor ett tag [:o]. Zoopet ÄR en djungel när man är ny.
Och hellre ett något ovisst svar (där man skriver att man ej är säker) än inget alls! Och man vet inte heller om frågan är "ständigt återkommande" när man är ny och har panik för att ens firrar simmar ryggsim [:o]
- Inte tänker man på det när man har panik och vill ha svar direkt...
Då skriver man istället!

Det är svårt med ironi och sarkasm på ett forum.
Ren text gör att sådant ej kan utläsas - om det inte ens används smileys.

Vissa har smileysfobi, och då kan text ännu lättare feltolkas!

" Du är en dumskalle"..... Läses naturligtvis som en ren förolämpning.
" Du är en dumskalle :D" - utläses nog lite annorlunda.....

Är man en person som ofta använder sig av ironi och sarkasm IRL, kan man få det svårt på ett forum. Därför - ANVÄND SMILEYSAR !!! Se dem som ett redskap och ej som en löjlig grej... Förstår inte alls de som tycker smileysar förstör..de hjälper ju till att motverka missförstånd!!!

Jag är å andra sidan nästan en smileysmissbrukare, och det är inte så bra alla gånger det heller [:o] :D.
#78 - 8 juli 2007 13:15
Super.... Jag håller med dig!!!

Healena skrev:
När jag var ny HITTADE jag inte ens sökfunktionen härinne, och nog blev det kanske många dumma frågor ett tag [:o]. Zoopet ÄR en djungel när man är ny.

Och hellre ett något ovisst svar (där man skriver att man ej är säker) än inget alls! Och man vet inte heller om frågan är "ständigt återkommande" när man är ny och har panik för att ens firrar simmar ryggsim [:o]

Då skriver man istället!

Det är svårt med ironi och sarkasm på ett forum.

Ren text gör att sådant ej kan utläsas - om det inte ens används smileys.

Vissa har smileysfobi, och då kan text ännu lättare feltolkas!

" Du är en dumskalle"..... Läses naturligtvis som en ren förolämpning.

" Du är en dumskalle :D" - utläses nog lite annorlunda.....

Är man en person som ofta använder sig av ironi och sarkasm IRL, kan man få det svårt på ett forum. Därför - ANVÄND SMILEYSAR !!! Se dem som ett redskap och ej som en löjlig grej... Förstår inte alls de som tycker smileysar förstör..de hjälper ju till att motverka missförstånd!!!

Jag är å andra sidan nästan en smileysmissbrukare, och det är inte så bra alla gånger det heller [:o] :D.

Jag hade precis samma problem ibörjan... Jag fick länken till räktråden av Evus och fattade inte att jag var i ett helt forum utan satt på räktråden och läste bland dessa 100 sidor... När jag sedan råkade upptäcka forumet så var det en riktig djungel och tog tid att hitta.. Jag kan inte säga att jag hittar än :D :D :D Zoopet är ju enormt!!!

Och jag håller mig dig och MaxB om tonen och :):p;)[:o]:D

Glenn... Jag kan också ta det lite lugnt nu och leta mig fram men när jag var helt ny så skulle jag helst haft svaret på min fråga på sekunden... Paniken låg på lur...

Det var ju just det som var trådfrågan... Kommer du ihåg när du var nybörjare??? Tack och lov så har jag en Akvariebok att slå i också... Sjukdomar har jag fortfarande inte hittat så mycket om här på Zoopet, alltså rena beskrivningar, inte i forumet så om jag är orolig för någon sjuka så slår jag i min bok...

Nu när jag ställer en fråga så är det med mycket större lugn och jag har egna tankar och alternativ.. Då blir mina frågor mer en diskussion vilket alternativ som är bäst och jag gör som jag själv tror i slutändan... Så var det inte i början.. [:o] ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#79 - 8 juli 2007 13:39
Katharina skrev:
Sjukdomar har jag fortfarande inte hittat så mycket om här på Zoopet, alltså rena beskrivningar, inte i forumet så om jag är orolig för någon sjuka så slår jag i min bok...

Här finns i alla fall några Zoopetartiklar om fisksjukdomar http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=18&id=124&Itemid=123

Fast egentligen är fisksjukdomar oerhört svårt och inte ens de som har doktorerat i ämnet (det finns faktiskt sådana) kan sällan ge precisa svar och då använde de ändå dyra mikroskop i sitt arbete.
Själv svarar jag nästan aldrig på sjukdomsfrågor här i forumet eftersom felmarginalen är alldeles för stor. Hur många läkare skulle kunna ge en korrekt diagnos om deras enda info var att patienten ringde dom och sa - jag är sjuk vad är det för fel på mig? Jag har utslag vad är det för fel på mig?;)

Vill du verkligen sätta dig in i fisksjukdomar så rekommenderar jag en bok som heter "Colorguide of tropical fish diseases" skriven av Gerald Bassleer.
#80 - 8 juli 2007 14:51
Healena skrev:

Då skriver man istället!

Jag begär inte att man som helt ny medlem här ska hitta allt men som ny räknar jag en person tills dom kanske har varit med här ett par månader och jag skulle aldrig låta bli att svara om det var en helt ny medlem som kanske blev det för någon vecka sedan. Då kan jag ha förståelse för att man slänger upp en ny tråd när man har lite panikkänslor och absolut inte vet vad man ska göra men efter ett visst tag här på zoopet så tycker jag att man bör ha lärt sig att använda sökfunktionen.

Som svar i trådar så står det ofta "använd sökfunktionen" och det är inget jag skulle skriva till en som är registrerad här sedan någon vecka tillbaka utan jag skulle själv söka åt personen då och skriva i tråden att jag gjorde en sökning i forumet och sen lägga in länken till det som jag har hittat. När jag var helt ny så gjorde jag ofta nya trådar och jag vet att det retade en hel del så det kan jag själv ha överseende med när sådant händer just utav den anledningen att man verkligen ville ha svar när något verkar knasigt och inte stämmer.

Hur bedömmer ni att en person är nybörjare? Är nyfiken eftersom att alla bedömmer olika

Själv så kollar jag på vad dom kan samt hur länge dom har varit registrerade iom att man lär sig mer och mer ju längre man har varit registrerad här.
#81 - 8 juli 2007 17:55
Glenn skrev:

Hur bedömmer ni att en person är nybörjare? Är nyfiken eftersom att alla bedömmer olika

Själv så kollar jag på vad dom kan samt hur länge dom har varit registrerade iom att man lär sig mer och mer ju längre man har varit registrerad här.

Jag ser mig själv som nybörjare och jag har varit med sen januari... och om jag ska vara ärlig stör jag mig något fruktansvärt på alla dessa trådar om födande fiskar. Men man kan ju välja att inte läsa

Förmodligen är det en arbetsskada men jag är mycket trött på att många förväntar sig att det finns ett svar - och att det alltid finns någon som har just det svaret just då... (Förlåt, jag jobbar som bibliotekarie och har kontakt med ganska mycket människor(mestadels högskolestudenter) som inte har tid/ork/lust att söka efter information själva eller inte förstår hur man söker. Och jag tycker visserligen att man SKA hjälpa folk men MÅNGA stannar inte upp och tänker utan vill ha svaren på en gång och kan dessutom vara väldigt otrevliga om de inte får de svar de vill ha NU). Vad jag vill komma fram till är att jag tror att internet är en väldigt bra källa till information samtidigt som jag tror att det i viss mån gör folk lite... lata. Får man säga så[:o]

(och jag håller med om att man kanske ska ha mer överseende med de som är nyregistrerade - zoopet kan vara lite svårt att hitta i, jag börjar lära mig men man hittar nytt hela tiden)
#82 - 9 juli 2007 12:43
Emmma skrev:
Jag ser mig själv som nybörjare och jag har varit med sen januari... och om jag ska vara ärlig stör jag mig något fruktansvärt på alla dessa trådar om födande fiskar. Men man kan ju välja att inte läsa

Inte stör jag mig så mycket på dom som skriver om sina födande fiskar. Jag vet ju hur roligt det är när fiskarna får yngel & helst vill man berätta det för hela världen.
Och är man nybörjare och inte riktigt vet hur det går till så förstår jag nybörjarnas oro över om allt går rätt till för deras älskade fiskar.
Jag vet själv hur det var när jag började med akvarier då hade vi inga datorer eller internet, då var det jag & min kompis som ringde till varandra så fort ngn guppy eller ngn annan ungfödare fick yngel, spela roll om det var väldigt tidigt på morgonen vi ringde till varandra ändå.
Flera av dom nya här på zoopet kanske inte har ngn att ringa till för att berätta dom roliga nyheterna om dom ynglande fískarna så därför skriver dom då istället här på forumet, för i alla fall dom flesta här vet hur kul det är att få prata eller skriva med andra mer eller mindre lika galna akvarister..

Hälsningar Anneth
#83 - 9 juli 2007 14:07
Jag har full förståelse för att folk blir glada/oroliga när deras guppy/molly får yngel och de får gärna fråga om de vill... men jag orkar inte läsa(och läser inte heller) alla trådar som frågar om samma sak:).
Men nu är det ju ett fritt forum så jag behöver inte läsa/skriva i de trådarna och de som vill får starta hur många trådar som helst (fast risken är väl att de inte får så många svar och det var väl det som var problemet?)

Annons