Kompis till en alligator gar?

#1 - 8 mars 2010 13:38
Jag och min sambo har precis fått en liten alligator gar-bebis som vi ska hålla i vårt nya akvarium tills den blir för stor.

Går det att kombinera den här fisken med någonting annat eller är den för aggressiv?

Ett perfekt scenario hade varit att hitta en fisk som inte blir uppäten av garen, och som dessutom käkar skräpsnäckor, för vi fick med en hel drös såna med sanden som ingick i akvarieköpet.

Enlighten me!!
#2 - 8 mars 2010 14:55
Någon större L-mal, kanske?
#3 - 8 mars 2010 14:56
Sötvattensrocka kanske?
#4 - 9 mars 2010 14:58
Vill jag ens veta hur stort akvarium du har?
#5 - 9 mars 2010 17:49
Visar min dumhet och nyfikenhet, vad är en alligator gar?
#6 - 9 mars 2010 18:04
Vad är en Alligator gar??
hur stort kar har ni??
#7 - 9 mars 2010 18:43

Där har ni en liten en. :)

Det får nog vara något ganska stort man har tillsammans med den även om den är liten för det lär inte dröja förrän den försöker äta upp allt som kommer i dess väg.
#8 - 9 mars 2010 18:59
en liten O_O....det ser ut som en korning mellan gädda och alligator. Kreepy! och vart finns sånna fiskar?
Så man inte badar på samma ställe som de lever i.......
#9 - 9 mars 2010 19:26
Alligatorbengädda är det svenska namnet och är det den så har du nåt att se fram emot eftersom de blir sisådär tre meter långa. Det finns dock närbesläktade arter som inte blir lika stora, de kan stanna på 60 cm.

Det här är rätt primitiva fiskar med lite udda anpassningar, bland annat kan de använda simblåsan för andning.

Jag har haft ett par och jag upplevde dem inte som utpräglat aggressiva, nog för att de har matlust och en imponerande uppsättning tänder men de är ändå rätt lugna och väntar mest på gäddvis på vad som kan råka passera förbi. Jag fick också ett intryck av att sväljförmågan är begränsad, de får inte i sig allt för stora saker.

Jag hade dem tillsammans med Clarias mal och det kan vara ett förslag, vid sisådär 20 grader är de kompatibla, det är ungefär så varmt som en bengädda trivs med och så kallt som en Clarias fungerar med. dock slutade det illa ändå, Clariasen åt upp bägge två. Hur den lyckades med det begriper jag fortfarande inte eftersom de var ungefär lika långa men borta blev de i all fall. Försöker du dig på den kombinationen så skall du alltså vara väl så bekymrad för att malen äter gäddorna som tvärtom.
#10 - 9 mars 2010 20:16
Finns de i svensk vatten O_O ????
#11 - 9 mars 2010 20:49
Nubi skrev:
Finns de i svensk vatten O_O ????

Självklart inte?
#12 - 10 mars 2010 00:35
Dubbelpost
#13 - 10 mars 2010 00:35
Jag och min sambo har precis fått en liten alligator gar-bebis som vi ska hålla i vårt nya akvarium tills den blir för stor.

Går det att kombinera den här fisken med någonting annat eller är den för aggressiv?

Ett perfekt scenario hade varit att hitta en fisk som inte blir uppäten av garen, och som dessutom käkar skräpsnäckor, för vi fick med en hel drös såna med sanden som ingick i akvarieköpet.

Enlighten me!!

Hääärligt :) Hur stor tank har ni förresten?
Bilagor:
#14 - 10 mars 2010 01:21
Micke_nes skrev:
Självklart inte?

Haha tydligen inte självklart för alla :d
#15 - 10 mars 2010 10:45
Johanski skrev:
Haha tydligen inte självklart för alla :d

räcker med att det finns gäddor i svensk vatten för att jag inte ska bada i sjön [:o]
#16 - 10 mars 2010 16:58
Tack för alla svar!

Vi skaffade en stor leopardmal, och en black ghost. Vi hoppas att ghosten inte ska bli uppäten, men hittils försvarar den sig, vet inte om den lyckas stöta till med det där elektriska organet... Alligatorn börjar tappa intresset för den iaf, och föredrar räkbitar.

Vi har ett 200-liters kar, så det är verkligen en bebis. Vi föder upp den åt en framtida köpare, kommer förmodligen inte kunna ha den så länge.

Det är en himla rolig och aktiv fisk, men rätt korkad. När han inte ligger och väntar på nästa räka roar han sig med att attackera sin egen spegelbild.
#17 - 10 mars 2010 17:53

När han inte ligger och väntar på nästa räka roar han sig med att attackera sin egen spegelbild.

HAHAHAHAHAHAHAHA :D neee gud så gulligt :D Hahaha
#18 - 10 mars 2010 20:15
Tack för alla svar!

Vi skaffade en stor leopardmal, och en black ghost. Vi hoppas att ghosten inte ska bli uppäten, men hittils försvarar den sig, vet inte om den lyckas stöta till med det där elektriska organet... Alligatorn börjar tappa intresset för den iaf, och föredrar räkbitar.

Vi har ett 200-liters kar, så det är verkligen en bebis. Vi föder upp den åt en framtida köpare, kommer förmodligen inte kunna ha den så länge.

Det är en himla rolig och aktiv fisk, men rätt korkad. När han inte ligger och väntar på nästa räka roar han sig med att attackera sin egen spegelbild.

Du vet att det är ett tecken på att det är för litet va? Alltså slå emot rutan.

Hoppas inte att "leopardmalen" är en tigerrandig skednosmal? en black ghost passar inte i ett 200liters heller. Den blir uppåt en 50cm. Så jag hoppas att ni skall göra er av med den/dom också.
#19 - 11 mars 2010 07:37
Är akvariet verkligen redan för trångt, trots att den är så pass liten? Den är ca 10 cm. Dess "övervakare", en akvariekunnig vän till oss, anser att vi borde kunna hålla den ett tag.

Framtida hem finns både till ghosten och malen (näpp, ingen skednosmal), ingen anledning till oro. Dock hävdade djuraffären att black ghost sällan blir mer än 20 cm, men jag vet att det inte är alltid de har full koll.
#20 - 11 mars 2010 11:01
Tack för alla svar!

Det är inte spegelbilden som den attackerar. Spegelbild uppstår inte för fiskarna. Att det blir så för oss har att göra med att det bildas en prisma när vi betraktar karet "genom" två närliggande sidor (dvs ej när vi kollar på parallella sidor).

Edit: Så försöker den ta sig genom rutan så kan det vara ett tecken på att den inte trivs, fast givetvis kan det vara en massa andra saker också.

Annons