Kompettera med cirkpump

#1 - 7 april 2009 17:07
Hej har ett juwel vision 180 som jag ska ha malawi i.
många säger att juwels eget filter klarar det men att pumpen kan bli för svag den som sitter där i nu är en 600.
Om jag sätter in ett pumphuvud på motsatt gavel, var ska jag sätta det då uppe mot utan eller nere mot botten? har i så fall tänkt bygga en liten låda av samma materal som bakgrunden så det kan ju vara bra att veta var jag ska limma fast den.
och hur många liter /h bör den göra för att malawisarna ska trivas?
#2 - 7 april 2009 17:40
du kanske ska prova en filterkammare:
http://www.ciklider.se/artiklar/vs_filterkammare.shtml

men om jag inte har helt fel så kan man köpa en starkare pump som passar i det befintliga filterfacket.
#3 - 7 april 2009 18:02
smikeb skrev:
du kanske ska prova en filterkammare:

http://www.ciklider.se/artiklar/vs_filterkammare.shtml

men om jag inte har helt fel så kan man köpa en starkare pump som passar i det befintliga filterfacket.

Jag behöver väl ingen filterkammare det är ju redan en inbyggd sån i juwel akvarier sen tror jag att filtervolymen är bra, det är bara att många säger att malwi ciklider vill ha väldigt strömt vatten så tänkte att det kanske inte blir nog bra tryck i juwelpumpen.
Men har läst att man ska kunna byta impeller i den till en 1000 istället för 600 vet dock inte om det räcker. Nån som provat?
#4 - 7 april 2009 18:13
vrickan skrev:
Jag behöver väl ingen filterkammare det är ju redan en inbyggd sån i juwel akvarier sen tror jag att filtervolymen är bra, det är bara att många säger att malwi ciklider vill ha väldigt strömt vatten så tänkte att det kanske inte blir nog bra tryck i juwelpumpen.

Men har läst att man ska kunna byta impeller i den till en 1000 istället för 600 vet dock inte om det räcker. Nån som provat?

ok. missuppfattade dej. vad är det för låda du ska bygga då?
jag tror inte att man byter impellern i pumpen utan man byter hela pumphuvudet men hade jag varit du så hade jag provat med den befintliga pumpen och om det inte blir bra så byt till en starkare.
#5 - 7 april 2009 18:49
hade bara tänkt bygga in pumphuvudet i en lite låda så man slipper se det då jag ändå tänker klä in den befintliga juwel pumpen med filter låda i samma slimline som jag använder till bakgrunden.
men har sett att det finns en tråd här om att man ska kunna byta impeller till en 1000 på en 600 pump för att få mer flås.
#6 - 7 april 2009 19:10
Juwels filter är bra! Jag tycker att flåset är utmärkt.
#7 - 7 april 2009 20:46
MattiasL skrev:
Juwels filter är bra! Jag tycker att flåset är utmärkt.

så att det räcker till malawi oxå?
har du ett liknande kar med pump?
#8 - 7 april 2009 21:06
Han förvillar dig med ett generellt svar utan att veta vilken typ av fisk det handlar om!! visst det är ett bra flöde ur filtret men det ger för dålig cirkulation i karet om man vill hålla malawiciklider!
#9 - 7 april 2009 21:12
Okej, ur tycker du jag ska göra då räcker det med ett pumphuvud eller och bygga en låda av slimline åt det?
#10 - 7 april 2009 21:21
jag skulle sätta en en skiva av slimline vid motsatt gavel och sätta en cirk.pump på 1000L bakom skivan och sen sätta en grov filtermatta framför!
#11 - 7 april 2009 21:35
Jo det kan ju gå men anledningen till att jag vill ha slimline är ju att jag inte vill ta så mycket plats med den eftersom akvariet bara är på 180 liter.
sen har jag hört att filtret som sitter i juwel ska klara av malawis men att pumpen däremot kan vara för svag.
#12 - 7 april 2009 21:42
åheim skrev:
jag skulle sätta en en skiva av slimline vid motsatt gavel och sätta en cirk.pump på 1000L bakom skivan och sen sätta en grov filtermatta framför!

tack det är skönt att någon håller på det jag skrev.att filtreningen funkar men inte cirkulationen.la själv till en cirkulations pump i mitt juwel vison 450 på 2400l .
Guest
#13 - 7 april 2009 21:43
1500l/h skulle ja tagit.
#14 - 7 april 2009 21:44
Svaret på den frågan kan vara ett impellerbyte då juwel som med mycket annat kör sin egen standard, istället för att bygga helt andra motorer så körde dom snålvarianten och gjorde impellerbladen färre och mindre för att få svagare modeller, dock är dom lika energislukande..
#15 - 7 april 2009 21:45
Tougaye skrev:
tack det är skönt att någon håller på det jag skrev.att filtreningen funkar men inte cirkulationen.la själv till en cirkulations pump i mitt juwel vison 450 på 2400l .

okej har du byggt in den nått eller sitter den bara på glaset?
sitter den på motsatt sida av juwels filterlåda?
#16 - 7 april 2009 21:49
vrickan skrev:
Jo det kan ju gå men anledningen till att jag vill ha slimline är ju att jag inte vill ta så mycket plats med den eftersom akvariet bara är på 180 liter.

sen har jag hört att filtret som sitter i juwel ska klara av malawis men att pumpen däremot kan vara för svag.
så här menar jag
http://i32.photobucket.com/albums/d47/sukan1234/filter-1.jpg
Bilagor:
#17 - 7 april 2009 21:55
jo jag har haft det i tanke oxå då blir det nästan lika som på andra sidan där juwelfiltret sitter, fast kanske lite mindre. Förlorar ju lite plats men det kan det ju vara värt.
nått förslag på cirkpump som är tyst, liten och billig:)
Ska ändå beställa slimlie från pwss så nån pump därifrån kanske?
blir det inte konstigt med två pumpar som blåser motvarandra?
#18 - 7 april 2009 22:00
Kan det räcka att byta impeller till en 1000 istället för 600? Akvariet är ju ändå bara på 180 liter, och allt är ju inte vatten så det är ju ca 6ggr akvariets vattenmängd.
#20 - 7 april 2009 22:07
Jo har kollat på den en är den nå bra då?
Guest
#21 - 7 april 2009 22:15
Jag har ett aquael innerfilter och de ä tyst och bra, funkat fint i 1 ½ år nu.
#22 - 7 april 2009 22:54
vrickan skrev:
okej har du byggt in den nått eller sitter den bara på glaset?

sitter den på motsatt sida av juwels filterlåda?

sitter i hörnet på glaset inte så störande .men då är mitt kar mitt kar mer en dubbelet så stort som ditt .och jag glömde nästan ja på motsatta sidan.haha.
http://i244.photobucket.com/albums/gg24/Tougaye/101_0541.jpg
är en tidig bild på karet ej färdigt.och det sitter ett filter till som ska tas bort.oj fel bild prova igen
http://i244.photobucket.com/albums/gg24/Tougaye/101_0510.jpg
#23 - 7 april 2009 23:30
Jag har ju tänkt köra btn slimline i akvariet så jag kommer ju att vilja bygga in den pump i en liten box alt. filterkammare för att inget sånt ska synas i akvariet.
så jag kanske bara ska köpa ett pumphuvud och sen kanske ha filter där jag bygger in den.
#24 - 8 april 2009 05:15
vrickan skrev:
Jag har ju tänkt köra btn slimline i akvariet så jag kommer ju att vilja bygga in den pump i en liten box alt. filterkammare för att inget sånt ska synas i akvariet.

så jag kanske bara ska köpa ett pumphuvud och sen kanske ha filter där jag bygger in den.

jag skulle också bygga in filter om jag ändå håller på.bra ide man behöver alltid mera filter:)

Annons