Kompaktrör vs kompaktrör

#1 - 1 augusti 2010 22:36
Hej alla glada och trötta![:o]

Sitter och letar efter ett nytt kompaktrör till mitt 20 liters akvarium och ska då ha ett 11 watts kompaktrör.

När jag sökte efter sk akvariebelysning hitta jag denna.

Men då är frågan; vad skiljer det kompaktröret från det man köper på Ikea, typ detta?

Står inget om lux och allt det heter men kanske någon som vet? :)

Mvh Fredrik
#2 - 2 augusti 2010 00:38
tja det är nog kelvintalet som skiljer dem åt! akvarieröret ( i detta fall sylvania) ligger nog på 6500-10 000k medans det "vanliga" kanske ligger på 2300k nånting och är då ganska värdelöst för växter!
#3 - 2 augusti 2010 09:08
åheim skrev:
tja det är nog kelvintalet som skiljer dem åt! akvarieröret ( i detta fall sylvania) ligger nog på 6500-10 000k medans det "vanliga" kanske ligger på 2300k nånting och är då ganska värdelöst för växter!

Okej tack för svar! :)

Skulle ikea-varianten duga till en "räkvas" med vallisinaria och javamossa? Eller ger den då ett pisset ljus så man inte ser något haha?
#4 - 3 augusti 2010 08:46
Ser gör man, men som sagts så är det 'fel' slags ljus för att växterna ska kunna tillgodogöra sig det.
Alltså, funkar det? ja. Kommer växterna må bra? kanske kanske inte ;)
#5 - 3 augusti 2010 09:49
danne0301 skrev:
Ser gör man, men som sagts så är det 'fel' slags ljus för att växterna ska kunna tillgodogöra sig det.

Alltså, funkar det? ja. Kommer växterna må bra? kanske kanske inte ;)

Jo precis. Är nog inte det optimala men var på ikea igår så ska testa med ett vanligt :) Är det rent åt h*lvete får jag beställa ett med bättre kelvin. Problemet är bara att de inte skriver ut antalet kelvin och hur vet man då att det är "bättre" :P
#6 - 3 augusti 2010 10:19
Kelvin säger mer om hur du uppfattar ljuset än om hur bra det är för växterna. Jag tror folk blandar ihop saker lite. :p
#7 - 3 augusti 2010 10:36
Kelvin säger mer om hur du uppfattar ljuset än om hur bra det är för växterna. Jag tror folk blandar ihop saker lite. :p

Nja, både och. Växter som normalt lever i lite djupare vatten vill ha blått ljus, blått ljus är 15000-20000K och det blåa ljuset når längre ner i vattnet än vad de andra färgerna gör.
#8 - 3 augusti 2010 10:43

Snabb googling:

Kelvin

Detta beskriver "färgtonen" på ett lysrör. Ett exempel: Röd/gult/vitt ljus ger ett "varmt" sken. Lite blåare och ljusare ger "kallare" sken. Detta har man givit en skala, nämligen Kelvinskalan. Ett varmt rödaktig sken kan ligga på ca 3500K och på ett värde upp mot 5-6000K får man mer och mer blå ton. Blått ljus är alltså ”intensivare” än rött. Dagsljus ligger på 5000K. Därför eftersträvar de flesta lyckosamma växtakvarister ett värde runt 5000K.

Som jag förstått det så handlar det till stor del om att efterlikna solens kelvin för att få växterna nöjda?

Rätta gärna mig med vad det man är ute efter om mitt resonemang inte stämmer! :)
#9 - 3 augusti 2010 10:55
Det har du rätt i men ser vi till ett ljus som endast ger den blå och gröna delen av spektrat är det knappast heller optimalt då även det röda behövs i en viss utsträckning. Att spektrat överensstämmer med fotosyntesen är helt klart det viktigaste och gör det det optimalt (plus grönt ljus för akvaristens skull) kommer kelvintalet hamna runt dagsljus eller lite över.

En vanlig LED kring 6000 kelvin saknar ofta de optimala topparna medan ett lysrör på 3000kelvin kan slå den med hästlängder. Dock så är detta ett ganka så rejält extremfall. :p

Dock så håller jag fast vid att kelvintal ofta ses som för viktigt ur växthållningssynpunkt när man egentligen borde se till spektra och optimalt energinyttjande.
#10 - 3 augusti 2010 11:32
Det har du rätt i men ser vi till ett ljus som endast ger den blå och gröna delen av spektrat är det knappast heller optimalt då även det röda behövs i en viss utsträckning. Att spektrat överensstämmer med fotosyntesen är helt klart det viktigaste och gör det det optimalt (plus grönt ljus för akvaristens skull) kommer kelvintalet hamna runt dagsljus eller lite över.

En vanlig LED kring 6000 kelvin saknar ofta de optimala topparna medan ett lysrör på 3000kelvin kan slå den med hästlängder. Dock så är detta ett ganka så rejält extremfall. :p

Dock så håller jag fast vid att kelvintal ofta ses som för viktigt ur växthållningssynpunkt när man egentligen borde se till spektra och optimalt energinyttjande.

Där håller jag absolut med dig! Givetvis är spektrat av större betydelse än kelvin-antalet, och ska vara det man letar efter. Men dock så hittar jag inte något spektra för kompaktrören heller och vet inte ens om grossisterna har det ;) Så därför blir det mest rimliga att fråga efter kelvintalet, för att på så vis kunna jämföra med "naturljus" :)
#11 - 3 augusti 2010 11:43
Då är vi överens! :D
#12 - 3 augusti 2010 17:02
http://www.pwss.se/product.php?productid=7607&cat=1138&page=1

den har jag anvnt med goda resultat till mitt nano med mycket mossor...
#13 - 3 augusti 2010 18:15
Vandal skrev:
http://www.pwss.se/product.php?productid=7607&cat=1138&page=1

den har jag anvnt med goda resultat till mitt nano med mycket mossor...

Ja vad bra :) Har en "vanlig" från ikea nu så ger den en chans men annars blir de byte.

Men kan passa på och fråga; Hur blir ljuset? Blir det vit eller lite gult?

Annons